Geachte medewerker, IK heb een dringende vraag. Ik ben sinds mei 2012 ziek ten gevolge van de bevalling. Ik heb 104 weken lang ziekengeld gekregen van het UWV. Sinds mei 2014 zou ik WIA gekeurd moeten worden. Dit is opgeschoven i.v.m een loonsanctie die mijn werkgever heeft gekregen van het UWV. Tussen mei 2014 en eind juli zal mijn werkgever mij moeten betalen. Tot nu toe heeft mijn werkgever mij 16 dagen uitbetaald. Het UWV is uitgegaan van dat loon. Mijn WAZO uitkering gaat in v.a 17 juli 2014. Ik heb een brief van het UWV gekregen waarin mijn dagloon staat vermeld. Ontzettend laag in vergelijking met het loon dat ik de afgelopen referte jaar heb mogen ontvangen (ziekengeld UWV en 16 dagen loon werkgever). Het UWV geeft aan dat ze enkel kijken naar de verloning van de maand mei dat is ben verloond door mijn werkgever. IK ben van mening dat het UWV moet kijken naar het refertejaar, al was dat een ziektewet uitkering. Kunt u mij hierover a.u.b advies geven en informatie geven. De medewerker van de call center klonk namelijk niet zo zelfverzekerd van zijn uitspraken. Het is toch niet redelijk dat mijn WAZO dagloon enkel wordt gebaseerd op de laatste verloning van mijn werkgever. Mvg,
Beste Tafel89, Je wilt weten of de hoogte van je zwangerschapsuitkering wel op de juiste manier is vastgesteld aangezien je van je werkgever minder kreeg in de laatste maand. De hoogte van de zwangerschapsuitkering zou een gemiddelde moeten zijn een jaar, niet van de laatste maand. Heb je tijdens dat jaar minder verdiend door ziekte dan wordt het gemiddelde berekend over de periode voor je ziek werd. Ik begrijp dat je van een UWV medewerker andere informatie hebt gekregen. Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Als je wilt, kun je via een privébericht je telefoonnummer geven. Dan bel ik je terug om een en ander voor je na te kijken. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare