Beter Engels willen leren.....hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 15 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik zou graag mijn Engels willen verbeteren. Zowel het spreken als het verstaan.
    Een cursus vind ik vaak zo saai dat ik me afvraag of er geen andere manieren zijn.
    Hoe effectief is het om Engelse boeken te lezen, of bijvoorbeeld Engelstalige interviews etc. te kijken? Al dan niet met woordenboek er bij?
    Graag jullie tips!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Engelse series kijken, zonder ondertiteling. Engelse boeken lezen. En vooral heel veel Engels praten.

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Over de taaltrainingen bij de nonnen in Vught hoor ik hele goede dingen. Meerdere collega’s gehad die daar een interne training gevolgd hebben. ( ook veel bn’ers die in het buitenland aan de slag willen maken gebruik van de expertise van deze nonnen)
    Zit helaas wel een flink prijskaartje aan.

4. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Dat klinkt wel heel intensief, en ook effectief waarschijnlijk.
    Ik denk echter meer aan iets wat ik vanuit huis kan doen;)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Series kijken zonder ondertiteling. Engels boeken lezen werkt ook goed, maar als je Engels tot nu toe niet goed is en je voor elk woord een woordenboek moet pakken, dan werkt dat niet heel motiverend denk ik.
    Als je een ereader hebt hebt, heb je geen woordenboek nodig, kun je gewoon het woord aanklikken.

6. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Sinds ik (bijna) alleen maar Engels lees en kijk is mijn Engels heel erg verbeterd! Ik begrijp alles makkelijk zonder ondertitels/vertaling. En ik lees net zo snel als Nederlands. Ik zie nu vaak ook als er een spelfout/grammatica fout in een tekst staat etc. Het spreken doe ik alleen heel weinig, en dat moet je wel apart oefenen om er beter in te worden.

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Of engelse series met engelse ondertiteling :thumup:

Poolvos, Koraal82, pippa26 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Dat inderdaad want dan zie je meteen hoe het woord is geschreven! Hou je nu al van lezen? Begin dan eens door boeken die je al kent in het Engels te lezen!

9. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Mijn Engels is op zich best redelijk. Kan me er goed mee redden. Maar ik zou graag goed Engels willen spreken. Echt gevat Engels, uitdrukkingen etc.

Ik heb een ereader. Dat is idd een goede tip met het aanklikken voor de betekenis van woorden!

10. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    A. Engelstalige muziek luisteren:
    1) Liedje tig keer luisteren totdat je het mee kan zingen
    2) tekst erbij zoeken op het internet en kijken of je het ook inderdaad goed hebt begrepen
    3) meezingen, meezingen, meezingen!
    (Denk ook aan kinderliedjes)

B. In bibliotheken of buurthuizen zijn er soms taalgroepen waar je binnen kunt lopen en in bepaalde talen kunt kletsen, maar ik weet niet of die nu vanwege Corona nog actief zijn.

C. Een taalmaatje zoeken. Je zoekt iemand die Engels als moedertaal heeft en de ene keer spreken jullie Engels samen en de andere keer Nederlands zodat de ander beter Nederlands leert. Dat kan ook via Skype.

D. Met jezelf praten: In het Engels beschrijven wat je uit het raam ziet, wat je aan het doen bent e.d. Kijken waar je vastloopt en het eventueel opzoeken.

E. In het Engels denken: Op momenten dat je niet hardop kan praten, denken wat je aan het doen bent.

F. Afhankelijk van je niveau: Zinnetjes herhalen. 10x hetzelfde zeggen, totdat het "zo van je tong valt" zonder na te denken. Het kunnen eenvoudige zinnetjes zijn, b.v. uit een film (Are you talking to me?) of reclame. Youtube staat er vol mee en je kan het stopzetten zolang je wilt.

G. BBC heeft veel luister/kijk materiaal en ook online lessen:
    https://www.bbc.co.uk/learningenglish/

H. Youtube: Er staan veel reality filmpjes op zonder ondertiteling. Als je er van houdt is het uitstekend om je luistervaardigheid te oefenen.

I. Niet te veel op grammatika letten, maar meer op het vlot kunnen spreken. Fouten maken we allemaal en als je bang bent om die te maken wordt het spreken veel moeilijker.

J. Leer zinnen of uitdrukkingen ipv van woorden.

Succes!

Golden1213 vindt dit leuk.
  11. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Inderdaad series kijken met Engelse ondertiteling aan, en later zonder. Maar met leer je ook gelijk grammatica, zinsopbouw.. en Engelse boeken of artikelen lezen. Heb ik gedaan allemaal en merkte dat ik heel snel beter werd.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zorg voor heel veel (interessante!) Engelse input. Dus lees dingen die jij interessant vindt, of dat nu een boek is of een tijdschrift, of bv juist vakliteratuur. Kijk leuke series, probeer het zonder ondertiteling of met Engelse ondertiteling - als dat nog te moeilijk is, dan met NLse ondertiteling. Kijk bv je lievelingsfilms (die je al goed kent) eens zonder ondertiteling als nieuwe films zonder ondertiteling te lastig zijn.
    Luister Engelstalige muziek. Kijk Engelse vlogs over bv je hobby’s of luister podcasts.
    Met goede input - dus voor jou interessant - zal je ook merken dat je sneller beter wordt in Engels spreken en schrijven. Probeer dat zelf ook, dus bv door Engels te schrijven in een dagboek, op fora, door hardop tegen jezelf te praten over wat je aan het doen bent etc. Helpt echt! En als je een gesprekspartner kan vinden, is dat natuurlijk helemaal fantastisch:)

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Precies en soms als ze snel spreken zul je moeite hebben met het woord verstaan, dan helpt het als je het kan lezen.

Uiteindelijk kun je je gaan storen aan Nederlandse ondertiteling :rolleyes:

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    En lekker de bbc aan zetten

15. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Een Engelse partner aanschaffen :thumup::roflmao:

Iertje81 en Elisje vinden dit leuk.
  16. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Beheers je de basis? Anders zou ik inderdaad een thuis cursus volgen. Als het meer om verdieping gaat dan zou ik alles in het Engels doen. Lezen, tv kijken, gamen en uhm... denken xD...

17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Engelse series kijken en dan de Engelse ondertiteling aanzetten. Netflix heeft die optie maar YouTube ook. Denk aan iets simpels zoals friends.

Engelse boeken lezen met onderwerpen die jou interesse hebben. Kijk op goodreads voor leuke boeken. En lees via een e reader zodat je direct de vertaling kunt lezen. Ga bij een Engelse boekenclub (kan ook online).

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Haha jep, want die vertalingen zijn vaak zo prut en dan klopt het gewoon niet..

Lies1611 en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ik heb als tiener alle harry potter boeken (tenminste degene die toen al uit waren, t/m deel 4 geloof ik) in het Engels gelezen nadat ik ze in het Nederlands al kende. Daardoor kon ik vlot doorlezen ook als ik een woord niet exact begreep want ik kende het verhaal en raakte de globale lijn niet snel kwijt. Dat heeft mijn woordenschat in het Engels enorm vergroot. De latere boeken las ik direct nadat ze uitkwamen in het Engels en ik lees nu nog veel Engelse boeken.

Dus als je een (lievelings)boek hebt dat je in het Nederlands goed kent zou ik dat in het Engels gaan lezen.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Complete series van greys anatomy en suits kijken!

Deel Deze Pagina