Betermelding geweigerd

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door danip, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Niet meer actief

Mijn man heeft na langdurige ziekte (hernia) een operatie gehad, en is eind februari weer aan het werk gegaan bij zijn werkgever. Hij heeft een andere functie binnen het bedrijf gekregen, maar werkt wel hetzelfde aantal uren. Dit gaat al goed vanaf eind februari, en hij werkt dus eigenlijk sindsdien weer volledig zij het in een andere functie.

Nu blijkt vandaag dat zijn werkgever hem nog niet beter heeft gemeld, en dit ook niet van plan is te doen. Mag dat wel? Hij is beter, hij is geopereerd aan zijn hernia en werkt nu al een aantal maanden weer volledig. De reden dat hij niet zijn oorspronkelijke functie kan uitvoeren is dat hij daar te maken heeft met gedragsmoeilijke agressieve patienten, en hij daarbij regelmatig fysiek moet ingrijpen. Volgens de arbo-arts en de neurochirurg is het risico dan te groot op het opnieuw optreden van een hernia. Hij heeft nu dus een functie gekregen op een minder agressieve groep, waarbij fysiek ingrijpen veel minder tot eigenlijk nooit voorkomt.

Doordat hij nog steeds ziekgemeld staat ontvangt hij dus nog maar 70% van zijn loon. Hij was namelijk vanaf maart een jaar ziek thuis. Ik vraag me af of dit wel goed gaat zo. Mogen ze dit zo doen, of moet hij wel beter worden gemeld? Wij hebben trouwens in januari al gemeld wanneer mijn man weer hersteld zou moeten zijn van de operatie. Daarna heeft hij nadat dat ook daadwerkelijk zo was zichzelf per mail beter gemeld bij zijn leidinggevende.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Danip,

De werkgever wil je man niet hersteld melden.
    Zelf vindt hij dat er wel sprake is van 100% herstel.

Je wilt weten of de werkgever op deze manier mag handelen in de situatie van je man.
    UWV Webcare Team is niet bevoegd juridisch advies te geven.
    Ik kan je vraag daarom niet beantwoorden.

Ik wil je graag verwijzen naar dit topic met advies wie je hierover kan raadplegen.

Ik wens jullie veel sterkte bij deze lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina