Groente of fruit als eerste hapje?

Discussion in 'Voeding' started by Irmatje, Oct 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Irmatje

Irmatje Lid

Oct 28, 2012
    50
    0
    0
    Paraveterinair
    Noord Brabant
    Wij hebben een dochter van 15 weken die niet genoeg lijkt te hebben met flescoeding. Wij willen beginnen met de eerste hapjes aangezien de papfles goed gaat, aanrader cb. Maar begin je nou eerst met groente of fruit? En wanneer doe je dat? Wil beginnen met potjes om te kijken of ze het wel lust. Als je een potje open maakt kan je dat 24 uur bewaren. Gooi ik het daarna echt weg ook al begint ze met een paar hapjes?
    Hopelijk kunnen jullie me helpen!

2. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hoeveel en wat voor flesvoeding geef je?
    Als je al wil beginnen met hapjes zou ik sowieso beginnen met groenten, die zijn milder en geven minder kans op een (allergische) reactie.
    Als je wil weten of je kindje het lust zou ik juist geen potjes geven, maar gewoon een paar worteltjes/stukje broccoli/stukje courgette oid malen en geven. Zo leert je kindje pure smaken kennen en weet je ook waar het op reageert als er een reactie komt! In potjes zitten namelijk ook nog allerlei toegevoegde dingen... (kijk maar eens bij ingrediënten) Ook hoef je dan niks weg te gooien!

In het begin zijn het echt nog minihapjes en minihoeveelheden, dus daar zal je kindje echt niet verzadigd van raken. Geef alles eerst 3 dagen achter elkaar een paar hapjes en dan naar het volgende.
    Succes!

3. Irmatje

Irmatje Lid

Oct 28, 2012
    50
    0
    0
    Paraveterinair
    Noord Brabant
    Super bedankt voor de reactie! Vind het zo lastig allemaal en ben voor de eerste keer moeder 😉
    Ze krijgt de volgende voedingen:

6-7 uur 180/6
    10-10.30 180/6
    14 uur 180/6
    18 uur 180/6
    22.30 (wakker maken) 180/6 en 2 schepjes rijstebloem

Zal met de groente beginnen. Gewoon koken zonder zout en dan met de staafmixer fijn maken? Wanneer is het dan het beste om de eerste hapjes te geven? In de ochtend of avond?

4. Irmatje

Irmatje Lid

Oct 28, 2012
    50
    0
    0
    Paraveterinair
    Noord Brabant
    O ja, ze krijgt normale nutrilon en zuigt continu op haar handjes.

5. rojin

rojin Actief lid

Jan 28, 2012
    431
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben ook begonnen met groente. Haar groente kook ik zelf. Gewoon een hele broccoli (kan ook bloemkool,wortel of sperziebonen zijn) koken, staafmixer erdoor heen en smullen maar :D
    Wat ze niet eet vries ik in. Gewoon in de avent bakjes. Zo heb ik gelijk een voorraadje ;)
    Ik geef groente trouwens rond 5 uur.

6. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Met nog geen 4 maanden is de kans groot dat ze op haar handjes zuigt omdat ze die aan het ontdekken is. Hun mondje is nl het gevoeligste en dus ontdekken ze daar mee.

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Idd op handjes zuigen wil niet perse betekenen "ik wil eten" maar is vooral ontdekken dat zij handjes heeft. Wij zijn ongeveer met 17 of 18 weken begonnen en gewoon met groente en fruit. Fruit in de ochtend een paar hapjes en groente eind van de middag een paar hapjes. Alles zelf gemaakt zodat hij goed aan de smaken kon wennen (ik vond van het potje met worteltjes dat het niet echt naar worteltjes smaakte). Dit werd langzaam steeds een hapje meer en later (voorbij de 6 maanden) zijn het wel wat meer maaltijden gaan worden.

8. Irmatje

Irmatje Lid

Oct 28, 2012
    50
    0
    0
    Paraveterinair
    Noord Brabant
    Wat fijn al die reacties! Is toch fijn om geholpen te worden door mensen met ervaring :)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#9 zogelukkig, Oct 29, 2012
    Last edited by a moderator: Oct 29, 2012
    Sorry hoor, maar ik snap iets niet! Een écht hongerige baby zou je namelijk niet wakker hoeven maken voor een voeding!

Er is ook voeding voor hongerige baby's. Met 3,5 maand beginnen met bijvoeden is onverstandig. Handjes sabbelen is een ontwikkelingsstap. Als je haar een peuk zou geven, zou ze daar ook op sabbelen. (lees er hier meer over: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden).
    Je zou de flessen ook kleiner kunnen maken en een speen gebruiken waarbij ze harder moet werken, dan heb je meer voedingsmomenten per dag.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Daarom vroeg ik inderdaad wat voor voeding en hoeveel ze krijgt... Als je echt het idee hebt dat ze niet genoeg heeft zou je inderdaad de forte voeding kunnen proberen of dat helpt.
    En als je haar wakker moet maken voor een voeding, heb ik zelf niet zo het idee dat ze honger heeft eerlijk gezegd...

Persoonlijk zou ik dan nog even wachten met bijvoeden (al ben je al begonnen door het geven van rijstebloem) en eerst bovenstaande adviezen proberen.

11. Irmatje

Irmatje Lid

Oct 28, 2012
    50
    0
    0
    Paraveterinair
    Noord Brabant
    Bedankt voor de adviezen en zal eens kijken. Ze eet gewoon alle flessen op van 180/6. En op aanraden van cb ben ik in de laatste fles rijstebloem gaan doen omdat ze weer S'nachts kwam. Dus vandaar. Ik maak haar wakker om 22.30 omdat ze anders rond 23.30-24 uur komt. En dan slaapt ze tot 6-7 uur. En als ik haar de fles geef om 22.30 slaapt ze ook door tot 6-7 en dan is het dus fijner voor ons om wat eerder de fles te geven.

12. Birgitte

Birgitte Bekend lid

Jul 13, 2010
    792
    0
    16
    Ik zou sowieso niet met potjes beginnen. Wat bij ons erg goed ging was een eetlepel wortelpuree. Lekker zoet en het ziet er aantrekkelijk uit. Ging er in als koek! Dat hapje heb ik steeds voor de 4de fles (rond 18.30) gegeven. Elke week werd het hapje groter totdat het een maaltijd was en ik de fles kon weglaten. Dit heeft een week of 3 geduurd.

Je kookt gewoon een bos peen in een pan; staafmixer er op; eventueel een beetje water er bij als het te dik is. Kleine porties in bakjes doen of in ijsblokbakjes en in de vriezer er mee. Hele kleine moeite en veel goedkoper dan al die vieze potjes...

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Houdt er wel rekening mee TS dat groente of fruit geen fles mag vervangen tot 6 maanden!
    Verder zeker eens met Birgitte... Lekker vers maken!

14. marike

marike Bekend lid

May 21, 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Dat is wel bijzonder dat de adviezen van de cb uiteenlopen. Mijn zus woont in een andere stad en daar adviseren ze ook die rijstebloem in de laatste fles. Het is gewoon een soort van bijvoeding wat je ze geeft op z'on jonge leeftijd.
    Persoonlijk zou ik het bijvoeden zolang mogelijk uitstellen.

15. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Waarom maak je de kleine wakker voor een fles?
    Nooit gedaan hier.. Hij krijgt al TIJDEN de laatste fles om 19 uur en dan maar zien wanneer hij weer komt.

Op handjes sabbelen doet volgens mij elke baby. Hier ook en betekende niet dat ie honger had want ook na de fles doet ie het. ;)

Ik zou eerst forte gaan geven. Evt 4x 210/7 en 's avonds een papfles (de laatste fles waar je dus niet voor wakker hoeft te maken)

Share This Page