In paniek over pinbetaling in het buitenland

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door sharmilaseries, 5 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sharmilaseries

sharmilaseries Nieuw lid

5 okt 2023
    1
    0
    1
    Vrouw
    Precies 8 dagen geleden stond ik in een McDonalds in Portugal bij zo'n bestel automaat. McFlurry voor mijn dochter gekozen en een limonade voor mezelf en kipnuggets voor mijn zoontje. Volgens mij rond de 9 euro in totaal. Ik pak mijn pinpas en ga langs dat scan ding. Ik zie 4 groene lichtjes en denk GELUKT, maar op het scherm staat een mededeling in het Portugees en ook op het pinpas apparaat, dus ik toets maar mijn pincode in...er gebeurt niets. Ik haal weer mijn pincode langs de scanner, voer weer mijn pincode in, en herhaal dit weer en weer. NIETS. Wat nu? Er was geen medewerker in de buurt, dus ik ga maar naar een ander scherm en kies nu gewoon voor bij de counter contant betalen.

Met mijn pinpas was niets mis, daarna in de supermarkt gewoon kunnen pinnen. ALLEEN ben ik nu dus in paniek, dat er alsnog 60 euro o.i.d. van mijn rekening wordt gehaald door de McDonalds. Ik heb immers tig keer geprobeerd te betalen met mijn pinpas. Ik heb direct gekeken of de Mc wat van mijn rekening had gehaald via de app, dit was niet het geval. Nu een week later ook nog niet.

Maar kan dit over 2 of 3 jaar niet alsnog gebeuren? Dat ik ineens een bedrag van mijn rekening zie gaan? Ik had bijv aan boord van Transavia ook gepind afgelopen vrijdag en dat bedrag was pas dinsdag afgeschreven. Het kan dus best over weken of maanden of jaren pas worden afgeschreven? Ik hevel altijd mijn salaris naar mijn spaarrekening, en hevel uiteraard weer gedeeltes terug voor boodschappen en dergelijke, maar ik ben dus bang dat de Mc volgende maand ineens dat bedrag eraf wil halen, en dan heb ik op dat moment juist geen geld op mijn betaalrekening, en dan wordt het misschien een zaak? Ze zullen hun geld op de een of andere manier willen verhalen, lijkt me?

2. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.855
    890
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet verwachten. Maar heb je toevallig al gebeld naar je bank? Wellicht kunnen zij je verder helpen?

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.109
    12.090
    113
    Een paar dagen vertraging kan, maar maanden heb ik nooit meegemaakt. Klinkt als iets wat je heel groot hebt gemaakt in je hoofd, heb ik ook wel eens last van, vooral snachts lijken problemen groter:)

Probeer te relativeren, er is geen geld afgeschreven en je hebt er ook niets voor gekregen. En stel dat het in het ergste geval om 60 euro gaat en het wordt nog afgeschreven, dan is dat niet leuk, maar voor de meeste mensen ook geen ramp. Al kan kan ik mij niet voorstellen dat dat nu nog zal gebeuren.

MissXray, chrystel73 en poema vinden dit leuk.
  4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb nog noooooit meegemaakt dat er geld na maanden afgeschreven word…

soms wat vertraging en dan 2 dagen later ofzo en zelfs dat maak ik amper mee ;)

dus nee dat gaan ze niet na maanden/jaren afschrijven en ze gaan er al helemaal geen zaak van maken

nizzie86 vindt dit leuk.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Dit inderdaad, transacries in lissabon waren bij mij gewoon direct verwerkt. Bank ligt er niet een paar maanden uit met zn transacties hoor.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.589
    8.717
    113
    Vrouw
    Geen idee, maar wat ik me dan wel afvraag hoe je op dit forum terecht komt met zo’n vraag:roflmao:

ClaireDeLune, bozoe, Jessi79 en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.257
    12.633
    113
    Vrouw
    Haha ook dat ja!

Maar ben 3x in Lissabon geweest en alle keren was gelijk met pinnen van rekening af ook bij de mac daar..

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.177
    4.488
    113
    ze zal misschien niet nieuw zijn.... maar de vraag anoniem willen stellen?

anyway on topic.
    ik heb nooit meegemaakt dat geld na maanden werd afgeschreven wat via pin betaling ging. soms duurt het wel een paar dagen, zeker in het buitenland. dan worden niet altijd alle transacties direct verwerkt, ene bank naar andere bank zit weleens vertraging in.
    als je geen akkoord hebt op het apparaat heb ik nog nooit gehad dat het toch is afgeschreven.

9. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.855
    890
    113
    Vrouw
    Nog even aanvullende reactie inderdaad bij mij van mijn eerste van vanochtend. Er kan inderdaad vertraging in zitten omdat het vanuit het buitenland komt. Maar dan heb je het inderdaad over een aantal dagen. Geen maanden. De bank zal echt niet zo gek zijn om niet op tijd het geld bij jou te halen.Zolang je maar akkoord hebt gegeven ten minste. Als je dat niet doet, heeft het bedrijf ook geen recht om bij jou geld te halen

10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.908
    6.476
    113
    Ik heb ook wel eens een betaling gehad die pas na het weekend bv werd afgeschreven, maar nog nooit meer dan een week later - hooguit 2 dagen. Maar ik heb ook nooit gehad dat een betaling niet lukte, maar het alsnog wel werd afgeschreven - als de betaling geslaagd was, kreeg je van dat automaat toch een bonnetje bv? Die lampjes betekenen volgens mij gewoon dat hij de betaling probeert te doen, niet dat het gelukt is.
    Ik heb wel 1x bij de AH tijdens een storing gehad dat het 2x werd afgeschreven, maar omdat de betalingskenmerken precies hetzelfde waren, werd toen automatisch 1 betaling gestorneerd, binnen 24 uur.

Ik zou me er niet meer druk om maken; betaling per pin bij dat automaat is niet geslaagd, er wordt niks meer afgeschreven.

11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.952
    113
    Vrouw
    oei, geschreven vanuit een enorm privilege!

maar o.t. Ik heb nog nooit gehoord dat zoiets een hele tijd later wordt afgeschreven. Zou anders ook even je bank bellen als je het echt zeker wilt weten

WWJD, Knuffelmonster en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.855
    890
    113
    Vrouw
    Zou een grote hap uit mijn budget voor de weekboodschappen zijn inderdaad.

Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.109
    12.090
    113
    Klopt, ik schreef ook voor de meeste mensen. En daarmee in mijn achterhoofd gehouden dat als je naar Lissabon op vakantie kan, dan heb je over het algemeen geld beschikbaar om dat te doen. Het kan zijn dat het een once in a Lifetime event was, dan kan de situatie anders zijn.
    Ik bedoelde het meer dat daarover piekeren zonde is, ik kan dat namelijk ook heel goed, en dan relativeer ik het en zet ik het af tegen het feit dat we gezond zijn, ik mijn kinderen heb etc. Dan wordt die 60 euro minder belangrijk, en kan ik het voor nu beter loslaten. Mocht het toch gebeuren, dan heeft het nog steeds geen zin om je daar nu heel druk over te maken. het was niet mijn bedoeling iemand daarmee voor het hoofd te stoten. Ik heb zelf ook niet altijd in de beste situatie gezeten.

ClaireDeLune, Luna86 en chrystel73 vinden dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.109
    12.090
    113
    Ik heb zojuist al uitgelegd hoe ik het bedoelde.

15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Nou ja, als je blijkbaar op vakantie kan naar Lissabon, zal die 60,- ook nog wel kunnen.
    Ik zou zelf best balen van die 60,-, maar het wel.kunnen missen. Maar een (tussendoor) vakantie in Lissabon trekt bruin hier niet hoor.

Dus daarin snap ik prima de opmerking van @Dubbelgeluk.

Edit: En @Dubbelgeluk heeft het zelf al uitgelegd. Precies hoe ik ook denk...

tuc, Mammavantwee, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.855
    890
    113
    Vrouw
    @Dubbelgeluk en @Zxcvb klopt denk ik in 9 van de 10 gevallen. Alhoewel ik me de stress van to ook ergens kan voorstellen. Kan me sowieso wel voorstellen dat je liever dat geld aan iets anders besteedt. Maar goed zou zelf voor de zekerheid even de bank bellen, als ik zo aan het piekeren was

Zxcvb vindt dit leuk.
  17. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.855
    890
    113
    Vrouw
    Wat ik vooral even ook aan wilde stippen, dat als iemand naar Lissabon gaat dat dat niet per se is met een ruime portemonnee (wat ik ook hierboven bedoel met 9 van die 10 gevallen). Maar dat is een andere discussie die volgens mij hierbuiten gaat.

Belangrijkste is volgens mij dat als je die zekerheid wil hebben, je eigenlijk de bank het handigste kan bellen.

Saartje33, WWJD en Zxcvb vinden dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.109
    12.090
    113
    Klopt, en 9 van de 10 zijn ook de meeste gevallen, dus volgens mij zijn we het eens met elkaar:)

Zxcvb vindt dit leuk.
  19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    En heb je al duidelijkheid?

20. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.824
    9.335
    113
    Gelderland
    Maak je je hier serieus druk om?
    Je hebt geen bon uit de automaat gehad dus er is geen betaling geweest. Ze schrijven het echt niet nog na maanden af hoor.. er kunnen wel eens enkele dagen tussen zitten maar bij een Mac Donalds nog nooit meegemaakt.

Sado vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina