Betaald ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door zeehondje, 10 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Ik werk in het basisonderwijs.
    Ik kan een deel van het verlof betaald opnemen en een deel onbetaald.
    Ik neem nu dus alleen het betaalde deel op. Volgens mij de helft van het totaal aantal verlofuren is dit.
    Dit betaalde deel is 55% betaald.
    Mijn vraag is; kan ik die overige 45% alsnog van de belastingdienst terugvragen????

2. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hoi

Ik werk ook in het basisonderwijs. Voor zover ik weet kun je dit niet terugvragen. Wij hebben in het onderwijs het 'geluk' dat we zowel betaald als onbetaald verlof hebben.
    Ik neem alles in één keer op (betaald verlof) en heb recht op 7 weken extra. Maar ik krijg daarvan niets terug van de belasting...

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Uhmmm, nee.

Waarom denk je dat je daar recht op hebt? Mensen die voor een (semi-)overheidsinstantie werken, hebben vaak het geluk dat een deel doorbetaald is, maar de rest van Nederland heeft gewoon onbetaald verlof.

4. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Maar je hebt wel recht op ouderschapsverlofkorting. Dat geldt voor iedereen, of het ouderschapsverlof nu betaald of onbetaald wordt opgenomen. Dat is nog wel een behoorlijk bedrag, dus niet vergeten aangifte te doen!

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zojuist toevallig bezig geweest met de belastingaangifte en voor de ca. 400 uur onbetaald verlof dat ik heb opgenomen, krijg ik toch € 1.700 heffingskorting! (Voor de duidelijkheid, want hier is een groot misverstand over... Ik krijg dus niet € 1.700 van de belastingdienst, maar er wordt € 1.700 van mijn belastbaar inkomen afgetrokken, vóór er inkomstenbelasting wordt geheven, dus over dat deel van mijn loon, hoef ik geen loonbelasting te betalen.) Komt neer op een netto voordeel van (heel makkelijk gerekend) toch zo'n € 800,-!

6. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Kijk, dat wilde ik dus weten.
    Ik neem het dit jaar op, dus volgens jaar kan ik dus nog wat terugkrijgen van de bd. Fijn.

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    het kan wel maar dan moet je het bedrag wat je terug krijgt van de belasting wel minder verdiend hebben dan vorig jaar.
    Stel je krijgt 1000 euro terug van de belastingdienst ivm ouderschapsverlofkorting, dan moet je minimaal 1000 euro minder hebben verdienen dan vorig jaar... je terugval in loon noemen ze dat.

8. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ladyxochi nee hoor dat is niet waar. Je krijgt 4 euro per uur van de belastingdienst. Dat wordt niet van je inkomen afgetrokken.
    Ik heb vorig jaar 698 uur opgenomen. En ik krijg iets van 2800 euro. Ik heb het net nog ingevuld.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ok... wat ik hierboven zei klopt ook niet helemaal... ik ga het even in stukjes breken...

1) Allereerst wordt er gekeken hoeveel belastbaar inkomen je hebt. (Zie jaarstrookje van je werkgever). Dit wordt je verzamelinkomen genoemd.

2) Dan kijken ze hoeveel inkomstenbelasting en premie volksverzekering je zou moeten betalen, over het salaris wat je in een jaar hebt ontvangen. Ze pakken daarbij de belasting over box 1, box 2 en box 3.
    Stel, daar komt 10.000 uit. Dit vindt je in het programma van de belastingsdienst onder het kopje Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Dit is dus het bedrag dat je zou moeten betalen aan belasting.

3) Daarna kijken ze hoeveel heffingskorting je krijgt (dit is ouderschapsverlofkorting, algemene heffingskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, levenloopskorting, en eventuele andere kortingen). Stel, daar komt in totaal 4.000 uit.

4) Dat bedrag, die 4.000 trekken ze af van het vorige bedrag, de 10.000. Dus had je eerst 10.000 aan belasting moeten betalen, dan hoef je nu nog maar 6.000 te betalen aan belastingen.

Je krijgt dus geen geld, maar de belastingdienst zegt dat je minder belasting hoeft te betalen dan normaal: Je krijgt korting.

Maar goed, om het hele belasting aangeven overzicht af te maken... Je hebt nu dus een bedrag van 6.000 staan, want je in dat jaar had moeten betalen.

5) Dan kijken ze naar hoeveel je al betaald hebt (via je salaris) en dat trekken ze er vanaf.

Hou je nog geld over, dan moet je dat bedrag alsnog betalen.
    Komt er een negatief getal uit, dan heb je dus meer betaald dan moest en dan krijg je geld terug. Dat gebeurt dus via de voorlopige teruggaaf, wat je iedere maand kunt krijgen (of in één keer, wat jij wil).

Zo en nu ga ik me voor de rest van het jaar niet meer met belasting bezighouden. :D

Nog één tip: Als je in het programmaatje van de belastingdienst in het Overzicht kijkt, kun je het het beste van onder naar boven lezen :) Ik snap ook niet waarom ze het zo hebben gedaan... ;)

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ladyxochi het is niet waar wat je zegt hoor.
    Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar ouderschapsverlofkorting en bijv inkomensafhankelijke combinatiekorting zijn HEFFINGSKORTINGEN... dan krijg je dus een korting op de te betalen belasting.

Wat jij bedoelt geldt voor aftrekposten. Dat wordt van je belastbaar jaarinkomen afgetrokken en dus betaal je minder belasting.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    We zeggen hier toch exact hetzelfde?
    Dat was wat ik in mijn eerste bericht zei, en dat is inderdaad fout.

12. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    maar wel goed dat ik dit weet want ik dacht dat ik niets kon terugvragen....ik kan dus in 2013 terugvragen? Want ik neem nu mijn betaalde ouderschapsverlof in zijn geheel op, dat is 7 weken extra verlof...

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Als je je verlof in 2012 opneemt moet je bij je aangifte over 2012 (die doe je dus idd begin 2013) ouderschapsverlofkorting opgeven. Idd een heffingskorting, dus een korting op de belasting die je moet betalen en daarmee een compensatie voor de gederfde inkomsten. Idd alleen als je inkomen wel lager uitviel dan het jaar daarvoor.

14. Frutsel

Frutsel Actief lid

17 feb 2011
    268
    0
    0
    Jekunt ook voor ouderschapsverlofkorting een voorlopige teruggaaf aanvragen, net als voor bijvoorbeeld hypotheekrente aftrek. Succes!

Deel Deze Pagina