Moeder en inkomen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 11 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand me hier verder kan helpen.
    In verband met omstandigheden kan mijn moeder momenteel niet werken en ook een uitkering aanvragen is even geen optie.
    Nu is het zo dat mijn moeder op mijn dochter past als ik ga werken. Per maand betaal ik haar daar een bedrag voor.

Momenteel huurt mijn moeder particulier een woning op mijn naam maar omdat dit toch wel erg duur is, willen we toch via de woningbouw gaan kijken. Echter heeft zij natuurlijk geen standaard inkomen. Kan de woningbouw het inkomen dat ik mijn moeder betaal voor het oppassen ook als inkomen rekenen? Weet iemand hier hoe we dit zouden kunnen oplossen?

Bedankt alvast!

2. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je hebt om een huis te huren een inkomensverklaring van de belastingdienst nodig ,als je je nu inschrijft vragen ze om de inkomensverklaring van 2018.Ik weet niet of je haar officieel betaalt,zo niet ,dan heeft ze voor de woningbouw gewoon geen inkomen.Ze willen natuurlijk wel de zekerheid dat de huur betaalt word.

Huismuisie, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.114
    1.823
    113
    Ik weet niet of je prettig woonde maar ala je jou en haar huur opgeld en een particulier iets huurt wat groter is waar je met zijn 3en woonde maar met genoeg om elkaar niet in de weg te lopen.

4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Er is iets mis gegaan bij de topictitel @Beheer kan ik die nog aanpassen?

5. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Samenwonen is voor ons helaas geen optie.

6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Hoe zou ik dit officieel kunnen maken eventueel?

7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik denk dat ze zich dan in moet laten schrijven als gastouder? En als zzper voor jou gaan werken.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Welke titel wil je hebben? Ik kan het wel voor je aanpassen?

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik werk bij een woningcorporatie. Wij vragen altijd naar een inkomensverklaring, die van 2018 en 2019 zijn geldig. Daarnaast vragen we ook altijd een overzicht van het actuele inkomen, heeft iemand geen actueel inkomen of kan dit niet aantonen dan wordt er geen woning verhuurd aan deze persoon. Wij willen natuurlijk wel garantie dat de huur betaald. Misschien dat je een gesprek kan aanvragen en kan aangeven dat jij de huur zal betalen maar of ze daar mee akkoord gaan vraag ik mij af.

lovewinnie en Bloem2310 vinden dit leuk.
  10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik denk ook als ze als gastouder moet gaan registeren. En dat je dan haar kan inhuren.
    Op zich ook gunstig voor jou, dan ontvang jij kinderopvangtoeslag.

Huren bij een woningstichting: ik zie wel dat er veel meer mensen reageren op een woning. Dus steeds vaker wordt er gekeken hoe lang je staat ingeschreven. Dus verwacht niet binnen 1 mnd een andere woning te hebben. Dit ligt ook aan de regio waar je een huis zoekt.

Huismuisie en Bloem2310 vinden dit leuk.
  11. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Ik denk dat dit niet zo makkelijk gaat. Heeft je moeder in 2019 wel gewerkt/ inkomsten gehad? Want als ze toen wel heeft gewerkt en van plan is om weer te gaan werken kan je aangeven dat jij de huur betaalt als overbrugging tot ze een nieuwe baan heeft. Mocht dit niet het geval zijn denk ik dat het heel lastig gaat worden. Verdien jij genoeg om aan te tonen dat jij 2x huur/ hypotheek kunt betalen?

Staat je moeder wel ingeschreven bij de woningbouw? In veel gemeenten zijn de wachtlijsten van sociale huur redelijk lang (hier in de buurt 6+ jaar) dus als ze nog niet ingeschreven staat is de kans dat ze überhaupt een woning kan krijgen zeer laag.

Verder zou ik proberen om haar officieel te betalen (haar zogezegd inhuren als gastouder) zodat ze in ieder geval wat op kan bouwen en inkomen aan kan tonen aan de woningbouw.

Het gaat me verder niks aan, maar ik zou toch nog een keer goed nakijken of ze gaan uitkering aan kan vragen. Eventueel iemand om advies vragen die daar verstand van heeft?

Bloem2310 vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Ik snap eigenlijk niet zo waarom iemand én niet kan werken én geen uitkering kan aanvragen? Wanneer je door omstandigheden niet kan werken dan moet je in Nederland toch gewoon een uitkering kunnen krijgen?

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113

Het enige wat ik kan bedenken is dat uit het buitenland komt, en hier nog niet lang genoeg heeft gewerkt en ingeschreven heeft gestaan.. Ze worden dan namelijk teruggestuurd. Al eerder met een gezin meegemaakt. Ze vroegen bijstand aan, en werden teruggestuurd naar Bulgarije.

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.225
    28.192
    113
    Ze had in vorige topics uitgelegd dat moeder (vermoedelijk) autisme heeft en kan daarom niet kan werken. Maar ze kan geen uitkering krijgen want ze kan officieel wel werken. Zoiets was het.

Bloem2310, Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Maar eigenlijk is dat toch een beetje vreemd, (niet van ts of haar moeder hoor) want je kan of werken (deels) of niet en dan word je afgekeurd.

Syane en Bloem2310 vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Dat was ook het enige dat ik kon bedenken, maar nu is het wel duidelijk (na de post van @KleineLai).

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.225
    28.192
    113
    Volgens mij zat er een gecompliceerder verhaal achter. Moeder heeft namelijk wel gewerkt maar dat liep niet goed. Ze is er nu een paar weken/geleden achter gekomen dat het waarschijnlijk door autisme komt, en het traject viel/valt haar zo zwaar dat ze daardoor niet kon werken. Ook past ze heel veel op haar kleindochter (zoveel zelfs dat de buren dachten dat ze daar woonde en een melding hebben gedaan bij de woningbouw of zoiets) waardoor werken ook niet gaat.

Dit is zoals ik het onthouden hebt maar TS moet maar aangeven of dat allemaal klopt of niet hoor haha

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Helaas is het niet altijd zo simpel. Ik zat min of meer in dezelfde situatie ooit. Het is maar net of het UWV meegaand is of niet; met mij kwam destijds zelfs mijn psychologe mee op gesprekken maar toch geloofden ze niet dat ik zo moe en overprikkeld werd van werken en tijdsdruk (heb tijdens mijn wajong-periode genoeg vrijwilligerswerk geprobeerd), dat ik volgens de arbeids"deskundige" daar gewoon kon werken. Dat ik met mijn opleiding moest stoppen vanwege mijn ASS werd ook niet geloofd.
    Uiteindelijk even bij de sociale dienst terechtgekomen waar ze juist zeer begripvol waren. (Even later niet meer nodig gelukkig, omdat mijn man toen een baan vond.)

19. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Nee zo bedoel ik het eigenlijk ook.
    Vind het van zulke instanties juist zo raar.

citroenrasp en Bloem2310 vinden dit leuk.
  20. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zoals anderen ook aangeven ,je moeder officieel inhuren als gastouder maar dan moet je moeder eerst geregistreerd worden.Of dat zomaar lukt,geen idee, je zit toch met eisen van de overheid.Het inkomen mag ook niet te laag zijn omdat ze anders ook niet in aanmerking komt voor een woning.In de meeste woonplaatsen heb je inderdaad jaren wachttijd.
    Het beste kun je echt in gesprek gaan met een woningbouwvereniging maar zoals de situatie nu is komt je moeder niet in aanmerking voor een woning.
    De meeste kans heb je als je moeder een uitkering aanvraagt.Kijk ook buiten je eigen gemeente voor woningen,soms word er dan geselecteerd op leeftijd en heb je sneller een woning.

Bloem2310 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina