Ik word zo moe van haar!

Discussie in 'De lounge' gestart door Catootje80, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn moeder... doodmoe word ik van haar negatieve manier van aandacht vragen. En haar geschreeuw als het haar niet zint, en de slachtofferrol waar ze zich keer op keer in probeert te draaien.

Zal het kort proberen te houden :p
    Vroeger: draaide altijd om haar, veel wisseling van mannen geweest, mishandeling, veel op stap, ik werd negen van de 10 x aan mn lot overgelaten (geen eten aanwezig tussen de middag en zelf was ze er ook niet, waardoor ik weer met lege maag naar school moest), veel kritiek, commentaar, geen gevoelens kunnen uiten, duldt geen kritiek, nooit geluisterd naar wat ik te vertellen had, ik kreeg (en nu nog steeds), altijd op mijn tenen moeten lopen, onveilige hechting ook zeg maar, etc, etc. etc.

Nu:
    Duldt geen tegenspraak (understatement), praat enkel over zichzelf, vraagt nooit hoe het gaat en als ze het vraagt dan wacht ze het antwoord niet af, maar praat ze er gewoon doorheen, levert continu kritiek op alles wat ik doe of wil doen, wordt boos als ik niet aan haar "behoeften" voldoe, wordt verwacht dat ik altijd maar voor haar klaar sta anders kom ik een week op de negeerstand te staan (deed me 10 jaar geleden pijn, tegenwoordig denk ik; piep it lekker, dan zeg je lekker niks), nee tolereert ze niet (understatement haha), moet gaan zoals zij het in gedachten heeft en wil, reageert 9 van de 10 x onwijs fel, voelt zich constant aangesproken en maakt werkelijk alles persoonlijk, zeikt en zeurt CONSTANT over mensen, dingen, zaken, weet ik veel wat, alles draait om haar, het is ikke, ikke, ikke, doet neerbuigend en heeft dan een bepaalde soort arrogante waarmee ze me bekijkt van top tot teen (kan ik niet uitleggen denk ik, maar bedenk je eens iemand die jou soort van walgend bekijkt van top tot teen)

Twee jaar geleden heb ik haar 4 maanden niet gezien of gesproken omdat ik haar neerbuigende gedrag tov mij helemaal zat was en ik geen deurmat ben. Praat ze mij in het hele dorp zwart :D dat hoorde ik dus van twee vriendinnen... continue verhalen verdraaien zodat ze zelf het slachtoffer lijkt.
    Blijft onwijs hangen in het verleden en is zo zielig (vindt ze dus zelf), verdraait alles zodat het in haar voordeel is/lijkt.

Gisteren klein voorbeeldje: we gingen op de foto bij mijn oma en mijn zoon zijn overgrootoma. Mijn moeder stond hier ook bij op, en ik zei erna: ik wil nu even met oma, zoon zijn overgrootoma en ikzelf op de foto. METEEN voelt ze zich gebeten en loopt ze weg met: OH IK MOET AAN DE KANT BLIJKBAAR, op een bepaalde toon (zelfs de aanwezigen zeiden later dat ze het maar een vreemde manier vonden allemaal) en ineens liep ze weg en gaat ze naar huis zonder ook maar iets te zeggen. :( (en dan ben je 55 jaar, ahum)
    Avond ervoor stond ze voor de 8e keer te klagen ergens over hier in huis en toen heb ik blijkbaar gezucht, en toen liep ze weer boos weg. Tja, als iemand het 8 x zegt dan weet ik het ook wel een keertje om eerlijk te zijn.

Ik vind het zo onwijs vermoeiend om met haar om te gaan... ze zuigt me qua energie helemaal leeg, niks is goed, er is altijd wel iets aan de hand, ze vindt zichzelf zo zielig (want vroeger blabla), zwelgt in zelfmedelijden en vind dat ik verantwoordelijk ben voor haar geluk.

Ik ben er gewoon een beetje klaar mee, en weet niet maar zo goed hoe met haar om te gaan. Ik heb haar gisteren nog een berichtje gestuurd dat ik niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor haar geluk en stemmingen en dat ik er een beetje genoeg van heb dat ik continu commentaar krijg op hoe ik mijn leven inricht, hoe ik onze zoon opvoed, waar ik op FB op reageer of waar niet en dat ik het lastig vind om met haar om te gaan omdat ik elke keer mijn woorden op een weegschaaltje moet afwegen omdat ze anders weer kwaad wordt.

(dit lijkt misschien niks, maar als kind en als jong-volwassene heb ik hie recht onwijs veel last van gehad, in relaties met mannen, maar ook mbt mezelf (onzeker, faalangst, e.d. en ik kan echt een boek over haar schrijven en mijn broertje ook wel)

Mijn therapeut zei toen dat ik een manier moet zien te vinden om met haar om te gaan, voor mezelf. Omdat je "zulke mensen" niet aan het verstand gepeuterd krijgt dat ze eens kritisch naar zichzelf kijken en met zichzelf aan het werk gaan. Dat snap ik, maar ik vind het moeilijk worden.

Op welke manier ga je met zo'n iemand om? Zonder mensen voor het zere been te schoppen en alles een beetje in vrede te laten verlopen ;)

Uit het verleden had ze te maken met een vader die niet echt heel aardig was blijkbaar (mijn opa dus, ja die kan lastig zijn, maar goed, we zijn miljoen jaar later toch, get over it) en misschien nog wel meer zaken, maar ik heb nu zoiets van: je bent een volwassen vrouw, als jij werkelijk last hebt van dingen uit het verleden: DOE ER DAN WAT AAN!

Iemand ervaringen, tips?

Zo, dat lucht op, al heb ik nog de helft niet verteld haha

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het lijkt helemaal niet niks wat je vertelt! Het lijkt me afschuwelijk om zo'n ouder te hebben die zich niet als een ouder gedraagt en waar je meer last van hebt dan dat die er voor je is!

Je vraagt hoe je met haar om wil gaan, wil je uberhaupt met haar omgaan? Ik zou eerlijk gezegd afstand nemen en minimaal afspreken.

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ow wat ben ik blij met mijn ouders:) Verschrikkelijk lijkt me dit! Ik weet niet of ik er überhaupt zin in zou hebben om me leeg te laten blijven zuigen als ik in een dergelijke situatie zou zitten. Sterkte hoor.

4. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Tja. Ik herken wel een en ander van je verhaal. Mijn moeder was ook altijd negatief in mijn ogen. Onveilig, verbaal agressief, kleinerend, slachtofferrol, continu teleurgesteld, ongeïnteresseerd... Bij mij ging het beter toen ze overleed. Eindelijk rust. Nu kun je daar natuurlijk weinig mee, maar het geeft wel aan dat er eigenlijk geen manier is in mijn ogen om met dit soort mensen te leven. Erg, maar waar. Ik zou afstand nemen. Dat wil niet zeggen negeren en dingen op de spits drijven. Maar de bezoek en spreekfrequentie kun je best wel rustig wat naar beneden bijstellen. Zal ze vast niet leuk vinden, maar je kunt druk zijn, toch?

5. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Lijkt me inderdaad erg lastig...
    Maar je hebt haar een tijdje niet gesproken zeg je, hoe is toen het contact weer hersteld?

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Denk dat je therapeut gelijk heeft Haar kun je niet veranderen het enige wat je kunt veranderen is de manier waarop jij hiermee om gaat.

Dus ga desnoods aan tafel zitten en schrijf je grenzen op en ook wat je reactie zal zijn wanneer ze die grens overtreed. Als zij dan besluit weg te lopen, boos te worden etc is dat haar probleem.

Wat betreft fb, even de instellingen aanpassen zodat je haar niet hoeft te ontvrienden maar dat ze niet kan lezen wat jij erop zet (is even zoeken je kunt dingen openbaar zetten, alleen delen met vrienden, delen met vrienden van vrienden maar ook op aangepast- daar staat dan weer een kopje met niet delen met)

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Meid, jij vraagt wat jij kunt doen en hoe jij met haar om kunt gaan zonder haar tegen het zere been te schoppen en zaken in vrede te laten verlopen.
    Je geeft jezelf een onmogelijke opdracht! Dit zal nooit kunnen als je moeder in het leven blijft staan zoals ze doet. Blijkbaar heeft zij heel veel te winnen met dit gedrag.
    Ga je eigen leven leiden. Doe wat jij goed vind en trek je niks aan van je moeder. Bedenk voor jezelf op welke manier voor jou het contact te doen is en op welke manier je het aan zou kunnen.
    En hou je dan ook aan die manier.
    Als je moeder dat niet wil of kan, jammer dan. Het draait niet om haar. Het draait om jou en je kindje.

8. Lojo

Lojo Bekend lid

19 dec 2012
    612
    6
    18
    Dit gaat nooit veranderen....ik persoonlijk zou voor mezelf kiezen! Dan praat het hele dorp maar over me, dat gaat ook wel weer over.

9. Jughi

Jughi Bekend lid

28 okt 2014
    710
    1
    0
    Heel herkenbaar dit!
    Ik zou bovenstaande tip over Facebook toepassen of haar compleet verwijderen..
    Bij mij is het pas verbetert toen ze 200 km verderop ging wonen... Wat een genot!
    Voor mij heeft het heel erg geholpen om mijn eigen mindset te veranderen... Haar verander je idd niet, maar je kunt wel jezelf niet laten raken door haar gespook..

Sterkte!

10. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ik denk dat je in dit geval maar 2 keuzes hebt:
    - het accepteren dat ze zo is en er mee leren leven
    - alle contacten verbreken

Wat ik nu ga zeggen bedoel ik niet zo gemeen als dat het waarschijnlijk over komt :) maar je zegt iets over je moeder wat eigenlijk ook betrekking op jou heeft namelijk:

"Uit het verleden had ze te maken met een vader die niet echt heel aardig was blijkbaar (mijn opa dus, ja die kan lastig zijn, maar goed, we zijn miljoen jaar later toch, get over it) en misschien nog wel meer zaken, maar ik heb nu zoiets van: je bent een volwassen vrouw, als jij werkelijk last hebt van dingen uit het verleden: DOE ER DAN WAT AAN!"

Je blijft zelf ook een aantal keren op je jeugd terug komen. Dus indien je met je moeder wilt blijven omgaan zal je moeten proberen dit achter je te laten of als het je enorm dwars blijft zitten, doe er wat aan -> contact verbreken.

Wil je de relatie wel in stand houden? Dan kan ik er niet goed uit opmaken?

11. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Ik denk dat je beter voor jezelf kan kiezen. Mijn moeder is net zo(volgens mij ligt het aan de leeftijd, mijn moeder is ook 55 jaar)

We hebben sinds augustus 2013 geen contact meer met elkaar. Ze heeft ook letterlijk gezegd dat zij geen contact meer wou met mij/ons.

Tuurlijk is het verdrietig, maar ik kan ten minste nu wel mijn eigen dingen doen zonder commentaar.

12. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Lijkt op mijn moeder, alleen dat van het geen eten en alleen thuis zijn vroeger niet.
    Ik heb bijna 4 jaar geleden het contact verbroken.
    Ik werd moe van al het gezeur, geklaag, negativiteit en mijn best doen. Ik huilde erg vaak.

Ik heb toen eerst voorlopig het contact verbroken, maar dat beviel me eigenlijk zo goed dat ik het zo heb gelaten.

Mijn kinderen kennen haar niet, de oudste is haar al lang vergeten.

13. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik ben zelf een persoon die mensen heel makkelijk uit mijn leven kan bannen.
    ik heb zelf contact met een naaste familielid verbroken omdat ik alle ellende met die persoon zat was en niet kan gebruiken in mijn leven.
    als ik diegene zie doe ik wel normaal maar verder hoeft het van mij niet meer.
    maar nu heb ik wel een vrij hard karakter moet ik zeggen.
    ik denk dat je idd voor jezelf moet nagaan wat je van haar wil en of je dat ooit zal krijgen.
    als je weet dat je het niet zal krijgen zul je voor je eigen rust misschien beter het contact verbreken.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Hier net zo.
    Als iemand niets aan je leven toevoegt in positieve zin en alleen maar neemt, vreet dat energie, dus dan houdt het voor mij op en verbreek ik het contact.

15. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    Helaas herken ik me in jouw verhaal. Niet andere mannen etc, mijn ouders zijn bij elkaar en geen mishandelingen etc etc.

Maar dat eeuwige gezuig, alles draait om haar. Ziektes die zij heeft zijn veel erger dan bij een ander (aandacht), nooit vragen hoe het met een ander is, op verjaardagen alle aandacht naar zich toe trekken,..negatieve aandacht is ook aandacht. Je schuldgevoel en minderwaardigheidcomplex aanpraten..

Weet niet hoe dichtbij je je bij haar woont? Mijn moeder woont half uur verderop en wil hier niet heen met auto want te ver weg...dus heb haar hier niet om de voeten. Telefoon heeft nummermelder of mijn batterij is leeg na half uur gezeur :D. Zo weinig mogelijk contact gaat het beste.

Maar ook al ben je volwassen, je wilt ook wel eens horen dat je het goed doet en niet altijd negatief benaderd worden. En dat ze nooit vraagt hoe het gaat of naar je luistert doet pijn..ongeacht je leeftijd.

Dus tips heb ik niet voor je..maar probeer je er voor af te sluiten, heel moeilijk maar zij heeft problemen en dat ligt niet aan jou.

16. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Hier veel raakvlakken.

Mijn moeder is alcoholist en trekt foute mannen aan. Vroeger ook vaak alleen gezeten, geen eten of beschimmeld eten. Mishandeling. Geen fijne tijd. Voor mij was het dan ook een opluchting toen ik op mijn 17e het huis uitging.

Ze ging trouwen met een psychopaat die mijn broer dreigde te vermoorden. Toen was voor mij de maat vol en heb ik gezegd geen contact meer te willen. Zij was toen 55, maar dit gedrag was al zolang ik mij kan herinneren. Ik ben er nog een keer tegen gekomen, was ze weer dronken en wilde ze praten. Maar dat heb ik afgekapt.

Mijn leven is nu een stuk rustiger en ik kan weer ademen. Voor veel mensen onbegrijpbaar, maar die weten ook niet wat ik allemaal heb meegemaakt.

17. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    mijn moeder is ook zo tenminste was heb er al 3 jaar geen contact meer mee ze probeert het elk half jaar wel weer maar ik negeer het maar.
    stiekem ondanks alles zou ik haar best in mijn leven willen hebben als moeder en oma maar geef je een vinger neemt ze een hele hand.
    waardoor het ook niet mogelijk is om beperkt contact te hebben.
    ik vond dit geen goed voorbeeld voor de kinderen oma is er nou wel nou weer niet dat ik de knoop heb doorgehakt.
    helaas zie ik mijn broertjes hierdoor niet maar het geeft mijn eigen gezin wel rust.
    ons gezin zoog ze anders ook leeg.
    ik hoop voor jouw dat het je lukt om een weg te vinden dat bijde kan.

18. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Net alsof je het over mijn oma hebt. Mijn moeder is bijna 50 en weet nog steeds niet hoe ze op een normale manier met haar om kan gaan. Als kleindochter zijnde probeer ik zo veel mogelijk contact met haar te vermijden.

Het enige wat helpt is heel duidelijk je grenzen stellen: 'Dit pik ik niet!' en trial en error toepassen. En dat ze jou zwart maakt tegenover iedereen, daar zou ik me echt niet druk om maken, omdat andere mensen vaak feilloos aanvoelen met wat voor persoon ze te dealen hebben.

Edit: Google eens op 'narcisme' :)

19. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Ik herken ook aantal punten en ben ook aan het proberen grenzen te stellen.
    Maar kk denk dat dit voor dochters van zo n moeder extra moeilijk is omdat je hebt geleerd ke leven lang dat je moeder over je grenzen heen gaat. Vroeger kwam ik weleens in opstand maar dat zorgde voor nog meer verbaal en fysiek agressie.
    Dus sinds ik uit huis ben doe ik dat (on)bewust niet meer om de vrede te bewaren.
    Dus nu probeer ik het weer en dat krijg ik altijd weer op mn dak ( en publiek voor schut zetten, emotionele chantage zodat je je weer schuldig voelt).
    Ze zijn nu extreem into mijn kinderen, en dat maakt het nu extra lastig.
    Ik bespreek nu veel met mn man: wat vindt jij ervan dat mn moeder dit zegt? Wat moet ik trugzeggen?
    Want ik kan dit zelf gewoon niet.
    Terwijl ik best een pittig iemand ben verder haha.

Dus idd wat iedereen zegt:
    Zij verandert niet, wil je hier mee blijven dealen?
    Zo nee: kies voor jezelf ( is echt je goed recht!!)
    Zo ja: stel meer grenzen, maar ik raad je aan dit samen met iemand te doen die een gezonde relatie heeft met ouders. Zoals een vriendin of je partner?
    Echt heel veel sterkte!!

20. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat was meer om het verhaal een beetje compleet te maken haha. Ik heb daar eigenlijk geen last meer van. Ik wilde er mee zeggen dat als ik zo in het verleden bleef hangen ik mezelf ook wel continu een slachtoffer zou kunnen vinden. Ik heb er alleen voor gekozen om dat achter me te laten dmv therapie en ben verder gegaan met leven.

Ik vind het zo zonde om daar continu mee bezig te zijn of om me daar achter te gaan verschuilen. Er zijn namelijk zoveel mensen die misschien een rotjeugd hebben gehad, en die lopen ook niet allemaal de hele dag een ander de schuld te geven omdat ze zich niet lekker voelen of aangevallen.

Mwah... helemaal verbreken, daar heb ik inderdaad ooit wel aan gedacht, maar we wonen zo dicht bij elkaar dat dat geen optie is denk ik. Plus dan ziet ze haar kleinkind ook niet meer waarschijnlijk en dat vind ik dan wel beetje cru en hard.

Deel Deze Pagina