34 jaar , te oud voor een kindje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Elodie, 1 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elodie

Elodie Lid

25 aug 2006
    8
    0
    0
    Hoi

Kom nog even een vraagje stellen , ik ben nu 34 jaar en sinds net in verwachting geraakt van nummer 3 . Nu werd mij een half jaar geleden verteld niet te lang te wachten indien ik nog een babywens had .
    Het is gelukkig gelukt , maar maak me nu al een beetje zorgen .
    Met 36 jaar kom je in aanmerking voor allerlei testen naar ongeboren afwijkingen . Over een half jaar wordt ik 35 , dus al hard op weg naar de 36 . Zit ik nu wel of niet in een risicogroep ?

Groetjes

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Het is maar net afhankelijk van de persoon die zoiets zegt wat ermee bedoeld wordt. Ik ken in de praktijk genoeg vrouwen van 40 jaar en ouder die een (eerste) kind krijgen!
    Het is wel zo dat je meer "risico" loopt dan iemand van 20! Maar je bent zeker niet te oud om een gezond te krijgen. De kans dat je kind gezond is, is verreweg het grootst. Wat je zelf kunt doen is gezond leven, foliumzuur nemen, goed eten en drinken, bewegen, geen medicijnen (behalve na overleg met een arts) niet roken en geen alcohol. Dan sluit je de meeste risico's al uit!
    Vanaf 36 jaar heb je wel meer kans op aangeboren afwijkingen en kom je dus in aanmerking voor extra testen. Maar ook jij kunt kiezen voor testen als je dat wilt, een 20 weken echo en de combinatietest, daar komen alle vrouwen die dat willen voor in aanmerking. Lees er alvast over op www.zwangernu.nl

Dus maak je geen zorgen, geniet van de zwangerschap.

Mirjam

3. Elodie

Elodie Lid

25 aug 2006
    8
    0
    0
    Heel erg bedankt voor je antwoord , die combinatietest heb ik nog niet van gehoord , maar surf even naar de site .
    Raar , mijn hartewens is in vervulling , ( zwanger van de derde ) en meteen maak ik me zorgen en ga ik twijfelen .
    Dank nogmaals , groetjes

Deel Deze Pagina