Leuke en originele bespaartips voor de feestdagen!

Discussion in 'De lounge' started by Minyaweth, Dec 5, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    De feestdagen... ooh zo gezellig, maar natuurlijk ook een dure maand!
    Ik heb een paar leuke dingetjes gevonden waarmee je een geslaagd kerstfeest kunt vieren met familie en vrienden.

Misschien hebben jullie er wat aan en kunnen jullie ideeën opdoen :D

Feestelijk eten op z'n Hollands!
    Houd een oud-Hollandse kerst. Serveer erwtensoep met roggebrood en spek als hoofdgerecht en een ouderwetse vlaflip als dessert. Met zo’n thema kun je ook de hapjes goed betaalbaar houden door simpele borrelnootjes en kaasstengels te serveren. Om de avond compleet te maken, doe je al het licht uit en zet je door de hele woonkamer kaarsen neer. Je eindigt de avond natuurlijk met een bordspel als Monopoly of Mens Erger Je Niet.

Gemiddelde besparing: 125 euro

Deel je cadeaus.
    Spreek met alle mensen met wie je Kerstmis viert af dat iedereen drie cadeautjes meeneemt: twee van elk € 5,- en een (lelijk) ding wat thuis in de kast lag. Op de avond dat jullie bij elkaar zijn, leg je alle cadeautjes onder de kerstboom en speel je het Ruilspel. Dat gaat als volgt:

Om de beurt gooit iedereen met een dobbelsteen, het gegooide cijfer staat voor iets:

1: pak een cadeautje onder de kerstboom vandaan en pak het uit
    2: geef een cadeautje aan iemand anders
    3: pak bij iemand een cadeautje weg
    4: iedereen moet 1 cadeautje aan de persoon links van hem of haar geven
    5: er gebeurt niets
    6: iedereen moet al z’n cadeautjes aan de persoon rechts van hem geven

Als alle cadeautjes zijn uitgepakt wordt er een klok gezet (bijvoorbeeld 5 minuten) waarin er verder gespeeld wordt. Aan het eind van de speeltijd mag iedereen één cadeautje kiezen van zijn/haar eigen stapel en dit houden.

Vervolgens wordt er weer een ronde gespeeld totdat alle cadeautjes verdeeld zijn. Mocht er tijdens het kiezen niets (leuks) in jouw stapel zitten dan mag je ook, nadat alle personen al hebben gekozen, een cadeautje uit een van hun stapels kiezen.

Dit gaat door totdat alle cadeautjes verdeeld zijn.

Gemiddelde besparing: 50 euro

Fake it.
    Geen kerst zonder kerstboom. Maar zo’n ding kost ieder jaar weer behoorlijk wat geld. Je kunt daarom ook kiezen voor een nepboom. Dat is één keer een grote uitgave, maar je kunt er oneindig lang mee doen. En er hoeft geen boom gekapt te worden, dus je bent ook nog vriendelijk voor het milieu.

Aan het optuigen van de boom kan veel geld uitgegeven worden. Maar dat willen we niet. Dus ga je langs bij de woon- en tuincentra. Die hebben allemaal wel een ‘koopjeshoek’ waar ook al voor kerst de nodige aanbiedingen liggen.

Gemiddelde besparing: 50 euro

Mooi pakje.
    Cadeaus worden natuurlijk vaak in de winkel ingepakt. Maar als je je cadeau op een andere manier hebt gevonden, moet je het zelf doen. En dat kan heel voordelig én leuk. Bijvoorbeeld door mooie pagina’s uit tijdschriften te gebruiken als pakpapier. Of het cadeau inpakken met zilverfolie. Dit staat heel feestelijk. Helemaal als je er een takje of besjes uit de tuin op plakt. Als je nog oude kerstkaarten hebt liggen, kun je er een stuk uitknippen, voor een leuk cadeaulabel.

Gemiddelde besparing: 10 euro

Tel je spaarpunten.
    Vaak vergeet je dat je spaart, via je supermarkt, de benzinepomp of bij de kaasboer op de markt. Struin je hele huis af en tel al je zegeltjes en luchtmijlen. Zonder dat je het weet heb je zomaar een behoorlijk bedrag bij elkaar. En de producten waarvoor je kunt sparen, gaan tegenwoordig verder dan thee- en handdoeken, dus er zit vast een geschikt cadeau voor je vrienden of familie bij.

Gemiddelde besparing: 35 euro

Merry Christmas Everybody!!!

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Heel slim!

3. dayenne

dayenne VIP lid

Aug 14, 2007
    7,564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Goede tips, bedankt! :D

4. babsie

babsie Fanatiek lid

Sep 10, 2006
    1,432
    0
    0
    :) Dat spel spelen lijkt me wel wat :D Ik denk dat ik het maar eens ga voorstellen :D Bedankt...

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Dat spelletje lijkt mij ook erg leuk! Ik ga het ook voorstellen hier! 8) :D

6. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    1,149
    0
    36
    misschien een beetje laat om nu nog mee te beginnen maar deze tip kan je dan in je achterhoofd houden voor volgend jaar ;)

zo'n 6 à 8 weken voor de kerst de vlees aanbiedingen in de gaten houden (dat is over het algemeen toch de duurste uitgaaf voor het kerstdiner) en dat gewoon invriezen.
    bij ons is het toch wel elk jaar standaard om te gourmetten en aangezien de hele familie flinke vleeseters zijn (manlief hier eet rustig 1 schaal kant en klaar gourmetvlees in z'n eentje op :confused: )
    dus als de biefstuk of varkenshaas in de aanbieding is, koop ik daar genoeg van, snij het alvast in plakjes en vries het in. zo doe ik dat met al het vlees dat je nodig heb bij de gourmet. rond de kerstdagen is het vlees meestal superduur en zo heb je het vaak voor de helft van de prijs.
    nog een bijkomend gemak is, dat je het een avond van te voren uit de vriezer haalt en niet ruim een uur in de keuken hoeft te staan om het vlees te snijden.

en geloof me, je bent echt stukken voordeliger uit om het apart te kopen en te snijden als dat je een kant en klare schaal koopt. :D

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    helemaal waar nienke! :D

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn bespaartip:

1e kerstdag eten bij ouders
    2e kerstdag eten bij schoonouders

:D

9. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    :) Dat is inderdaad ook een hele goede bespaartip!

Ik heb het spelletje voorgelegt aan degenen die bij ons thuis kerst komen vieren, en iedereen vindt het een leuk idee!
    Dus wij gaan het dobbelspel spelen :D

10. augustus

augustus Niet meer actief

hahaha ik denk dat ik die er ook maar in hou :D

11. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

Jan 10, 2007
    1,081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Nog een bespaarttip:
    Laat iedereen iets maken. de ene maakt het voorgeracht, de ander het hoofdgerecht, etc. dan draai je niet alleen op voor alle kosten. Het is ook nog een s leuk omdat op deze manier iedereen erbij betrokken is en niet 1 persoon de hele dag in de keuken hoeft te staan.

12. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    How American... :) Maar wel een goede tip!

13. djara

djara Fanatiek lid

Apr 12, 2005
    2,675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    mijn bespaartip met kerst: werken! je geeft niets uit, maar je krijgt er wel wat voor.

(dit overkomt mij dus dit jaar, lang leve de zorg)

14. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Nog een goede tip voor de kerstversiering; kijk eens bij de Wibra, Zeeman en Action! Ze hebben er heel veel goedkope en leuke kerstversiering. Zo ben je geen fortuin kwijt (zoals bij de tuincentra :() en ben je er ook niet rouwig om als een keer een balletje kapotgaat ofzo..

15. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

Sep 20, 2006
    2,823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    mijn spaartips zijn lekker bij de (schoon) ouders eten !

makkelijk en goedkoop!

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dit doen wij al jaren, maar we doen het dan wel zo dat degene bij wie we eten het vleegerecht verzorgt. Vaak eten wij toch iets wat in de oven moet, en het is dan wel zo praktisch als je er niet mee hoeft te sjouwen... Het ligt er een beetje aan wat ik maak, maar vaak is het wel erg gezellig om met een heel stel in de keuken te staan om ter plekke nog even wat lekkers in elkaar te flansen...

O ja, nog een tip.. Overleg van te voren even wie wat maakt, anders zit je met de vreemdste combinaties te kijken.. :)

Share This Page