veel aankomen...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door friendly, 11 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    Beste Ilse,

Ons zoontje is net 6 week oud (van 29 april) en was ruim 4 week te vroeg geboren. Geboortegewicht was 2630 gram en 48 cm. De eerste week na de geboorte kreeg hij afgekolfde melk en daarna hypoallergeen flesvoeding bij (omdat er bij mij nog te weinig productie was). Na een week dronk hij via een tepelhoedje uit de borst, omdat hij de tepel niet goed pakte. De 12e dag ging het helemaal mis en dronk hij helemaal niet meer. Heb toen 3 dagen alleen flesvoeding gegeven, maar daar werd ik helemaal niet vrolijk van. De vierde dag ben ik helemaal weer overgestapt op de bv, wat meteen goed ging.
    Bij de eerste controle op het cb met 4 week was hij in een week tijd 400 gram gegroeid en woog hij 3350 gram bij 51,5 cm. Hij kreeg toen gemiddeld 6/7 voedingen.
    De week erna ben ik naar het weeguurtje gegaan, omdat hij op de regeldag na tevreden was met 5 voedingen en ik dat erg weinig vond. Hij was echter weer 400 gram gegroeid en woog 3750 gram bij 52 ¼ cm.
    De volgende dag kwamen we erachter dat we spruw hadden en heb ik alle voedingen gekolfd en via de fles gegeven (om de tepels te sparen). De meeste dagen wilde hij nog 5 voedingen, soms 6 (van 140 cc).
    Gisteren heb ik een lactatiekundige gehad omdat ik graag wilde dat hij terug op de borst kwam, maar hij hapte niet erg goed (maakt klein mondje). Zij heeft hem gewogen en hij was in een week weer 410 gram gegroeid (nu dus 4160 gram). Uit de borsten dronk hij 140cc volgens de weegschaal. Dit vond zij vrij veel. Gisteren kwam ik dus ook maar net aan 5 voedingen…(allemaal uit de borst) ook begint hij steeds meer terug te spugen (vaak pas na een uur) waar hij dan weer wakker van wordt.
    Maar wat ik mij afvraag: Hij is nu 3 week achter elkaar 400 gram gegroeid, is dat niet teveel? Hoe lang mag hij deze groei volhouden?

Groetjes Friendly

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Friendly,

De LK die bij jou geweest is heeft vast een beter beeld dan wat ik via de mail kan opmaken.

Persoonlijk zou ik me nog niet zo druk maken over je mannetje. HIj is te vroeg geboren. En maakt nu een paar weken een inhaalslag. En hij heeft het geluk dat jij alle voeding hij nodig heeft ook hebt. Ik ben er van overtuigd dat die groei niet oneindig doorgaat en dat wanneer zijn lijfje er klaar voor is hij minder gaat drinken. Waarschijnlijk niet minder in aantal voedingen maar minder volume.

Als je kijkt hoeveel hij in de lengte is gegroeid en in gewicht dan moet daar wel voeding voor gebruikt worden.

je kunt aan zijn ontlasting zien hoe het gaat.
    Plast en poept hij voldoende (4-6 zware plasluiers en meerdere poepluiers op 1 dag)
    In de ontlasting zie je hoe het verbruik is. Wanneer er witte klontjes in de ontlasting zitten dan weet je dat hij meer voeding binnen krijgt dan hij op dat moment nodig heeft. Het zijn onverteerde melkresten die in de luier terug te vinden zijn.

Van alleen BV kan je niet teveel geven. Hij neemt op wat nodig is en de rest gaat weg.
    Voor kunstvoeding geld dit niet,. Daar mag je niet teveel voeding van geven.

Het is super dat je alle voedingen aan de borst geeft. Zeker als je kijkt naar hoe de start was.
    Hoe is het met jouw melkproductie. Ik denk dat het gewoon goed gaat.... sorry dat ik mijn collega daar waaschijnlijk iets in tegenspreek....

Als je ziet dat hij 140 ml per voeding drinkt x 5 voedingen (stel voor het gemak even dat hij elke voeding ongeveer dat drinkt), dan krijgt hij op 1 dag ongeveer 700 ml.

Als ik kijk naar zijn gewicht en de vuistregel gebruik om te zien hoeveel een kindje ongeveer behoort te drinken.
    150 ml X 4,2 kg (lichaamsgewicht in kg) = 630 ml per 24 uur. Dit is een gemiddelde en ieder kind kan hier op afwijken.
    Ik hoorde onlangs berichten dat die grens van 150 ml zelfs op 170 ml gezet wordt (Heb het nog niet officieel ergens gelezen), dat zou betekenen dat hij 714 ml per uur zou kunnen drinken.

Zoals je ziet wijkt het niet veel af van wat Ruben drinkt.

Bedankt je overigens ook dat wat je besrijft goed kan kloppen. Hij is 4 weken te vroeg geboren. Vanaf het moment dat hij enorm ging groeien was hij 3 weken (eigenlijk 38-39 weken) de leeftijd waarop hij normaal geboren zou moeten worden.

Kijk eens op http://www.borstvoeding.com/problemen/p ... ml#termijn en vul volgens de beschrijving zijn groeicurve in. Je kunt dan zelf zien hoe hij in de lijnen valt.

Ik zou me nog niet teveel zorgen maken. Ik dnek dat hij straks stabiliseert en een gewoon groeipatroon aan gaat nemen.

Succes

Ilse

3. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    Hoi Ilse,

De melkproductie is hier nog steeds goed op gang. Leg Ruben 3/4 keer op een dag aan, maar hij drinkt helaas niet goed genoeg om daar voldoende aan te hebben (hij valt vlot in slaap, ben wil ik heb verzadigd hebben zeker 2 uur bezig met voeden). Voed nu een kwartiertje, hij drinkt daar ong 5 min goed van en de rest meer sabbelen. Als ik daarna kolf is het verschil zo'n 50 tot 80 cc meestal. Maak daarna nog een flesje gekolfde melk klaar en daar drinkt hij nog tussen de 80 en 120 van. Gemiddeld komen we weer op 5/6 voedingen per dag. Als hij tussendoor nou wat meer ging slapen ben ik helemaal tevreden ;)
    Hij is de week na mijn vorige berichtje 455 gram gegroeid. weer een week later 335, dus het lijkt te stabiliseren. Ga nu niet meer elke week, maar om de week wegen (dus volgende week weer) maar kan zien dat hij (gelukkig) iets minder hard groeit.

Heb nu het volgende 'probleem'. Ruben geeft best veel voeding terug. Ik heb alle mogelijk flessen en spenen geprobeerd. Gekke is dat de vloeibare gekolfde melk er vaak na een boertje al klonterig en slijmerig wer uitkomt. De ene keer is het een mondje vol, de andere keer wel 20cc. Maakt niet uit of ik hem nou 5 minuten of een half uur omhoog houdt, er komt altijd wat terug. Bij flesvoeding heeft hij dit veel minder tot niet (boeren wel, maar minder teruggeven). hoe kan dit?

groetjes friendly

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Friendly,

ik antwoord even snel daar Ilse met vakantie is (en ik morgen ook)

Wat goed dat jullie zo verder kunnen met het voeden. Echt goed van je om zo vol te houden. En wat groeit het mannetje mooi!

Ik kan zo gauw even niets zinnigs zeggen op je vraag over het spugen, misschien kun je de lactatiekundige die bij jullie is geweest eens bellen? Ik kan je wel vertellen dat spugen niet echt heel erg is, vaak hebben de kindjes zelf er niet eens zo'n last van, zijn het meer wij moeders die zich zorgen maken...!

Succes ermee,
    hartelijke groet,
    heidi margit

5. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    Het spugen is inmiddels bijna over. Hij spuugt weer netjes een mondje terug na de voeding, de rest blijft er de meeste tijd gelukkig weer in. We hebben inmiddels wel een ander probleem. Ruben heeft heel erg veel krampen. Ben nu 2x met hem bij de huisarts geweest en die denkt ook aan koemelkallergie. Hij drinkt inmiddels alle voedingen weer rechtstreeks uit de borst! Dat gaat heel erg mooi, alleen de laatste kolf ik meestal af en krijgt hij met de fles. Had nooit gedacht dat ik hem weer volledig op bv zou krijgen. Maar nood breekt wet, van de ha moest ik het een week proberen om te kijken hoe het met zijn krampen zou gaan. Drinken gaat nu prima, 5-7 voedingen per dag. 's nachts slaapt ie ineens door van 23 tot 05.00 (een keer zelfs 07.00!). Ben via het consultatiebureau doorverwezen naar de dietiste omdat Ruben inmiddels begonnen is met mij opeten. heb wat tips gekregen voor voeding wat goed voor mij is en waar Ruben geen last van kan hebben. Helaas, de krampen gaan gewoon door. Wel minder, maar ze blijven actief. Gisteren met de huisarts afgesproken dat ik twee week lang alles bijhoudt (Ruben zijn slaap, eet, speel, en huil patroon (dan alleen de kramp-huiltjes) en van mijzelf alle voeding opschrijven. Over twee week dan terugkomen en dan gaan ze kijken of er een patroon in zit en of ze daar dan wellicht aanwijzingen in vinden voor de koemelkallergie (wil hem daar niet direct voor laten testen, alleen als de kans groot is dat hij dat daadwerkelijk heeft.)
    Mijn lactatiekundige heeft nogsteeds vakantie, vandaar dat ik jullie hier blijf lastigvallen ;)

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Friendly,

goed te horen dat je nu zo goed als alle voedingen aan de borst doet.
    Erg vervelend die krampen, maar fijn voor je dat je bezig bent met je huisarts en het c.b.

Laat maar horen als we nog iets voor je kunnen betekenen.

Heidi Margit

7. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    hoihoi!

Daar ben ik weer ;) Ruben zn krampen zijn zo goed als over, ik ben op een koemelkvrij dieet en nu langzaamaan weer wat melkproducten aan het inbouwen en dat gaat prima. Ruben zit nu op 4 voedingen (soms 5) dus wat dat betreft helemaal geweldig!
    Hij slaapt nu gemiddeld van 22.00 tot 08.00/09.00 dan de eerste voeding. Probeer dan om de 4 uur te voeden, vaak zit er na de eerste voeding wat langer tussen, de derde voeding dan na 3,5 uur en de vierde is een cluster van ongeveer 20 tot 22.
    Doordat de bv super loopt heeft de lactatiekundige het consult afgesloten. Ik ben nu Ruben aan het wennen om toch uit de fles te drinken, maar dit is 1 groot drama. Ik vervang 1 voeding (meestal de derde) door een flesje gekolfde melk, maar daar drinkt ie met moeite en met heel veel huilen en krijsen tussen de 40 en 140 cc van. Maakt niet uit wat voor fles of speen ik hem geef, het is gewoon dikke drama. Als hij daarna aan de borst mag drinkt hij wel, dus het is niet dat hij geen honger heeft.
    Nu kreeg ik als tip om een klein beetje rijstebloem door de gekolfde melk te doen zodat er een iets andere smaak uit de fles als uit de borst komt. Hij al alleen nog geen 4 maanden dus ik ben daar in combinatie met zijn zwakke darmpjes toch wat huiverig voor.
    Hij zal toch moeten wennen aan fv, want mama is druk aan het solliciteren en hoopt echt binnen korte tijd een part-time baan te hebben en dan KAN hij gewoon niet meer alle voedingen uit de borst kijgen. Hebben jullie hier enig advies in?
    Zoals jullie kunnen zien was hij 2 week geleden bijna 6100 gram, gaan vanmiddag weer wegen dus dan zal ik nog even laten weten hoe het er nu voor staat.

Alvast bedankt,

Groetjes Friendly

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Friendly,

Wat fijn te lezen dat na een moeizame start Ruben dan toch nog verslaafd is aan de borst. Dat wat hij in het begin allemaal met een flesje dronk wil hij nu alleen maar bij mama. Dat moet een goed gevoel geven. Dat heb je super gedaan!

Evengoed zit je nu met het probleem dat hij niet meer weet hoe en wat met een flesje.
    Ik zal je wat tips prive mailen. Ik denk dat je zelf al veel dingen hebt geprobeerd.
    Belangrijk is dat je de tijd neemt, probeer niet alles in 1 week. Ik hoor tegenwoordig goede resultaten met de Tomee Tipee fles met die brede speen maar ik heb zelf eigenlijk geen echte voorkeur. Meer kindafhankelijk zeg maar.

Succes in elk geval zowel met de strijd om de fles als met de sollicitaties

Ilse

9. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    dank je, ben zelf ook best trots dat we dit toch zo voor elkaar hebben gekregen.
    Ruben zn groeicurve vlakt nu eindelijk wat af, hij zit nu op 6285, dus in 2 week 200gram gegroeid (moet zeggen dat ik daar blijer mee ben dan de ene week dat hij bijna 500gram groeide) op het cb hebben ze ook nog wat tips gegeven, maar daar kan ik weinig mee. Volgens hun kan Ruben als ik wel ga werken de tijd waarschijnlijk overbruggen dat ik wegben (Nou ik zie dat niet zitten, stel ik werk van 8 tot 4 dan zal hij om half 7 en 5 uur voeding krijgen....)
    Wacht met spanning je tips nog af, kijken of daar iets in zit...

groetjes Friendly

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Friendly, Heb je de tips gezien? Mijn internet deed even vreemd dus weet niet zeker of ze inderdaad verzonden zijn.....

Ilse

11. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    nee ik heb niks gekregen, kun je ze nog een keer sturen?

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ik heb hem in de herkansing gegooid! Als het goed is moet je zo wat als privebericht krijgen......

Ilse

13. friendly

friendly Fanatiek lid

15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    Heb hem ontvangen hoor!
    Gisteren moest ik met de hond naar cursus en toen heeft papa de fles kunnen doen en toen heeft Ruben wel 180cc gedronken en even later nog 60cc (dat vond ik nou weer een beetje veel)! Maar goed, papa is maar 2 dagen in de week thuis en de rest van de dagen 's avonds pas laat dus dan zal ik de fles toch echt zelf moeten doen. Ga nog ff wat van de tips proberen...

14. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Friendly,

Fijn te lezen dat het in elke geval met papa en de fles wel gaat. Dat is een begin nietwaar!

Als hij het kunstje weer doorheeft dan zal hij uiteindelijk ook bij jou uit de fles drinken, die omslag kan best even duren, want bij mama drink je live. Wat moet je dan met zo'n rare platic fles als je weet dat achter dat T-shirtje het buffet klaar ligt om geopend te worden!

Zie het alsof je met je gesmeerde lunchtrommeltje bruine broodjes kaas voor een heerlijk zonnig terras staat met jou grootste lievelingshapje wat zo uitgeserveerd kan worden. Dan is de keuze ook niet zo moeilijk en gaan de broodjes gewoon weer in het trommeltje mee naar huis......

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina