Bedrijven wijzen vaker werkende moeders af

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 12 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Bedrijven wijzen vaker werkende moeders af

Uitgegeven: 12 januari 2011 17:35 Laatst gewijzigd: 12 januari 2011 17:35
    AMSTERDAM - Steeds meer werkende moeders worden afgewezen door werkgevers, zo blijkt uit een onderzoek van Regus onder 1000 Britse bedrijven. Veel bazen weigeren banen te geven aan vrouwen met kinderen, ook al overtreden ze hiermee de wet.

[​IMG] © Getty Images

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 26 procent van de ondervraagde bedrijven dit jaar van plan is om werkende moeders aan te nemen, tegen 38 procent in 20.
    Meer dan een derde van de bazen (38 procent) vreest dat moeders niet zo hard zullen werken en minder flexibel zullen zijn over werktijden dan kinderloze vrouwen.

Bang

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat 31 procent bang is dat als zij een moeder aannemen, ze waarschijnlijk weer zwanger zal worden, waardoor ze een kracht kwijtraken en diegene ook moeten doorbetalen tijdens het zwangerschapsverlof.

Minder bereid

Deze bevindingen lijken te bevestigen dat veel werkgevers 'gezinsvriendelijke' wetten vrezen, zoals het recht op zwangerschapsverlof en flexibele werktijden. Zij zijn daardoor steeds minder bereid om banen te geven aan vrouwelijke werknemers.
    “Deze bevooroordeelde houding verbaast ons niet, met het oog op de huidige economische bezuinigingen”, aldus Celia Donne, directeur van Regus. "Sommige bedrijven hebben blijkbaar nog steeds ouderwetse twijfels.”

2. tulip

tulip Niet meer actief

ja, het is belachelijk, maar ik sta er niet van te kijken. Velen zijn ook bang dat ze zomaar thuisblijven als het kind een snotneus heeft.

3. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik vind het ook belachelijk, maar als ik even naar mn eigen ervaringen kijk bij mn laatste baan:
    -vrouwen hebben kolfrecht en gebruikten daar ook altijd de max 2 uur per dag voor. Geen man die dit recht gebruikt uiteraard
    -als het kind ziek is, gaat de vrouw eerder naar huis, nooit gezien dat een vader eerder weg ging
    -als het kind langer ziek is, meldt de vrouw zich ziek of neemt zorgverlof, ook nooit een vader gezien die dit doet.

Dus het is niet eerlijk nee, maar helaas is het wel een beetje te begrijpen... Mijn man heeft een eigen bedrijfje en ik zou ook liever hebben dat ie een man of oudere vrouw aanneemt dan een jonge moeder. Degene die namelijk steeds met de gebakken peren zit is de directe collega of in ons geval mijn man.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ja precies. Het is ook heel dubbel.

Het is voor de vrouw niet eerlijk maar voor werkgevers wel te begrijpen.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heel dubbel allemaal, omdat onze economie inmiddels wel helemaal gebouwd is op het anderhalf-verdieners-model... Als we zouden doen wat werkgevers het liefste willen, namelijk thuis-zitten, zou onze economie ontzettend instorten. Dat kost veel meer geld dan die paar centen voor de verloven en kolfrechten enz.....

Ik kwam dit trouwens ee paar jaar geleden al tegen, toen het economisch wel goed ging: ik liep tegen de 30, was op zoek naar een andere baan, goed gekwalificeerd, maar werd nergens uitgenodigd op gesprek. Had mijn man het er met hun personeelsman eens over, dat het niet lukte om een baan te krijgen, zegt die: Ja, bijna 30 en getrouwd he? Nog geen kids....
    Die gaf dus aan dat -als het even kan- werkgevers die groep vrouwen er bij eerste selectie uitgooien, want je gaat binnenkort kinderen krijgen, (of je gaat voo de tweede), en dat hebben ze liever niet.

Dus of dat nou zo met de economische crisis te maken heeft, of simpelweg met mannen die niet in staat zijn eens verder te kijken dan hun neus lang is....?

6. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    toen ik vertelde dat ik destijds ging trouwen kreeg ik opeens geen vast contract, maar een jaar verlenging......

7. noukie89

noukie89 Niet meer actief

belachelijk
    ik zou juist moeders aannemen en dan voornamelijk de alleenstaande

8. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ik denk dat werkgevers niet in problemen maar in kansen moeten gaan denken: het is echt heel erg 1911 om te denken dat je 'last' hebt van moeders.

Wbt dat ziek zijn en zorgverlof: dat is hier is heel anders (gelijkwaardig) geregeld en ik denk als ik de reacties zo lees dat wij vrouwen dus zelf een beetje debet zijn aan die ideeen van werkgevers: zolang wij de baan/carriere van onze man laten prefeleren boven de onze, blijven wij minder aantrekkelijk voor werkgevers

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou.... mannen denken ook wel heel erg in fulltime banen en dat enkel dan dingen mogelijk zijn....
    Onze manager is een vrouw. Zij managet in 28 uur een volledige afdeling jongvolwassenenzorg. Doet dat flexibel, dus vertrekt om 3 uur om haar kids op te halen van school, (haar man doet dat ook 2 dagen overigens. Die heeft een goede/hoge functie bij Nuon).
    Zij vertelde over haar eerdere baan, (TNT of KPN), dat daar na vergaderingen de mannen vaak eindeloos bleven hangen. Belde hun vrouw of hij de kids uit school kon halen. Nou, nee hoor, ze zaten nog te vergaderen, (lees: met de poten op tafel te ouwehoeren). Moest zij maar regelen.
    Daar zit dan ook wel een stukje te weinig assertiviteit van die vrouwen. Maar verhaal van mijn manager is dus altijd: die mannen bleven zichzelf maar wijsmaken dat hun functie echt enkel fulltime kon, terwijl zij dezelfde functie parttime deed (en veeeeeeeel efficienter!).
    Zij was de cultuur daar een beetje zat en heeft de overstap gemaakt naar hulpverlening, waar parttime werken veel normaler is, (tja, meer vrouwen).

Dus werkgevers moeten vooral ook meer gaan kijken hoe het er nu echt aan toegaat en zien dat heel veel functies toch echt geen fulltime nodig hebben.... Dat is zooooo ontzettend achterhaald... ;)

10. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Oh helemaal met je eens Rozemarijke! Mannen denk vaak ook dat ze heel belangrijk werk doen ;) en managers kijken niet verder dan hun neus lang is, helaaas....jij hebt een goeie te pakken hahaha

Deel Deze Pagina