Beter horen en daardoor praten door buisjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door januari2010, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Wie heeft er ervaring met buisjes?

Onze dochter van bijna 2,5 praat nog helemaal niet en is soms heel druk en boos, huilt dan veel en gooit met speelgoed!

Vorige week second opinion gehad bij andere kno arts en ze krijgt nu buisjes. Kno arts gaf aan dat er veel vocht achter haar oren zit en dit ook haar gedrag kan verklaren.

Herkent iemand zich in dit verhaal en hoe gaat het nu met jullie kind?

Ik hoop zo erg dat dit DE oplossing is!

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ja, veel vocht betekend niets horen en dus een vervelend kind.
    Gelijk buisjes, is zo gepiept. Dan gaat het meteen beter!

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Wahaa, maak je nou een grapje Tjessia??

Ons zoontje praat ook nog niet, is bijna 2 en is ook wel eens bij de kno arts geweest. Een van zijn oren heeft wat vocht, maar is niet genoeg om moeilijkheden te hebben met leren praten.

Zegt ze verder helemaal niets? of is het gebrabbel en wel 10 woordjes of zo? met 2 1/2 zitten ze sowieso in de peuterpuberteit he dus dan is het sowieso een kwestie van niet 'willen' horen...;)

Ben je al bij een audiologisch centrum geweest?? Ik zou je via het CB door laten verwijzen, daar doen ze ten eerste een gehoortest en kijken ook naar het vochtgehalte in de oren. Ze kunnen meteen beoordelen of het zo erg is dat het de spraakontwikkeling zou belemmeren.

Succes, Charlie

4. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn zoontje heeft met 17 maanden buisjes gehad ivm vele oorontstekingen en heel slecht horen. Na het plaatsen van de buisjes zag je gelijk verschil. Ik hoefde niet steeds te roepen. Hij reageerde op allemaal geluiden die voor hem vreemd waren en die je normaal gesproken als kind zijnde op die leeftijd toch wel kent.

Hij is nu net 2 jaar en zijn praten is nog niet echt goed. Wel heel veel brabbelen en hij kent ong. 10/15 woorden redelijk duidelijk zeggen, maar verder is het allemaal vrijwel niet verstaanbaar. Kinderarts, kno arts en cb zeggen dat dit hoogstwaarschijnlijk komt omdat hij het eerste deel van zijn leven heel weinig hoorde en dus zijn spraak is gaan achterlopen. Maar de driftbuien die mijn zoontje toen had, heeft hij nu nog steeds. Die zijn er helaas niet minder op geworden.

5. januari2010

Tjessia: ik hoop dat het gaat zoals jij aangeeft!

Charlie 007: wij hadden eerst een andere kno Arts en kwamen daar terecht met vragen omtrent haar vele ziek zijn, hij gaf toen ook wel aan dat er vocht achter de trommelvliezen zat maar dit paste bij een flinke verkoudheid. We waren niet zo blij met deze kno en vandaar nu bij een andere geweest. Zij gaf aan dat ze waarschijnlijk weinig hoort.
    (Misschien moet jij ook nog eens voor een second opinion gaan?)
    Onze dochter kletst heel veel maar je verstaat er niks van, ze heeft wel enkele woorden maar zeker niet meer dan tien. Koekje is bijv koeke. Wel kan ze nu de dieren na doen.

Nog niet bij audiologisch centrum geweest. Ga daar wel naar vragen! De gehoortest bij de geboorte was overigens wel goed. We zitten nu wel in verschillende trajecten. (Lees: consultatiebureau, centrum jeugd en gezin, kinderarts en kno arts).
    Over 1,5 week eerst buisjes hoop dat dat al wat helpt!

Jerami: goed om te lezen dat jou zoontje wel gelijk beter ging horen nadat hij buisjes gekregen heeft.
    En ik snap wel dat hij nu een achterstand heeft, dat zal onze dochter ook wel hebben maar het zou wel fijn zijn als er in ieder geval vooruitgang is!

Wel jammer dat de driftbuien gebleven zijn. Vermoed jij nog iets anders bij je zoon of niet?

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hoe is haar taalbegrip?

Hier een zoontje wat nu eindelijk begint te praten, sommige woordjes nog wel onduidelijk. Met 2.5 zei hij nog niets.

Met ruim 1,5 heeft hij buisjes gehad en wij kregen wel het idee dat zijn gehoor daarna anders was. Je zag hem echt reageren bij bepaalde geluiden.

7. januari2010

Een half jaar geleden dacht ik nog dat haar taal begrip ook achter liep maar nu denk ik dat in veel mindere mate.

Als je bijvoorbeeld iets aan haar vraagt (doe je jas maar uit, waar zijn je schoenen) dan gaat ze dat nu wel doen.

Voor jullie is het dus wel positief uitgepakt!

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.081
    2.220
    113
    Brabant
    hier gister naar het audiologisch centrum geweest voor een eerste gehooronderzoek: niet goed en wrs vocht achter de trommelvliezen.

Ze wilden graag een uitgebreide test doen om te kijken wat ze wél hoort. maar daar heb je een verwijzing van de huisarts voor nodig.
    De huisarts echter vindt het beter om meteen naar de kno te gaan en te laten kijken. Dus ik hoop dat er iets uit komt waar ze gewoon iets aan kunnen doen en daarna wordt het gehoor dus wel weer uitgebreid getest en komen we evt in een logopedietraject terecht.

Succes ermee!!

9. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Zoonlief krijgt 21 januari buisjes. Hij hoort sinds een half jaar slecht (aantal ontstekingen gehad en nu dus veel vocht achter zijn oortjes) Spraak is nog steeds in orde, maar zijn gedrag...

Op de psz merken ze de verandering wel. Frustratie omdat er zoveel langs hem heen gaat. Hij lijkt zich zelfs 'te schamen' omdat hij constant individueel aangestuurd moet worden.

Hoop dat 't na de buisjes beter gaat! :)

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Dat is natuurlijk positief, dat haar taalbegrip wel goed is.
    Het zou best kunnen helpen hoor, de buisjes.

Heeft ze er ook last van oorontstekingen?

Mijn zoontje heeft zoveel oorontstekingen gehad in combinatie met vergrote neus en keelamandelen dat hij ook heel vaak moe was.

Een vermoeid kind wat zich niet goed kan uiten kan ook sneller boos zijn. Merk dat hier wel aan mijn zoon.

Bij mijn zoontje zijn er ook vermoedens van een lichte vorm van autisme. Sterker nog, het is ook bevestigd door karakter waar we het hebben laten onderzoeken. Hier kan de spraakachterstand ook mee te maken hebben.

Twee/drie maanden terug praatte mijn zoontje nog helemaal niet (behalve mamma of bumba of brabbelen als een baby)
    Nu praat ie met 4 woords zinnetjes, komen we erachter dat ie alle basiskleuren al kent en kan tellen tot 10.

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Uhh nee:(
    Het kan natuurlijk zijn dat jou kindje wat later praat dan gemiddeld maar vocht achter de trommelvliezen betekend al snel minder gehoor. En als je minder hoort kun je dus ook niet leren praten. Of luisteren...

12. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Tjessia dat bergijp ik ook wel, maar je kwam bijna over als of het heel simpel is, kindje praat nog niet veel en is driftig, dus buisjes er in en dan krijg je een ander kind terug. Kwam gewoon een beetje laconiek over.

Januari2010, wij zijn al bij het audiologisch centrum geweest (met 20 maanden zoiets). Daar doen ze een uitgebreide gehoortest en dan daarna ook met dopjes in zijn oren aan een of andere machine die alles in de oren meet, onder andere ook vocht. Dat kwam op een grafiekje eruit. Daaruit kwam dat de hoeveelheid vocht in 1 oor niet genoeg was om zijn spraak te belemmeren.

Dus bij het audio centrum kwam ook naar voren dat hij meer dan voldoende hoort, hij hoorde piepjes en suizen die ik nauwelijks hoorde. Ons zoontje maakte toen alleen niet veel contact met de logopedist van het audio centrum, hij brabbelde niet wat langer met haar over een stuk speelgoed bijvoorbeeld. Toen zei ze inderdaad dat onderdeel van leren praten luisteren is, maar goed, mijn zoontje is gewoon lekker aan het spelen en had kennelijk geen zin in die mevrouw...;). Sindsdien merk ik dat hij zich wel wat langer kan concentreren en echt naar me luistert, of interesse toont in de tv. Het is gewoon een stuk ontwikkeling. Na de leeftijd van 2 jaar kan het audiologisch centrum nog verdere onderzoeken doen naar taal/spraakachterstand. Wij moeten nu lijsten invullen met woordjes zoals boom, bal, broertje, zusje, brommer etc en dan moet ik aangeven of hij het begrijpt of zegt. Nou ja hij begrijpt alles maar zegt niet alles. Hij zegt zelf mama, papa, ei, bij, haar, kaas en dat is het zo'n beetje ha ha...1 woord per 3 weken ongeveer.

Het is in ieder geval een goed idee om alles uit te sluiten.

Hopelijk helpen de buisjes bij jullie. Maar die buisjes zorgen er voor dat de oren open blijven en het vocht weg kan??

Charlie

13. januari2010

Taliaa: wij zijn ook gelijk via de kinderarts bij de kno arts terecht gekomen. Tegen mij is nooit gesproken over en audiologisch centrum, dus ben benieuwd of dat later evt nog gedaan word.
    Wanneer mag je naar de kno arts?

Denise k: hier ook de 21e buisjes! Ben erg benieuwd of ze er van zal opknappen!
    Wij werden er ook door de psz extra attent op gemaakt maar liep toen al bij de ka!

Romy 1979: ze heeft nog nooit oorontsteking gehad, wat je wel zou verwachten maar toch niet het geval. Zelf denk ik ook weleens aan een vorm van autisme maar het schijnt dat er veel overeenkomt als een kind slecht hoort.

Charlie: bij ons is niet de hoeveelheid vocht gemeten maar ze gaf wel aan dat door het vocht de trommelvliezen strak naar binnen getrokken stonden. Bij het plaatsen van de buisjes, zuigen ze vocht weg en dan maken ze opening zodat vocht weg kan lopen.
    Lastig probleem vind ik het, hier praat ze ook maar weinig echt woordjes!

Deel Deze Pagina