Beter resultaat IVF-behandelingen met een eiwitrijk+koolhydraatarm dieet

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door lamaris, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lamaris

lamaris Niet meer actief

Ik las in een artikel dat uit een recent klein onderzoek is gebleken dat de deelnemende vrouwen wiens dieet bestaat uit tenminste 25% eiwitten en minder dan 40% (bewerkte) koolhydraten aanzienlijk betere resultaten boekten bij hun IVF-behandeling dan de deelneemsters die ‘leefden op pasta, aardappelen en brood’. Hierbij maakte het BMI van de deelneemsters geen verschil. Van de 120 deelneemsters aten 48 vrouwen een dergelijk dieet (=>25% eiwitten). Het aantal zwangeren na behandeling in de ‘eiwitrijke groep’ was 66.6% ten opzichte van 31.9% bij de rest. De onderzoekers raden het eten van vlees, gevogelte, tofu, eieren en kwark aan. Geconcludeerd werd dat een dergelijk proteinerijk dieet gecombineerd met fruit en groenten eicellen van een betere kwaliteit oplevert. Dat geldt overigens ook voor zaadcellen, aldus de onderzoekers.

Interessante bevindingen, vind ik. Ik geloof er wel in dat voeding van invloed is op de vruchtbaarheid. Zo weet iedereen dat koffie en alcohol een negatieve invloed heeft op de vruchtbaarheid van man en vrouw, en dat 'gezond' eten bevordelijk is. Maar dat de samenstelling van je dieet zo belangrijk zou kunnen zijn, dat is nieuw voor mij.
    Ik eet zelf een vrij koolhydraatrijk dieet: ik eet veel brood en 's avonds meestal pasta, rijst of aardappelen. Mijn dieet bestaat zeker niet voor een kwart uit eiwitten. Ik denk er dan ook over om voor mijn naderende IVF-poging eens mijn dieet om te gooien. Baat het niet...

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Een jaar of vier geleden was er ook een onderzoek dat vrouwen die veel groente, fruit en granen binnenkrijgen betere IVF resultaten hadden en laat fruit en granen nou juist redelijk wat koolhydraten bevatten.

Ik denk zelf eigenlijk dat het helpt wanneer je echt gezond leeft en eet, maar ik zou nooit een gezonde voedselgroep mijden ten faveure van een andere, wanneer dit niet onomstreden uit een onderzoek komt. Maar lege koolhydraten zoals in witte pasta, rijst, witbrood en snacks enigszins mijden is natuurlijk alleen maar gezond!

3. Flo72

Flo72 Bekend lid

9 apr 2013
    552
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lees het boek Vruchtbaarheid en zwanger worden van Zita West eens, staan goede bruikbare tips in. Er wordt idd in verteld dat eiwitten de bouwstenen zijn voor gezonde eicellen. Wat Nana noemt geen lege koolhydraten te eten, wel de volkoren variant is denk ik sowieso goed.

4. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Wat ik zelf tijdens mijn eerste succesvolle poging had gedaan is geen suikers eten. Daardoor minder je natuurlijk ook het aantal koolhydraten. In de VS is momenteel een absurde obsessie met koolhydraten/gluten en daar past dit onderzoek mooi in.
    Het is saai, maar een gezonde leefstijl (incl voldoende beweging) is natuurlijk het allerbeste. Zodra wij weer mogen beginnen ga ik me ook weer aan mijn strenge stramien houden van geen koffie, wel groene thee, geen suikers en veel sporten. Dat doe ik alleen omdat het de vorige keer gelukt was, maar ik weet natuurlijk niet of het iets uitmaakt.
    Mijn advies:doe niet iets waar je later jezelf schuldig over kunt voelen.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wel grappig dit onderzoek. Ik ben zelf 6 jaar bezig geweest met zwanger worden en moest eerst afvallen voor ik aan IVF zou mogen beginnen. Ik ben toen ook op een koolhydraatarm dieet gezet, ik was daar net een maand of anderhalf mee bezig toen ik spontaan zwanger werd!
    Kan natuurlijk ook liggen aan afvallen in het algemeen, maar er schijnt bijvoorbeeld ook een verband te zijn tussen suiker/insuline huishouding en pco.

6. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Pas wel op met echt koolhydraatarm eten bij zwangerschap. Een kindje in ontwikkeling heeft koolhydraten hard nodig tijdens de groei.

Deel Deze Pagina