Beste verloskundigen, Ik las mijn bevallingsverlof door en kwam een aantal termen tegen waarvan ik niet weet wat ze betekenen. Zouden jullie voor mij onderstaand verslag kunnen "vertalen" AROM bij 8 cm ontsluiting--> mhvw. Stagnatie bij stand Aara en asynclitisme. Bijstimulatie oxytocine maar direct overstimulatie. Laatste randje weggemasseerd met persen. Met 2 weeën op bekkenbodem,snijdt niet door,bradycardie,episiotomie. Aav Alvast bedankt! Groetjes Noor
Hallo Noor, AROM= artificial rupture of membrane oftewel het breken van de vliezen door de zorgverlener zelf (niet spontaan). Dus bij 8 cm ontsluiting hebben ze je vliezen gebroken. mhvw= meconium houdend vruchtwater. Jullie kindje had dus in het vruchtwater gepoept. Stagnatie toen het kindje in Aara lag, dat is achterhoofdsligging met het achterhoofd rechtsachter (dus met de neus links schuin omhoog gericht, normaal liggen ze met de neus naar beneden). Asynclitisme houdt in dat het hoofd niet recht op de romp staat (tijdens die ligging) maar een beetje afgeweken, dus met het oortje richting de schouder. Bijstimulatie oxytocine zijn weeënopwekkers dmv een infuus. Direct overstimulatie betekend dat je daarop te veel weeën kreeg. Laatste randje weggemasseerd betekend dat je ca 9cm had en ze toen met je zijn gestart met persen en met hun vingers dmv inwendig onderzoek die laatste cm van de ontsluitingsrand weggemasseerd hebben zodat je volledige ontsluiting kreeg. Nadat je 2 weeen meegeperst hebt stond het kindje al op bekkenbodem, dus dan zie je in vulva het hoofdje al zitten. Doorsnijden is dat het hoofdje door de vulva heen komt. Bradycardie is een hartslag van de baby onder de 100 slagen per minuut. Episiotomie is een knip. Dus doordat het hoofdje even niet verder kwam en begon te reageren met de hartslag hebben ze een knip moeten zetten. Aav= achterhoofdsligging met het achterhoofd voor (met de neus naar beneden, als je op bed lag betekend dat naar de grond gericht). Dus in tussentijd is het kindje nog goed gedraaid. Hopelijk begrijp je nu wat er allemaal staat! Groetjes Gea