Rechtsbijstandverzekering vs vakbond

Discussie in 'De lounge' gestart door goblins, 7 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Kunnen jullie vertellen wat het verschil is tussen vakbond en rechtsbijstandverzekering werk.

    Ik zie even het verschil niet.
     
  2. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Vakbond helpt alleen bij werkgerelateerde zaken.
    Rechtbijstand helpt ook bij andere geschillen.
     
  3. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Rechtsbijstand is er alleen voor geschillen. De vakbond regelt ook structureel jouw positie als werknemer in CAO onderhandelingen, lobby's bij de politiek etc.
     
  4. Poro

    Poro Actief lid

    5 feb 2011
    396
    177
    43
    Dan moet je wel in de goede branche werken. Als je in een kleine branche werkt (zoals ik) doen ze helemaal niks.
    Hun eigen woorden: “sorry, jullie achterban is te klein. We kunnen niks doen.”

    Toen heb ik mijn lidmaatschap opgezegd en een rechtsbijstandverzekering afgesloten met een module werk en inkomen erbij.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    #5 Felice, 8 jun 2020
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
    Hier precies hetzelfde! Let er wel op dat je die extra module afsluit, werk& inkomen zit niet standaard in de rechtsbijstandverzekering, daar moet je extra voor betalen.

    En lopende geschillen pakken ze ook niet open en geloof ook niet als een geschil ontstaat X maanden na aanvang verzekering, maar dat laatste ben ik niet helemaal zeker van. Is voor ons al weer heel lang geleden dat we van vakbond zijn overgestapt naar rechtsbijstandverzekering.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vakbond heeft onderhand ook een meer uitgebreid pakket dan alleen "werk&inkomen".
    Maar inderdaad de vakbond is er ook voor CAO, sociaal plan, maar ook voor gesprekken met de overheid omtrent bijv arbeidsrecht. Ontslagrecht etc.

    Of je nu een lidmaatschap bij de vakbond of bij een rechtsbijstandsverzekering hebt.... bij beide heb je een wachttijd en is het lastig om al lopende kwesties in behandeling te laten nemen.
     

Deel Deze Pagina