Onze oudste is van 5 januari en gaat na de kerstvakantie echt naar de basisschool (dit jaar al wel de wenmomenten). Op de school waar hij naartoe gaat kijken ze of je kind er al aan toe is om naar groep drie te gaan of niet.
Mijn dochtertje wordt op 12 december 6 en zit nu in groep 3. Ze is toen ze 4 was op 7 januari (na de kerstvakantie) begonnen en heeft dus maar een half jaartje groep 1 gedaan. Het gaat nu prima en ze was echt toe aan lezen en schrijven. Ik denk dat dit beter voor haar is dan dat ze nog een jaar groep 1 had gedaan, maar waarschijnlijk had ze dat ook wel prima gevonden. Ze is vrij klein en tenger maar doet verbaal gezien gelukkig niet onder voor de kinderen die bijna een jaar ouder zijn. Het wordt inderdaad per kind bekeken en qua timing is het sowieso een rottige tijd. En daar heb je elk jaar last van .
Vind het geen gekke vraag hoor. Voor je het weet is het zo ver. Lijkt nog maar zo kort geleden dat ik over hetzelfde nadacht. Nu weer 4 jaar geleden... Ben toen uiteindelijk half dec bevallen. Ons kindje gaat nu in januari naar school. Waarschijnlijk kleutert hij 2,5 jaar. Hij is erg klein, maar qua ontwikkeling vlot. Toch denk ik dat het qua persoonlijkheid goed is om nog even te kleuteren, hij is nogal dromerig. We gaan het zien.
Het verschilt per kind en tja, je doet er niets aan.. Mijn dochter is van februari, maar ze had beter van december of liefst november kunnen zijn Vorig jaar heeft ze heel veel toetsen gehad, begin dit jaar in groep 2 begonnen, maar toen toch maar door naar groep 3, dus gr2 overgeslagen. Als ze een paar maandjes ouder was geweest, dan was er waarschijnlijk nooit twijfel geweest en was al die heisa en afwegen niet nodig geweest.
Mijn dochter is van begin december en kleutert lang. Eigenlijk laten ze alle november en december kindjes langer kleuteren, tenzij ze echt op groep 3 niveau zitten. Te vaak is gebleken dat ze het dan toch niet bij konden benen. Mijn dochter is volgens de juf een slimme meid en maakt geregeld werkjes van groep 3. Zo houdt ze ook de uitdaging. Ik vind het prima, want ze gaat nu lekker met haar vriendinnetjes naar groep 3 volgend jaar. Ik denk dat ze beter iets langer kunnen kleuteren dan te snel naar groep 3. Het wordt ook echt niet gezien als blijven zitten, ze zijn gewoon een vroege leerling.
hier een dochter van 2 okt (dit jaar 5 jaar geworden) maar doet groep 1 nogeen x over dus het zegt helemaal niks
mja die 2 weken is natuurlijk geen enorm verschil. bij ons op school zijn alle december en januari kinderen overigens een bespreekgeval. die grens is dus bij ons duidelijk niet zo hard.
Bij ons wordt er echt naar het individuele kind gekeken. En ieder jaar wordt er weer opnieuw nagedacht over de groepssamenstellingen. Dit jaar hebben ze een groep 2/3 combinatie. Speciaal voor die kleuters die nog echt kleuter zijn, maar toch ook wel extra uitdaging willen/nodig hebben. Daarin zitten zowel vroege als late leerlingen.
Zoals eerder gezegd, het is zo afhankelijk van het kind zelf en hoe de school er mee omgaat.... Los daarvan snap ik de vraag niet zo goed, als of je kunt plannen wanneer je kind geboren wordt??
Je kunt wel hopen Net als hopen op een bepaald geslacht... Het is niet of je er invloed hebt maar het speelt wel in je hoofd.