Ik heb voor een newborn shoot 50 betaald en kreeg 28 prachtige foto's op dvd. Ze kwam nog aan huis ook. Je woont helaas niet in de buurt.
Je mag mij een PB sturen ik heb namelijk zelf een foto studio en ben een stuk goedkoper maar maak ook erg leuke foto's
Ik ben geen professioneel fotograaf natuurlijk (maar wanneer ben je dat nog tegenwoordig?), maar ik ervaar dat écht niet zo hoor. Bij de meeste fotografen zitten er bij het kleinste (nog steeds ontzettend dure) pakket zo'n 5 foto's. Om 5 foto's te bewerken, heb je echt geen 4 uur nodig. Zeker niet als je constant dezelfde handeling uitvoert en er dus ervaren mee bent. Natuurlijk heb je fotografen die na een zwangerschapsshoot elk streepje striae wegwerken, gedrapeerde doeken op wonderbaarlijke wijze laten vliegen en eindigen in het niets, weet ik veel wat allemaal, maar hoe 'echt' zijn je foto's dan nog? De foto's van mijn shoot zijn prachtig en die zijn direct na het maken op een cd gebrand. Niets bewerkt, gewoon goed. 90 voor betaald (maar okay, dat is 5 jaar terug, hij vraagt nu ook meer). Ik heb een hoop links in dit topic bekeken en bij een hoop fotografen kun je goed zien waarom ze goedkoop zijn, wanneer het licht waardeloos is of omdat de foto's net niet helemaal scherp zijn, maar 300 euro voor 10 foto's? En dan 150 euro bijbetalen om ze op een cdtje te krijgen? Ik vind het echt belachelijk. Gelukkig zijn er ook een hoop fotografen die het voor minder kunnen(willen), daar zoekt TS daarom ook naar.. Als ik bijvoorbeeld de foto's van Maloutje bekijk.. Prachtig! Zo zie je maar dat iemand echt niet fulltime fotograaf hoeft te zijn, inclusief de bedragen die ze zichzelf waard vinden, om mooie herinneringen te creëren.
Niet bewerkt... Kleurcorrectie en verscherping van een RAW file móet altijd!! Of hij moet in .jpeg geschoten hebben, maar kan me niet voorstellen dat het een zichzelf respecterende fotograaf is. Constant hetzelfde bewerken is ook maar in beperkte mate mogelijk.. Actions zijn leuk, maar niet op alle foto's in verband met plaatsing van het model in beeld bijvoorbeeld Mensen vergissen zich écht in fatsoenlijke fotografie!!! Plus daarbij vergis je ook niet in photoshop! IEDERE bewerking die photoshop van origine kan is gebaseerd op bewerkingen in een doca!! Clonen, dodge&burn, Contrast, levels, Etc etc álles kon ook al in een doca. Alleen omdat photoshop nu bekend is en een werkwoord geworden is denken mensen dt het iets is wat niet zou "horen" terwijl het niks anders is dan digitaal ontwikkelen Even als voorbeeld trouwfotografie... Mensen vergissen zich zoooo lelijk daarin! Bij 1000+ euro voor de hele dag staan ze met hun oren te klapperen. Echt zooo ondergewaardeerd.. "Ja, een dagje knopje drukken" hoor je dan.. Zullen we eens uren tellen Dag van te voren de voorbereiding. á 1-2 uur,.. Aanwezig om 08.00 bij de bruid voor het opmaken en de haren.. Tot aan de eerste dans op het feest na het eten om 20:00.. uurtje inpakken en reizen. 21:00 Dat is al 15 uur. Uitzoeken van de foto's... Je schiet digi dus 1000 is niks.. 2-3 van ieder moment 2 voor de zekerheid. Uitzoeken is iedere foto bekijken. Controleren op scherpte (vergroten etc)e.d. En een selectie maken vd beste.. Zéker 5-6 uur.. Dan het nabewerken,.. Iedere foto apart.. Als je het goed wilt doen.. MINIMAAL 10-15min per foto met uitschieters tot een uur! Zeker en dik 3 volle werkdagen (of meer, maar ga even van minimaalst uit) á 24uur totaal Alles in totaal 45 uur.. Dat is meer dan een volle werkweek.. Dan de kosten.. De prijs a 1200.. Op dat bedrag rust een BTW van 21% (alleen kunstfotografie is 6%!) En uiteindelijk inkomsten belastin á 32-42% Als je om en nabij de 500 netto overhoudt ben je al goed bezig... 500!! Voor meer dan een werkweek aan uren!! Das evenveel als dat je voor een leuke baas werkt, waarbij je niet alle rompslomp hebt van belastingen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen Zal het topic verder niet vervuilen. Maar vind het altijd zo jammer dat fotografie zo ondergewaardeerd word en mensen 9 van de 10 totaal nIet weten waarover ze het hebben.
+1 Idd jammer dat t zo ondergewaardeerd wordt vaak. Maar ja, sommige mensen kunnen ook niet zoveel geld ervoor betalen want 1000 is gewoon veel geld. Dus ik snap ook dat er budget fotografen zijn, en die leveren vaak ook gewoon onbewerkt op en dat scheelt enorm veel tijd.
Goed? Ik vind dit dus een voorbeeld van slechte kwaliteit. Je ziet bij de helft van de foto's het gekreukelde zwarte gordijntje hangen. En een baby in zijn blote pielemuis met rode sokken en muts op... vreeeeemd.
haha, ik heb de site niet eens bekeken, ken alleen de foto's van de shoot die wij hebben gehad bij haar. Daar was ik tevreden over. Sorry...
Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Maar het maakt duidelijk dat wat de ene persoon goede kwaliteit vindt, een ander die mening niet deelt.
Nou als ik de site bekijk valt het idd wel tegen hoor. Gelukkig wel tevreden over m'n eigen shoot. Mochten daar ook heel vaak opnieuw als m'n kids niet mee wilden werken. (leuke leeftijd hadden die NOT!) Ze was dus best veel tijd aan ons kwijt, maar kostte me niks extra. Had een cadeaubon als kraamcadeau gehad van een vriendin.
Je mag me een pb sturen! Ik ben zelf fotograaf! (Al is 4 weken al wel te oud voor een newbornshoot...) Maar gok zo maar eens dat ik te duur ben Janmer, want idd wat sommige zeggen....veel mensen hebben geen idee wat je aan kosten hebt als fotograaf. Het is niet een kwestie van alleen even op een knopje drukken, daarna op cd-tje zetten en klaar. Ik zal ook idd nooit onbewerkte bestanden leveren. Dat is echt geen reclame....
Wat vinden jullie van haar werk.. catorfotografie Ze zit in Zierikzee. Mijn dochter is bijna 10 mnd, dus newborn gaat allang niet meer. Maar ze lijkt mij goed.. Ik denk erover om nog mooie babyfoto's bij haar te laten maken.
Met een maand ben je wel te laat voor een echte newbornshoot (dat gebeurd meestal de eerste 2-3 weken ofzo) natuurlijk kan je wel leuke oto's laten maken maar die dromerige / slaperige zal je niet meer zo snel (makkelijk) krijgen. Ik heb mijn foto's laten maken bij Kristel Arends ze zit in Arnhem maar kan je of naartoe of ze reist naar je toe.
Mee eens, hier is de fotograaf wel 3-4 uur bezig geweest hier, aan het reizen geweest (2 uur) dan nog alle foto's bewerken, materiaal e.d. dat heeft eerder geld gekost denk ik zo.
Daarnaast vroeger hadden fotografen nog inkomsten van nabestellingen e.d. dat is tegenwoordig niet meer dus de "gederfde inkomsten" moeten dan gecompenseerd worden. Maar goed ik denk zakelijker dan meeste mensen dit zal schelen.