2e zwangerschap / bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door miloe86, 18 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miloe86

miloe86 Actief lid

28 jul 2011
    357
    0
    0
    Gelderland
    Onlangs ben ik bevallen van mijn zoontje. Na 18 uur weeen, zat ik op 6 cm ontsluiting en is er ivm zijn dalende hartslag gekozen voor een keizersnede.

Nu vroeg ik mij af, ze zeggen dat bij een 2e kindje de bevalling sneller gaat als bij de eerste. Maar geld dat in mijn situatie dan ook? Want ik heb dan wel ontsluiting gehad, maar voor de rest is er niets opgerekt geweest.

Ik ben een beetje bang dat bij een eventuele 2e mij weer zo een lange bevalling staat te wachten. Ik was voor mijn zwangerschap al bang om te bevallen, maar dit heeft het alleen maar erger gemaakt.

Ik weet wel dat ik bij een 2e in ziekenhuis moet bevallen en dat ze sneller ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan. Maar mocht ik op een natuurlijke manier bevallen, heb ik dan nog steeds dezelfde kans op een lange bevalling als 'normaal' bij een eerste kindje?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Miloe86,

goeie vraag. De ontsluiting zal best wel wat sneller kunnen gaan aangezien hje lichaam wel weet wat weeën zijn en je bent toch in het ziekenhuis, dus zal er eerder worden gestart met het effectiever maken van je weeën. Maar inderdaad is het wel zo dat het bij een 2e sneller gaat, met name persen, als je al eens vaginaal bent bevallen. Je ontsluiting en je uitdrijving zullen toch meer richting het verloop een 1e kindje gaan, dan richting een 2e. Maar ik ken ook genoeg vrouwen die na een keizersnede alsnog vaginaal zijn bevallen en er heel goed op terug kijken. Bespreek het een volgende keer heel goed met de gyn en je vk en ga zo rustig mogelijk de bevalling is. En denk ook echt aan pijnstilling dan, want in het ziekenhuis ben je toch al en als je heel gespannen bent, kan het ook alleen maar langer duren. Maar blijf positief hoor; alles is mogelijk een volgende keer.

Groeten Brigitte

Deel Deze Pagina