Sinds vrijdag is de kleine heel erg rustig. Harde buiken heb ik al een tijdje heel veel en dat is voor mij herkenbaar van de vorige zwangerschappen. Maar sinds vrijdag ook meerdere keren per dag echt pijnlijke krampen die ik echt weg moet zuchten. Maar dit is meestal 2-3 keer achter elkaar en dan weer uren niks. Was vooral na fietsen of traplopen ofzo maar vandaag ook terwijl ik heerlijk rustig in het zwembad zat (met warm water) terwijl mijn dochter aan het spelen was in het water. Buiten die kramp om was mijn buik wel gewoon zacht in het water. Mijn buik is bijna de hele dag hard. Ik hoef maar op te staan of hij wordt hard. Vaak merk ik het niet eens meer zo goed. Op de momenten dat het aankrampt wel maar mijn buik blijft hard. Net zo lang totdat ik weer een tijdje stil zit of lig. afgelopen maandag controle gehad. Hartslag van de kleine was te hoog maar na een minuut of 5 luisteren met de doptone zakte dat toch iets. Verder zei die vk dat als een harde buik na een uur nog niet afzakte ik gewoon moest bellen. Liever te vaak dan te weinig. Net met harde buik onder een warme douche gaan staan en dat veranderd helemaal niks. Blijft net zo hard. Nu dus maar weer op de bank en na 10 minuten zitten neemt het wat af. omdat ik mij zorgen maak over de pijnlijke krampen die ik tussendoor heb en het feit dat de kleine zo rustig is heb ik de vk gebeld een ruim uur geleden. Hele verhaal uitgelegd en kreeg als antwoord: Harde buiken horen er bij en bij de vorige zwangerschappen deed het ook niks bij jou. Dat ze pijnlijk zijn soms is gewoon normaal. Je hoeft ook echt niet rustig aan te doen, doe gewoon je ding zoals altijd en onderga ze maar. Als je echte weeën krijgt of vruchtwater gaat verliezen dan mag je altijd terug bellen. Het zit mij niet lekker. Ik denk niet dat er acuut gevaar is dus morgen breng ik mijn urine weg voor een blaasontstekingstest en dan bel ik de vk praktijk maar. Wat zouden jullie doen bij deze klachten?
Ik heb nog geen ervaring met zwangerschappen maar zoals ik de reactie lees van de vk vind ik die toch wel een beetje vreemd. Je belt niet voor niks toch, je maakt je ongerust. Ik weet eigenlijk niet wat ik je moet adviseren maar wilde dit toch even zeggen. Hopelijk is het niks bijzonders.
Ik heb het op dit moment ook heel erg. Het is bij mij vooral als ik teveel heb gedaan. Dus moest erg rustig aan doen en het liefst niks.. Is er bij jou al getest op blaasontsteking?? Sorry overheen gelezen Maar dat zou het dus ook kunnen zijn..
Dat ga ik morgen uit laten zoeken. Ik luister zelf naar mijn lichaam en doe zo min mogelijk. Alleen de echt nodige dingen. En ook op eigen tempo. Ik had ook helemaal niet gevraagd aan de vk of ik rustiger aan moet doen, ze begon er zelf over dat ik niet rustig aan hoef te doen en gewoon door moet gaan met alles en het maar moet ondergaan. Vond het zelf niet fijn.. net alsof ze denkt dat ik een excuus zoek om rustig aan te doen ofzo...
Wat een gek advies van je VK. Ik kreeg hier 2x het advies rustig aan en rust houden. 1e keer eerst testen op blaasontsteking en rust. 2de keer na de uistlag van de kweek (geen blaasontsteking) nog meer rust houden. En mocht het meer worden en regelmaat inkomen direct weer bellen want dan zou het een vroeggeboorte kunnen worden. Goed dat jezelf wel rustiger aan doet! Bij mij was/is dit soms nog niet genoeg. Heb ook het idee dat de baby soms draait en dan er ook extra last van krijg.
Wat een vreemd advies van je verloskundige, harde buiken horen niet pijnlijk te zijn word mij altijd verteld bij de verloskundige. Ik zou het toch rustig aan doen en goed naar je lichaam luisteren.
Vreemd dat de verloskundige zo laconiek doet. Mijn ervaring is dat als de moeder zich zorgen maakt ze die zorgen ook heel serieus nemen.
Ja het voelde ook heel vreemd. Dat ze advies zou geven van probeer eens met een kruik op de bank te zitten en hopen dat het allemaal wat rustiger wordt en zo niet dan bel je maar weer even terug.. daar kan ik heel erg goed inkomen. Het hele gesprek was op deze manier ongemakkelijk. Gelukkig is de kleine wel een beetje actiever geweest vanavond. Morgen sowieso urine laten controleren. En als ik dan nog steeds last heb bel ik de vk weer.
Ik heb dit verleden week zondag ook gehad. Veel harde buiken en minder leven. Dit is ALTIJD een reden om je door te sturen naar het zh voor een ctg! Alleen dan kunnen ze een goede kijk hebben op de hartslag van je kindje en op wat je baarmoeder doet. Bij mij werd er een inwendige echo ook gemaakt om te kijken of mijn harde buiken niet stiekum de baarmoederhals aan het verkorte was. Nu was alles prima maar krijg ik t weer moet ik terug naar zh voor hetzelfde onderzoek. Wil jij vlos jou niet doorsturen bel je het zh zelf op en vertel je hetzelfde verhaal aan de dienstdoende arts!!! Wedden dat ze je willen zien!! Suc6
gek dat er niet gereageerd word als je zegt dat je kleintje zo rustig is, ik werd gelijk aan de ctg gelegd. Zou toch maar eens zeggend at je, je niet serieus genomen voeld succes
Ik sluit me aan bij Bizzy. Bij mij doet het gelukkig niets (meer) maar ik ben wel onder controle in een academisch ziekenhuis. Heb vier keer een urineweginfectie gehad en al vanaf week 14 harde buiken. Maar bij mij is dus regelmatig gecontroleerd of mijn bmm niet verkorte daardoor (heb met 21 weken wel een cerclage gekregen maar dan kan nog de bmm verkorten). Drie weken geleden ben ik opgenomen geweest omdat de hartslag van ons beebje dipte tijdens een harde buik maar dat heeft meer te maken met dat beebje heel erg klein is. Normaliter kunnen harde buiken geen kwaad. Het stomme is dat ik in die periode juist minder harde buiken heb en ons kleintje heel actief was. Maar als ik veel harde buiken heb of een gespannen buik, dan voel ik die kleine ook minder. In het ziekenhuis zeiden ze dat dit niet wil zeggen dat 'ie dan ook daadwerkelijk minder beweegt! Ook bij het gaan staan of bij een volle blaas een harde buik krijgen is niet raar als je een gevoelige baarmoeder hebt. Het doet mij soms ook pijn aan mijn blaas of bij de banden. Het voelt niet als zeurende kramp of menstruatiepijn. Beetje warrig verhaal merk ik nu. Wil je enerzijds gerust stellen, maar aan de andere kant ook benadrukken dat je echt moet blijven bellen als je het niet vetrouwt. Ik vind eigenlijk niet dat je vk haar conclusie kan baseren op eerdere zwangerschappen.
Juist light! Elke zwangerschap is anders en minder leven voelen is echt reden tot nader onderzoek. Ik hoop dat je in tussen tijd gebeld hebt.
Minder leven voelen is inderdaad reden tot extra controle ware het biet dat ts op dit moment nog 'maar' 24 weken is. Pas met 26 weken hoor je de baby elke dag goed te voelen. Het feit dat de vk zo laconiek reageert op jouw pijnlijke krampen vind ik echter wel raar.
Hier zei ze dat ze pas wat met minder leven doen bij 28 weken. Tot die tijd hoef je de baby nog niet elke dag te voelen. Vannacht de kleine ook weer een paar keer gevoeld. Zo urine inleveren.
heb ook veel harde buiken, alleen moment van start kramping is ff vervelend, maar niet pijnlijk... Heb vorig week urine laten controleren en er werden wel paar witte bloedlichaampjes gevonden. Dag daarna was het schoon dus heb mn blaas zelf weer schoongespoeld(ik drink erg veel 2 liter water + thee en melk). Is nooit verkeerd om urine te laten controleren!
dat zeiden ze bij mij ook! Ik voel gelukkig de kleine wel elke dag, dus dan weet ik dat het goed zit...
Ik ook pas met 28 weken ctg's, maar in ziekenhuis vroegen ze desondanks elke dag ofik nog goed leven voelde (vanaf 21 weken). Dit is een belangrijke indicatie over het welzijn van je kleintje. Ze kunnen altijd met de doppler luisteren. Echter vind ik die pijn zorgelijker. Hoe gaat het nu ts?
Ik had precies dezelfde klachten, dat kwam door een blaasontsteking. Ik moest wel degelijk rustig aan doen, pijnlijke harde buiken zijn niet goed, klaar. Doordat ik last bleef houden ben ik vorige week binnenste buiten gekeerd, ctg, echo en bm-halsmeting. Vooralsnog niks aan de hand, maar ik mag niet meer werken en moet echt rustig aan doen. Nu gaat het beter, maar wanneer mijn buik hard is, is het ook meteen pijnlijk. Dat het nu niks doet zegt niks, volgens mijn gyn kan dat zomaar veranderen en dat risico moet je zoveel mogelijk vermijden. Wat scheelt is dat ik op het zh loop, ze zijn daar toch voorzichtiger dan in reguliere praktijken, heb ik het idee. Ik zou, als je het niet vertrouwt een doorverwijzing naar het zh vragen. Op het zh nemen ze dit soort klachten heel serieus. Ik ging voor een nieuwe ab-kuur naar de huisarts, die belde de gyn om te overleggen en toen zat ik binnen een uur op de verloskamers...
Kleine is weer druk en nog geen pijnlijke krampen gehad vandaag. Ik wacht de uitdlag van de urine af en ga weer bellen als ik pijnlijke krampen krijg.