he meiden, Vandaag hadden we onze officiële termijnecho. We hadden al eerder een echo gehad, toen bleek ik 8+1 weken te zijn en dat was te vroeg als termijnecho, vandaar dat er nog een echo gemaakt moest worden. Op de 1e echo zag alles er goed uit, hartje klopte mooi. Ook bij deze echo zag alles er op het eerste gezicht goed uit, mooi compleet kindje, je kon duidelijk het hoofdje zien met daarin de kaken, oogje, neusje enz, bewegende armpjes gezien en een mooi duidelijk kloppend hartje gezien én gehoord. Ook zag ze helaas iets wat er niet goed uitziet: een flinke vochtophoping bij de nek wat doorloopt over de rug. Ze gaf aan dat dit wijst op een ernstige chromosoomafwijking, en dat het er niet goed uitziet. Ook liep de groei iets achter, ik zou vergeleken met de vorige echo 10+6 weken moeten zijn nu, maar de echo liet 10+1 zien. Nu hebben we aanstaande vrijdag een afspraak in het ziekenhuis en daar gaan ze verder kijken en evt een chromosoomonderzoek doen (ligt er aan of het hartje dan nog steeds klopt als ik het goed heb begrepen, ze zei dat het best mogelijk is dat dat nu vanzelf stopt). erg onzeker dus allemaal hoe het nu verder gaat en wat er precies aan de hand is. Is hier misschien iemand die hier ervaring mee heeft? En wat bleek er uiteindelijk aan de hand te zijn? Is het misgegaan of heeft het toch onverwacht nog positief uitgepakt?
bedankt meiden. heb zelf weinig hoop op positief nieuws, de echoscopiste zei gisteren dat we ons voor moeten bereiden op slecht nieuws morgen. dat zegt ze niet voor niks denk ik dan.......... Ben zo verdrietig en bang, zo onzeker hoe het nu verder gaat en wat ons te wachten staat....... Is er misschien nog iemand die hier ervaring mee heeft?
ik heb hier helaas ervaring mee.. mag ik zeggen dat ik je echoscopie erg brutaal vind! ook al is er een grote vocht ophoping vind ik niet dat ze dit zo mag zeggen tegen jou zonder goed onderzoek te doen! onze dochter had een nekplooi van 6,3 en de max is 3 of 3,5 in sommige gevallen.. ja ze heeft bij ons uitgelegd dat het er niet goed uitzag maar dat we eerst de onderzoeken moeten af wachten voor dat we de hoop volledig op geven.. ja ze is misschien eerlijk in haar mening maar zei kan niet het kindje zn chromozomen tellen en zeggen hoe erg het is via de echo! ik zou eerst de onderzoeken doen voordat je de moed volledig opgeeft! onze dochter had een ernstige dikke nekplooi en ook al vocht ophopingen op haar buik en rond haar borst.. helaas hebben wij afscheid moeten nemen omdat als we haar hadden proberen voldragen dan had ze heel erg moeten lijden.. en dat wilde we niet voor haar! maar nooit heeft onze verloskundige ons gelijk met zo veel angst ideeën opgezadelt want het had ook minder erg kunnen zijn! ik hoop voor jullie dat het allemaal alsnog de goede kant op gaat! en verlies niet gelijk de moed! laat je niks aanpraten door die harteloze mensen! doe wat je zelf goed voelt en als jij wilt dat ze meer onderzoeken moet je dat gewoon doen! hoe vaak hoor je wel niet dat het kindje alsnog gezond geboren word! heel veel succes! en als je verder nog vragen heb mag je me altijd een privé berichtje sturen!
Bedankt Hannah, voor je berichtje en je ervaring! Wat vreselijk dat jullie dit door moeten maken en die verschrikkelijke keus hebben moeten maken waar ik ook zo bang voor ben.........Dit wens je niemand toe. Sterkte hoor en ook gefeliciteerd met je zwangerschap! ja tis wel erg hard wat ze ons verteld heeft, en natuurlijk kan ze dat niet zeker weten, maar ze wilde zo eerlijk mogelijk zijn en ons geen mooi plaatje voorhouden. Ze had ook kunnen zeggen dat ze iets afwijkends zag wat verder onderzocht moet worden en dan had ik me denk ik niet zoveel zorgen gemaakt als nu. Maar ik denk dat ze dat ook wel gezegd zou hebben als de echo er misschien anders uit had gezien? Ze leek wel erg zeker van haar zaak en wie weet kan ze dat ook wel uit de echo halen dat het echt niet goed zit? Tja ik weet het ook niet hoor, ik had gisteren nog wel even wat rustige, nuchtere momenten dat ik dacht: we zien en horen het vrijdag wel en dan zien we wel verder. Maar nu heb ik echt zoiets van: nee tis vast echt helemaal niet goed en we gaan dit kindje verliezen.......... Moeilijk allemaal zeg.....
ja ik vind persoonlijk dat ze te veel uitgaat van haar mening.. je kan onmogelijk zien op zn vroeg termijn via een echo hoe erg het is.. ik vind ze moet ook denken aan jouw gezondheid en al die stress kan ook nooit helpen! ik weet hoe het er nu uit ziet dat het heel moeilijk is maar ik denk echt dat je eerst je onderzoeken moet af wachten.. tegen ons werd gezegd dat ze in het ziekenhuis al snel zijn van hup weg er mee.. maar je moet echt luisteren naar je gevoel! ons meisje leefde nog tot de laatste dag.. en eigelijk hadden ze mij een curettage geadviseerd.. nou dat is dus niet gebeurd.. ik heb gewoon wee opwekkers gehad en ben gewoon bevallen.. er is echt maar 1 manier om achter te komen wat er echt aan de hand is en dat is via een onderzoek bijvoorbeeld een vruchtwaterpunctie en bloedonderzoeken.. op een echo kunnen ze misschien zien dat er iets niet klopt maar niet hoe erg het is.. misschien heeft ze gelijk en is het echt niet goed maar misschien valt het reuze mee en heb je over een paar maanden een prachtig kindje in je armen.. ik hoop echt voor je dat het allemaal mee zit!
Alvast heel veel succes voor morgen! hopelijk pakt het goed uit en zijn jullie zorgen onterecht. Ik zal je vanavond verder een pb sturen
wat lief van jullie, bedankt allemaal! ja zeker heel erg spannend, ik ben zo zenuwachtig! Voelde me eerst nog wel aardig rustig, maar word steeds zenuwachtiger. We hebben de afspraak om 13:00 uur. Pfff mijn gevoelens gaan ook echt alle kanten op, het hakt er zo in allemaal...... Ik zal laten weten hoe het gegaan is vandaag.
Ik wil je heel veel succes wensen vandaag. Dit moeten echt spannende uren voor jullie zijn. Een dikke knuffel .
TS is wel online geweest, maar heeft niet gereageerd. Ik hoop dat dat niet is omdat ze slecht nieuws hebben gehad