Beugel en zorgverzekering

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 20 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter heeft zojuist een intake gehad bij de ortho na doorverwezen te zijn door de tandarts inzake een overbeet.
    Mijn man is met haar geweest en stuurde het totale kostenplaatje door. De behandeling gaat zo'n €3.200 kosten...
    Momenteel zijn wij heel erg basic verzekerd. Alleen basis met hoogste eigen risico en beetje tandarts voor mezelf.
    Is het zinvol om over te stappen naar een verzekering die orthodontie vergoed? Ik zit een beetje rond te kijken.. Verzekeringen met wachttijd vallen al af, omdat we dan aankomend jaar willen starten.
    Echter is de premie zo hoog en de vergoeding zo laag naar mijn idee.. (maar eenmalig €2.000 vergoedt of max €500 per jaar tov premiestijging van €50 of zelfst €100 per maand)..

Hebben jullie een aanvullende verzekering voor de ortho en zo ja bij welke verzekering loopt dit en wat krijg je max vergoed?

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wij waren ook alleen basis verzekerd, hebben een verzekering zonder wachttijd.
    Toen onze oudste aan de beugel moest ben ik maximaal gaan verzekeren, hij is bij mij mee verzekerd. We betalen sindsdien 60 euro p.m. meer. Als het goed is zijn we na 2 jaar extra betalen klaar met zijn onderbeugel. We hebben dan dus onder de streep 1440 euro extra betaald aan de verzekering. Geen idee wat de beugel heeft gekost maar zeker meer dan die 1440.
    Als hij er voor gaat kiezen om ook boven nog een beugel te nemen betalen we een jaar langer die 60 p.m. extra. Dan zijn we dus onder de streep 2160 meer kwijt aan de verzekering.

Ik heb toen ik aanvullend verzekerde ook maar meteen 2 nieuwe brillen genomen. Normaal gesproken betaal ik een bril zelf, nu kreeg ik best veel vergoed dus heb ik 'gratis' brillen. En ook heb ik een plaswekker voor de derde gekocht van 250 euro. Anders waren we nog veel langer door blijven modderen met zijn zindelijkheidsprobleem. Nu kon ik de wekker 'gratis' aanschaffen en waren we binnen 3 weken helemaal van zijn luiers af.

Dus mijn conclusie in ons geval: aanvullend verzekeren loont :D

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou gewoon gaan berekenen hoeveel je in totaal kwijt bent aan de extra verzekering ivm de koste van de beugel en vanuit daar te bekijken of het rendabel is om over te stappen.

Hier waren we al extra verzekerd dus hadden geen last van wachttijden.

Voor de beugel van zoon , om zijn voortanden naar elkaar toe te krijgen, zijn we 3800 kwijt ( verzekering vergoed max 2000). Maar dan hebben we wel voor de invisoline ( zo'n doorzichtige beugel) gekozen en dat is wel wat duurder.

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij zijn gisteren geweest voor het tweede consult. Hier gaat het ongeveer 3000 euro kosten. Donderdag foto’s maken en happen enzo. Dat is al 210 euro.

Wij hadden onze verzekering vorig jaar aangepast. We krijgen 1500 euro terug. Er is nog een verzekering hoger, maar dan moet je eerst weer een jaar premie betalen zonder dat je er gebruik van maakt. Helemaal uitgerekend en het was om het even qua zelf betalen of dan gebruik maken van de verzekering.

pff ik vind het wel veel geld.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, klopt, het is veel geld en de vergoeding wordt over het algemeen ook elk jaar lager en de premie vaak wel hoger.
    Ik heb ook vanalles uitgerekend en vergeleken. Uiteindelijk is het voor ons voordeliger om bij de zorgverzekering te blijven waar mijn man voor heeft gewerkt, omdat we aardig wat korting op de basisverzekering krijgen.
    We hebben meteen maar even gebruik gemaakt van de brillenvergoeding.
    Anders was overstappen misschien voordeliger geweest.

6. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    We hebben zojuist wat scenario’s vergeleken. Dochter moet eerst een buitenboord, vervolgens slotjes met blokbeugel en daarna draadje. Totale behandelplan duurt 2,5 jaar. Met buitenboord zijn we ongeveer een jaar bezig. De slotjesbeugel is het duurste onderdeel van heel het plan..
    dus we gaan nu al starten met de buitenboord en betalen die uit eigen zak. Stappen in 2023 over op verzekering zonder wachttijd die Max €1.500 vergoed. Hopen dat de slotjes dan in dat jaar geplaatst kunnen worden (voorwaarde was dat ze helemaal uitgewisseld is, dus dat wordt nog even spannend; al zag de ortho wel dat alles klaar stond).. als we dat doen ‘levert’ het ons €800 op.. anders scheelde het maar €100 tov helemaal zelf betalen..
    maar goed, dan moet de slotjes dus wel volgend jaar geplaatst worden, maar daar gokken we maar op..

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja, maar wij hadden 2 kinderen tegelijk die zijn gaan beugelen. Ik denk dat wij volgrnd jaar misschien wel stoppen. Mijn dochter is klaar en zoon heeft de duurste acties gehad. Nu eigenlijk alleen nog foto's en controles. Denk dat het nu idd niet altijd meer uit kan.

Deel Deze Pagina