Betaald verlof inzetten

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Frambozenpitje, 24 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frambozenpitje

    Frambozenpitje Nieuw lid

    24 apr 2024
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hi allen,
    In juni ben ik uitgerekend, nu wil ik graag nog 4 weken verlof er achter aan plakken, dit omdat ik de baby nog erg jong vindt om naar kdv te doen en het fijn vindt om ook nog even wat langer ervan te genieten.
    Partner vindt dit onzin, zonde van loon, want niet je krijgt natuurlijk geen 100%.
    Anderen die deze discussie ook hebben gehad?
     
  2. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.338
    1.059
    113
    Nee hier bij kind 1 na 15 weken begonnen. Bij kind 2 het eerste half jaar thuis geweest en 0,0 spijt van gehad. Het kostte geld maar de tijd en het herstel was zo waardevol. Ze zijn maar 1x zo klein.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  3. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Nee hier ook niet. Sterker nog ik plak de volledige 9 weken ouderschapsverlof er achteraan. Ben in totaal 6 maanden weg met bevallingsverlof erbij.
    Het is zeker niet zonde. Die tijd ga je hard nodig hebben al is het niet voor je eigen herstel maar ook om een beetje een draai te vinden met je kindje. Als je het financieel kan redden dan zou die ene maand niet moeten uitmaken.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.709
    7.778
    113
    Vrouw
    Waar gaat je kindje anders heen? Naar de opvang? dat kost ook geld, wellicht kun je dat als argument nog inzetten? ;)
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Bij de oudste 2 was het betaalde ouderschapsverlof er nog niet, zij gingen met 3 en 3,5 maand naar de opvang. Vorig jaar toen de jongste werd geboren ben ik pas weer gaan werken tot ze bijna 6 maanden was. Heb het ouderschapsverlof van 9 weken en nog een maand vakantie erachteraan geplakt. Ik vond het heerlijk! Ze was een pittige baby en ik was heel blij dat ik nog even een beetje kon genieten toen het met 3-4 maanden wat beter ging.

    Ik zou eens uitreken wat een dag opvang kost en wat jij op een dag verdient wanneer je 70% loon krijgt. Ik weet bijna zeker dat de opvang duurder is dan die 30% die jij tijdelijk inlevert, als je het over het financiële stukje hebt.

    Gevoelsmatig, ze zijn maar zo kort klein. Als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker gebruik van maken!
     
  6. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Zou het eens doorrekenen. Ik heb 4 weken 70% gedaan, daarna de uren opgemaakt met 1 dag per week en daarna nog onbetaald verlof 1 dag per week tot kind 1 werd.

    dit bespaarde:
    - 1 maand kinderopvang
    - 11 maanden een dag kinderopvang
    - voor oudste ook 11 maanden een dag minder
    - lager inkomen= meer kinderopvangtoeslag.

    Zelfs als alles onbetaald was zouden we meer overhouden omdat het om 2x opvang ging. Na dit jaar ging oudste naar school en veranderde de balans.

    los van het financiële: moeten jullie er krom voor liggen of niet? Tijd met je jonge kind is kostbaar en in die zin ook waardevol.
     
  7. Kundera

    Kundera Actief lid

    14 aug 2013
    463
    309
    63
    Nee, zeker geen discussie over gehad. Ben in totaal 4 maanden thuis gebleven (na de geboorte) en mijn man 2 maanden (dus eerste twee maanden na de geboorte waren we samen met de baby thuis). Ik weet niet of je man al weet wat de opvang kost ... is ook niet gratis of goedkoop. En als je inkomsten lager is, krijg je ook meer opvangtoeslag dus zie het probleem niet zo. Resterend verlof neem ik nu 1 dag in de week op. Dat is mijn dag met mijn zoontje. Mijn man doet hetzelfde.
    Ik vind het wel altijd heel verdrietig om te lezen dat er mannen zijn die zo harteloos over kunnen komen als het gaat om de gevoelens en behoeftes van zijn vrouw. Het is niet aan hem om te bepalen of jij het te vroeg vindt om je kindje op de opvang te doen. En ouderschapsverlof in niet voor niks ingevoerd hè.
     
  8. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.240
    368
    83
    Ik neem de 9 week er volledig achteraan op. En daarna nog 4 uur onbetaald verlof per week.

    Kinderopvang kost ook geld.

    Als het kan zou ik het zeker doen.
     

Deel Deze Pagina