Benieuwd hoe jullie dit zien. Ik heb de ouderbijdrage a 60€ dit jaar niet betaald. Normaal doe ik dit zonder problemen maar omdat er dit jaar niets werd georganiseerd vond ik het niet nodig. Daarnaast had ik het netjes gevonden als ze het bedrag hadden aangepast gezien de omstandigheden. Nu hoorde we vandaag dat ze toch op schoolreisje gaan naar een plaswijkpark met het verzoek aan de ouders om de ouderbijdrage te betalen. Ik heb een berichtje gestuurd dat ik 60€ niet reeel vind en omdat wij gratis toegang hebben aangeboden haar zelf te brengen en dat er dus voor haar geen kaartje gekocht hoeft te worden. Op die manier hoeft ze niet uitgesloten te worden. Het is bovendien haar laatste jaar op deze school, volgend jaar gaat ze naar een andere school.Ze gaat zoiezo liever niet mee met de bus omdat ze dat nogal intens vindt (lang verhaal). Nu krijg ik als antwoord dat ze met sint wel een cadeautje hebben gehad (spel a 5€) en dat het weliswaar anders was dan normaal maar dat er wel kosten zijn gemaakt. Snap ik, maar pas dat bedrag dan aan. Zie ik het nou zo zwart wit? Voelt nu een beetje alsof ik 60€ betaal voor een dagje plaswijkpark...
Kun je zelf geen passend bedrag over maken? Ondanks dat het schoolreisje en kamp niet doorgaat, zijn er hier genoeg dingen betaald door de ouderraad: Sint, kerst, terug naar school kleinigheidje, pasen, koningsspelen, meester en juffendag, pleinfeest, laatste schooldag, straks wellicht nog een keer een ijsje op een hete dag, investering in extra buitenspeelgoed (omdat er geld over was van voorgaande jaren). Ik zou het zelf betalen, omdat ik weet dat het goed terecht komt. Misschien niet dit jaar meer, maar wellicht doen ze dan volgend jaar wat extra's (ook al hebben jullie daar zelf niks meer aan).
Bij ons op school dit jaar geen ouderbijdrage vanwege Corona. Vorig jaar al veel minder kosten gehad vanwege de activiteiten die niet door konden gaan. Dit jaar is alles juist wel doorgegaan, maar in aangepaste vorm. Is er bij jullie echt niks doorgegaan dan? Ik weet dat er ook een deel wordt besteedt voor een cadeau voor de jarige juffen en meesters op school. En de activiteiten waren juist duurder. De ouderraad ook niks gedaan tijdens het thuis zitten van de kinderen? Kan je ze natuurlijk altijd naar vragen. Ik vind zo’n vraag fijner dan geroddel over de ouderbijdrage of boze ontevreden ouders. Qua uitstapje: bussen huren is echt een dure grap en ik snap dat het geen bal uitmaakt of jouw kind er dan geen gebruik van zal maken voor de ouderbijdrage. Ze gaan uit van 450 kinderen x 60 euro ( vind ik wel hoog trouwens!). Kortom ik zou even informeren daar, ze gaan vast niet op stap ermee en aan hele hoge reserves heb je ook niks.
De ouderbijdrage is in principe de inkomstenbron voor de ouderraad voor alles wat ze op school organiseren. Het is geen afgemeten bonnetje per kind voor de activiteiten waar dat kind precies wel/niet aan heeft meegedaan. En de ouders in de ouderraad noch de school verdienen hier geen cent aan, iedere euro wordt besteed aan de activiteiten, feestelijke aankleding school ed. Ondanks corona hebben wij dit jaar vanuit de ouderbijdragen schoolspeldag georganiseerd, tractaties gekocht voor alle kinderen voor Kerst, Pasen, kinderchampagne voor Nieuwjaar, Sint gehuurd en naar school laten komen, kadootjes voor ieder kind, koningsspelen op school georganiseerd incl drinken en snack voor alle kinderen, de schoolfotograaf, diverse keren kleinere activiteiten, kleuterwandelingen enz. Er komen nog schoolreisjes en het kamp aan. Dit alles kost geld en dat wordt allemaal betaald uit de ouderbijdrage. O ja, van de overgebleven reserves van vorig jaar is speelgoed gekocht voor de onderbouw en een green screen voor de bovenbouw. Kinderen die vorig jaar in groep 8 zaten hadden hier idd niks aan, maar van andere kant profiteren alle kinderen die op school komen van zaken die gekocht zijn vóórdat zij kwamen.
als onze school zoveel had gedaan zoals jij nu opnoemt had ik er totaal geen problemen mee gehad. Maar er is met sinterklaar een vader sint geweest. Pieten waren er niet. Geen koningsdag, geen paasontbijt, echt helemaal niets. En vorig schooljaar ook niet en we hebben bijvoorbeeld de kosten die zouden worden gemaakt voor het schoolreisje van vorig jaar niet terug gehad. Ook al had school die kosten al gemaakt, die krijgen ze terug van de overheid. Er is gewoon geen transparantie.
Hier ook net de ouderbijdrage binnen. Ik geloof dat 60% van de ouders niet betaald. Hier wel gewoon betaald. Er is een schoolreisje geweest en er worden activiteiten georganiseerd. Ik weet dat het op school toch al ieder dubbeltje verantwoorden is dus die 35 euro draag ik bij. Ik zou het zelf niet zo afmeten wat je kind wel of niet gehad heeft, ze gaat op schoolreisje en reserves zullen in de pot blijven. Als iedere ouder een schoolreisje zelf wil betalen dan is het voor een school ook niet meer te regelen.
Ik snap je wel, hier hetzelfde. Het paasontbijt moest je zelf meegeven, de pieten waren 2 juffen die net een zgn pietenopleiding hadden gehad, geen koningsspelen, niks met kerst gedaan, geen paasspeurtocht die nota bene buiten zou zijn met de alleen de eigen klas. Alles was onmogelijk en schijnbaar zijn ze niet creatief met alternatieven bedenken. Ik weet nog niet of schoolreisje doorgaat. Zo niet, betaal ik komend jaar ook niet.
Hier was de ouderbijdrage dit jaar minder dan voorheen. Schoolreisje gaat dit jaar ook niet door, ik ga er vanuit dat ze of iets anders doen of dat het naar het budget van volgend jaar gaat. Je zou inderdaad inzage in de begroting en realisatie ervan moeten kunnen vragen. Hier wordt alles bijgehouden, is ook ieder jaar een kascontrolecommissie (of hoe dat heet bij de OR) ed.
Ik betaal het zelf wel, maar vind 60 euro (voor een basisschool neem ik aan) wel veel. Daar zou ik ook wel wat van terug willen zien ja. Hier is het 17.50, een heel ander bedrag en ze hebben extraatjes gehad en een feest dit jaar met de opening van de school. Schoolreisjes zijn hier wel altijd apart.
Ik merk dat het eigenlijk vooral het bedrag is wat mij dwars zit. 60€ is gewoon veel geld voor heel veel niets. Ik heb het afgelopen schooljaar vooral heel veel zelf moeten doen. Ik was verbaasd dat er zelfs met koningsdag helemaal niets was georganiseerd, niet eens iets kleins voor die kinderen. Dat je dan als school niet zegt we halveren het dit jaar snap ik niet. Want 30,- is meer dan toereikend voor wat ze hebben gedaan. Wij wonen bovendien in een achterstandswijk dus voor heel veel mensen is die 60€ zoiezo al een smak geld, zeker in deze tijd. Ik had gewoon niet verwacht dat ze nu nog even de volle mep zouden vragen omdat blijkt dat ze wel op schoolreisje kunnen. Dan hadden ze naar mijn idee het geld wat we vorig jaar hebben betaald moeten gebruiken aangezien ze toen niet op schoolreisje konden.
Ja misschien moet ik dat gewoon doen. Ben normaal totaal niet moeilijk en heb ook echt nog nooit niet betaald of er een discussie van gemaakt. Maar het zit mij nu gewoon niet lekker.
Ja ik heb het dit jaar betaald, de twee voorafgaande jaren niet dus dat compenseert het een beetje. Hier is het 30 euro ex kamp.
Hier staat schoolreisje los van de ouderbijdrage. Zou of betalen of overwegen om m'n kind niet mee te laten gaan.
Waarom zou je ervoor kiezen je kind niet mee te laten gaan? Het gaat mij er juist om dat ik niet wil dat ze buiten gesloten wordt maar ik het gewoon niet nodig vind om 60€ te betalen.
Iedere jaar is er een ALV waar de verantwooring plaatsvindt en deze is toegankelijk voor alle leden. Maar er zijn heel weinig ouders (bij ons tenminste) die hier gebruik van maken
Hier was de ouderbijdrage wat lager, maar je mocht ook het normale bedrag betalen als extraatje. Dat hebben we gedaan. Ik betaal normaal ook meestal een tientje extra voor ouders die het niet kunnen betalen. Maar dit jaar gaan ze weer niet op schoolreis, dus volgend jaar ben ik wel benieuwd wat ze doen. Denk niet dat ik dan vrijwillig weer het dubbele ga betalen, want nu moeten ze wel even genoeg reserves hebben. in jouw geval zou ik dus wel betalen. Ze gaan in elk geval op schoolreis.
Oh dan doen ze het hier heel netjes, vorig jaar de bijdrage van het schoolreisje teruggekregen en dit jaar nog niet hoeven betalen (en ze gaan ook niet, dus hoef dat ook niet alsnog te doen). Wel gewoon de reguliere bijdrage aan overige schoolactiviteiten (25 euro) maar daar hebben ze ook veel voor gedaan, En ik ben 1 van de mensen die kascontrole doet, dus ik zie precies waar ze het aan uitgeven. Ik zou ook zeker de begroting willen inzien als ik jou was.
Gewoon doen idd. Ik had een tijd geleden ook kritische vragen over de besteding, resultaat: nu ben ik de penningmeester Gelukkig hier een kleine school en een lage ouderbijdrage (iets boven de €20). 80% betaalt de ouderbijdrage en een deel van de ouders betaalt meer, waardoor we wel op 100% uitkomen. En we proberen goed zichtbaar te zijn, zodat als er wat geregeld wordt door ons, ouders weten dat dit mede mogelijk wordt gemaakt door hun financiële bijdrage. Ik heb het afgelopen jaar nog geen enkele vraag gehad over de besteding.
Het is het laatste jaar; kinderen gaan misschien wel met de bus en het is gewoon niet leuk om als kind door je ouders gebracht te worden... of dat je kind geen ijsje krijgt tijdens het schoolreisje. Het is simpel geen ouderbijdrage betekent dat je kind dus niet overal aan mee kan doen. Wat is wel netjes vindt is dat ze haar toch een kadootje hebben gegeven ondanks dat je niet betaald hebt, deze hebben andere ouders voor haar betaald. Straks op het VO betaal je veel meer.