Beter niet in combinatie met borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by AugustusMama, Jan 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Ik vroeg me af, zijn er dingen die je beter niet/echt niet kan eten of drinken in combinatie met borstvoeding geven.

Waar je kindje bijvoorbeeld 'last' van kan krijgen?
    Of wat slecht is voor je productie?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

In principe mag je alles eten, maar als je merkt dat je kindje sterk reageert op bepaalde voedingsmiddelen kun je dat wel beperken. Alleen alcohol is af te raden.

Slecht voor je productie is salie, venkel is daarentegen erg goed (wordt gezegd).

3. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Salie is slecht voor je productie.

Slecht voor je kindje is alcohol, ik ging dat weer drinken toen mijn zoontje in een betrouwbaar ritme kwam en ik 3 uur geen bv per glas kon aanhouden.

Sommige kindjes reageren slecht op bepaalde voeding, de algemene regel is dat je kunt blijven eten wat je tijdens de zwangerschap at. Mijn zoontje reageerde sterk op pakjes-eten (dat maakte mijn man tijdens de kwaamweek, geen succes dus ;)) en tomaat. Verder geen last gehad. Maar bijvoorbeeld caffeine kan ook effect hebben.
    Dus.. is even aftasten. Wat si de reden van je vrag? Misschien kunnen we dan beter helpen?

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Veel ui en prei wordt hier niet gewaardeerd ;)

Knoflook maakt voor mijn dochter niet uit maar je gaat wel over je nek van de poepluiers :D

5. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Geen specifieke reden.
    Vroeg het me af, kan er namelijk vrij weinig over vinden

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Geen asperges eten..... je melk gaat er vreselijk van stinken... en dat lusten ze dus echt niet!

Maar voor de rest: inderdaad alles wat je tijdens de zwangerschap hebt gegeten kun je na de geboorte in principe ook gewoon eten. Wel oppassen met koolsoorten/spruiten/uien enzo dat je die niet 2,3 dagen achter elkaar eet... want krijgt puk darmkrampen.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou gewoon normaal eten en drinken wat je anders ook doet. En als je merkt dat je kindje erg veel last heeft van de darmen, dan zou je de als meer prikkelend bekend staande voedingsmiddelen kunnen laten staan en kijken of het dan beter gaat.
    Denk aan: koolsoorten, ui, prei (eigenlijk alles wat bij ons ook gas kan veroorzaken). Dat zou ik niet in grote hoeveelheden gaan eten.
    En een beetje rustig aan met citrussap. Een glas jus moet wel kunnen, maar drink het niet met liters weg want het kan darmkrampen veroorzaken omdat het zo zuur is.

En natuurlijk opletten met alcohol en medicijnen. Alcohol: voorlopig gewoon niet doen. Medicijnen: altijd even overleggen met je arts en/of apotheek.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In principe kun je alles wat je normaal eet en drinkt gewoon eten, behalve alcohol en drugs. Soms merk je dat je kind reageert als je iets eet, dan laat je dat een paar weekjes staan. Vaak zijn dat dingen waarvan je tijdens de zwangerschap ook al merkte dat je kind drukker werd als je dat gegeten had.

9. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

Feb 11, 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is munt ook slecht voor je productie.

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Mijn kraamhulp zei ook dat ik geen druiven moest eten. Weet ff niet meer wat de reden ervan was maar lust ze ook niet graag dus verder niet opgezocht ofzo.

11. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Behalve alcohol heb ik eigenlijk weinig laten staan. De oudste reageerde wel sterk op paprika en ook enigszins op prei, maar de jongste heeft daar eigenlijk nooit last van gehad. Gewoon een kwestie van proberen dus.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Eén keer een slechte reactie gehad op capucijners met spek en gebakken uien... maar dat ging misschien ook wat ver.

Alcohol is al genoemd.

Voor koffie kun je 2 koppen per dag aanhouden, en kijken of je kleintje daarop reageert. Verder heb ik zelf nooit te moeilijk gedaan en gewoon gekeken of ik reacties zag. Het meeste kan je wel eten/drinken.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,774
    18,919
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, blegh, da's waar ook. Zum kotsen!

Als je spnazie eet, merk je wel dat jouw voedingsstoffen echt aan je kindje door worden gegeven: de poep wordt er echt groener van. Dus je kunt, als je het idee hebt dat je kindje ergens last van heeft, inderdaad beter rekening houden met te prikkelende voedingsstoffen: neem die dan niet in grote hoeveelheden of laat ze (bij echte overgevoeligheid) helemaal weg. Maar als ze nergens last van hebben, zou ik gewoon alles (behalve alcohol uiteraard) gewoon gebruiken. Zo kunnen de darmen er ook aan wennen.

Soms hoor je dat kinderen die erg veel last hebben van kma ook allergisch reageren op de melk van moeder, als die koemelk-producten gebruikt. Je zou dan zelf op ee koemelk-vrij dieet kunnen gaan.

Maar voor de meeste kindjes is het gelukkig nie nodig om je eetpatoon aan te passen.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kool, prei, ei.

Je mag gewoon munt hoor.

15. Kattekit

Kattekit Bekend lid

Oct 10, 2011
    532
    0
    0
    Ik eet eigenlijk alles, ook pittig. Ik heb dit met name de eerste 3 maanden niet gedaan en daarna ben ik weer voorzichtig begonnen. Inmiddels laat ik nu niks meer staan.

Alcohol drink ik heel af en toe een glaasje tussen een voeding door.

Moet zeggen dat ik ook asperges heb gegeten (wel uit een potje), dat gaf eigenlijk weinig problemen.

Ik drink weinig melk, vind het zelf niet zo lekker en dat is het enige waarop ik het idee heb dat ze soms reageert.

16. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    O ja, dat was ik al weer vergeten zeg. Bij de oudste dachten ze nog even dat er sprake was van KMA. Heel mijn eetschema aangepast, ben er achter gekomen dat er werkelijk overal koemelk in is verwerkt. Bleek het achteraf een te snelle conclusie geweest te zijn.

17. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Dump nu toch maar even een concretere vraag:

Heb last van mijn keel en heb tijmsiroop en dropsiroop laten halen.
    Maar nu lees ik op de fles:
    'Niet gebruiken gedurende zwangerschap of lactatie zonder medisch advies.'

Kan dit dus niet gebruiken?

Stel deze vraag zo ook nog in het lactatiekundigendeel van zp
    ;)

18. Flower72

Flower72 Bekend lid

Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik zou even een huisarts of apotheek bellen.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat zit erin dan?

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee, als dat zo duidelijk in de bijsluiter staat... als je bij de apotheek zegt dat je borstvoeding geeft, geven ze je een aangepaste.

Ik kreeg hoestsiroop die zelfs baby's ook mochten hebben. Minder sterk, maar heeft toch gewerkt.

Share This Page