Betaal- en spaarrekening apart of samen?!

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 13 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Onze salarissen liggen redelijk dicht bij elkaar en wat we overhouden ook. Hij heeft (eigenlijk had, heeft zn motor verkocht na zn ongeluk) een crossmotor. Daar gaat echt veel geld in zitten. Evenals de vijver in de tuin met koivissen. Ik heb gewoon geen zin om daaraan mee te betalen. Daarom bij ons gezamenlijke rekeningen, maar ook onze eigen rekeningen.

hummeltje5, sillies en Salvatore vinden dit leuk.
  2. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Gezamenlijk, alles. Hij weet niet eens hoe hij moet internetbankieren, dus ik regel alles. Gaat prima.

We grappen wel eens. Hij zorgt dat het binnen komt en ik geef het uit :roflmao:

hummeltje5 en Bellybell vinden dit leuk.
  3. MarisB89

MarisB89 Actief lid

27 jul 2016
    349
    123
    43
    Wij krijgen salaris op onze eigen rekeningen en storten elke maand een bedrag naar rato (ik werk 3 dagen en hij 4) op de gezamenlijke. Hier worden de vaste lasten van betaald en zo houden we allebei ons eigen ‘zakgeld’ voor de maand over.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. Lottie987

Lottie987 Bekend lid

17 mei 2019
    559
    351
    63
    Vrouw
    Wij hebben samen 1 betaal en 1 spaarrekening en dan nog spaarrekeningen voor de kids. Gelukkig hebben wij eigenlijk nooit conflicten over de uitgaven. Vinden van elkaar dat we goed kunnen nadenken of uitgaves “ nodig” zijn en bij grote dingen overleggen we meestal. Werkt prima

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo is onze constructie ook inderdaad. Hij betaalt ietsie meer hypotheek, rest is allemaal 50/50. En dan nog gezamenlijk sparen. Rest is gewoon voor onszelf.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Zo is t bij ons ook. We zijn ook al samen vanaf tieners, dus we hebben samen alles opgebouwd. We zijn samen een gezin, of de één daar nu meer buitenshuis voor werkt dan de ander, dat maakt voor ons niet uit, we zijn één gezin en hebben bewust gekozen voor deze verdeling in werk/huishouden.

MinnieMouse94 en Sado vinden dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    We hebben een gezamenlijke rekening voor onze vaste lasten. Op die rekening komen onze salarissen binnen en betalen we alles wat voor ons gezin is. Alles wat overblijft, verdelen we over onze eigen (betaal-)rekeningen. Daar betalen we onze eigen hobby's van en bijvoorbeeld uitjes die we met vrienden hebben. Vanuit de eigen rekeningen, sparen we ook ieder apart.

8. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat scheelt misschien ook ,hier ook al als tieners bij elkaar. We hebben dus ook geen "leven gehad" voor elkaar. alles samen opgebouwd.

spruitje80, Bellybell en Sado vinden dit leuk.
  9. Salvatore

Salvatore Fanatiek lid

3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Samen en apart. We laten de salarissen op 1 rekening komen en daar gaan alle vaste lasten en kosten voor levensonderhoud af. We hebben allebei een aparte rekening en daar gaat ongeveer 160 p.p. naartoe, dat is voor mij bijvoorbeeld voor de sportschool, weight watchers en leuke dingen te doen.

We sparen ook op een gezamenlijke spaarrekening, we hebben een kids spaarrekening en we hebben allebei een eigen spaarrekening waar we zelf geld op kunnen zetten vanaf onze eigen rekeningen.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Maar uiteindelijk (indien gemeenschap van goederen) is het toch 1 pot nat? Alles wat hij aan zijn hobby uitgeeft kan niet ergens anders naar toe, dat is toch niks anders dan wanneer je alles samen doet?

kadootje, Sado en tuc vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Dat is bij ons ook het geval idd, speelt vast mee.

tuc vindt dit leuk.
  12. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Hier ook, en toch hebben we alles apart.

13. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

22 jan 2009
    588
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Wij hebben nog wel allebei een eigen betaalrekening waar het salaris op gestort wordt, maar zodra deze binnen is storten we dit volledig op onze gezamelijke rekeningen waar alle lasten van worden betaald. Een X bedrag gaat naar onze gezamelijke spaarrekening. Alles doen we samen, werken beide fulltime en wat van mij is van hem en andersom. In het begin van onze relatie was alles nog apart, maar dat werkte bij ons niet. Man had soort van gat in zijn hand, dus ik regel alles financieel :)
    Oh ja en zoon heeft een eigen rekening. Maar die beheren wij!

tuc vindt dit leuk.
  14. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Apart en gezamenlijk. Mijn man is zelfs zo lief om elke maand geld op mijn rekening te storten.

Ik leen ook rustig mijn pinpas of creditcard aan hem uit en vice versa.

15. BloemNH

BloemNH Bekend lid

6 apr 2020
    627
    346
    63
    Vrouw
    Wij hebben beide onze eigen rekeningen en 1 gezamenlijke. In de gezamenlijke storten we maandelijks (naar draagkracht) geld voor eigenlijk vrijwel alles. Dingen zoals o.a. hypotheek, boodschappen, cadeautjes, auto's, tanken, schoonmaakster, maar ook voor vakanties en onderhoud aan huis/tuin storten we maandelijks een vast bedrag. Wanneer we meer verdienen hebben we ook beide nog een eigen potje voor leuke dingen. Zo hoeven we nooit te overleggen voor echte grote aankopen want dat zou voor ons niet goed voelen. Maar ook niet als iemand ineens bijvoorbeeld duizend euro gezamenlijk spaargeld aan iets uitgeeft.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat lijkt mij ook. Ik geef niks om het 1000e xboxspel en mijn man niks om de 500e plant in huis, maar dat is dan toch prima in evenwicht?
    En in gemeenschap van goederen lijkt het mij helemaal niets uitmaken

suus1983 vindt dit leuk.
  17. Marisje89

Marisje89 Fanatiek lid

10 jun 2015
    1.667
    205
    63
    Parttime logistiek
    Een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, boodschappen, kleding. Waar alles op binnenkomt zoals de lonen.
    Een gezamenlijke spaarrekening voor als er iets kapot gaat zoals een wasmachine of vakantie.

Maar beide hebben wij nog een eigen betaal en spaarrekening waar ieder een bepaald bedrag op krijg voor uit eten of voor hem het roken.
    Wat over is op onze eigen spaarrekening. Stel het loopt mis waar wij niet vanuit gaan kunnen wij op eigen benen staan.

En de kleintjes hebben een eigen spaarrekening.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb geen zin me te verdedigen ofzo, hoeven anderen die het anders doen ook niet toch? Wij vinden het prettig zo. Gezamenlijk doen we gewoon wat we willen, rest is voor onszelf. Er hoeven geen dingen gelaten te worden gezamenlijk.

hummeltje5, Iertje81, Anan en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb hier wel eens gelezen dat het geld en de rekeningen op een bepaalde manier verdeeld werden en dat de moeder de vader moest vragen of hij voor 1 keer de tandartsrekening oid voor de kinderen wilde betalen omdat er iets met de verzekering of het salaris was waardoor zij niet genoeg geld had.
    Dat vind ik dan echt een maffe situatie.

Sado vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Het was gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid hoor. Ik snap de argumentatie namelijk gewoon niet. Het totaalbedrag wat binnenkomt blijft toch hetzelfde, of je het nu deelt of niet.

kadootje en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina