Speeksel kan vroegtijdige geboorte voorspellen

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Naiobi, Jul 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Naiobi

Naiobi VIP lid

Apr 25, 2008
    6,397
    0
    0
    None
    Hellendoorn :)
    AMSTERDAM - Een simpele speekseltest moet in de toekomst kunnen voorspellen of zwangere vrouwen te vroeg zullen bevallen.

Uit Brits onderzoek is gebleken dat het speeksel van vrouwen die vroegtijdig baren, heel weinig progesteron (een hormoon) bevat. Dat meldde de BBC woensdag op basis van de publicatie van het onderzoek in een wetenschappelijk tijdschrift.

Longen
    Als vroeg tijdens de zwangerschap ontdekt kan worden dat een vrouw te vroeg zal gaan bevallen, kunnen steroïden gegeven worden zodat de longen van de baby zich sneller ontwikkelen. Daardoor kunnen problemen na de geboorte voorkomen worden.
    Het is nog steeds onduidelijk waarom baby’s soms te vroeg geboren worden. Wel is al een tijdje duidelijk dat het hormoon progesteron hierbij een rol speelt. Dit hormoon verkleint de kans op ontstekingen.
    Als de hoeveelheid progesteron sterk verminderd is, kan dat leiden tot infecties. Daarvan is bekend dat het vroege geboortes kan veroorzaken.

Vroeggeborenen
    Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft geen cijfers over het aantal vroeggeborenen in Nederland. In Groot-Brittannië worden jaarlijks ongeveer 50.000 kinderen voor de 37e week van de zwangerschap geboren

2. Naiobi

Naiobi VIP lid

Apr 25, 2008
    6,397
    0
    0
    None
    Hellendoorn :)
    Mij benieuwd of het echt mogelijk is ....

3. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    wanneer gaat je speeksel onder de loep nai? :) dan weten we het pas echt he

4. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Dat zou wel iets zijn zeg!!!
    Super ontwikkeling

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Jaaa, bij de termijnecho gelijk een speeksel onderzoek!

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik hoop dat het klopt
    zou wel mooi zijn voor als we voor een tweede gaan. ik heb namelijk 5 keer zoveel kans dan gemiddeld omdat de eerste te vroeg is gekomen.

7. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Zou het niet logischer zijn dan dat ze progesteron toedienen in plaats van longrijpingsmedicijnen?

Nou ja... gelukkig ben ik geen medicus ;). Wel goed dat ze dit soort onderzoeken blijven doen.

Groetjes,
    Josien

Share This Page