beugel gehad, draadje

Discussie in 'De lounge' gestart door Roanchie, 1 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Bij mij zitten de draadjes (boven en onder) er al langer dan tien jaar. Een enkele keer losgegaan, waarvan ik dus 1 keer dacht oh dat komt wel. Als gevolg hiervan is 1 tand opnieuw gaan scheef staan waardoor ik weer ruim een jaar met een blokjesbeugel heb gelopen. Ik ga direct terug als het los zit.

2. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Heb ze zelf laten verwijderen omdat ik er echt last van had.
    Zijn er nu al ong 15 jaar uit en aan mijn tanden kun je het niet zien hoor.

3. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Ik had ook een draadje en zat wekelijks bij de tandarts. er staat zoveel spanning op mijn tanden dat hij dus wekelijks breekt. Dit komt doordat mijn kaken van vorm veranderd zijn, mijn tanden letterlijk alle kanten opgeschoven zijn en er alle kanten een kies is uitgehaald om ruimte te maken. Ik heb dus al 10 jaar een beugel in snachts. Vergeet ik hem een nacht, krijg ik hem de nacht erop met moeite in. Mijn tanden zitten dus nog steeds niet vast zegmaar.

4. Emihan

Emihan Actief lid

18 aug 2015
    474
    68
    28
    Mijn beugel is er nu een jaar een 7 uit. Onder en boven een draadje, maar nog nooit los geraakt. Als dit zou gebeuren sta ik dezelfde dag nog bij de ortho. Zou het zonde vinden als mijn tanden weer scheef zouden groeien.

5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Mijn beugel is er nu 12 jaar uit, draadje is regelmatig geknapt en opnieuw geplakt. 2 jaar geleden was ik het zat en heeft de tandarts de draadjes ingekort. Boven zit het draadje nog maar op 3 tanden vast en beneden op 4. Tot nu toe blijven m'n tanden mooi recht

6. moby123

moby123 Fanatiek lid

19 nov 2015
    1.040
    271
    83
    NULL
    België
    Ik werk zelf als tandartsassistente en wij zien heel vaak 'slechtgeplaatste' spalken die ofwel niet goed aansluiten ofwel steeds loskomen.
    Het probleem is dat veel orthodonten hun spalken niet op maat laten maken, dus gewoon een standaarddraadje uit hun kast halen en dat ertegen plakken, zonder dat de vorm van de tanden perfect gevolgd wordt...Voor een goede spalk zou er eerst een afdruk moeten gemaakt worden van de tanden zodat een tandtechnieker de spalkjes perfect kan plooien zodat die ieder bochtje volgen. Zo kan er ook geen tandsteen tussen komen en kan het perfect onderhouden worden.
    Ook bij het plaatsen kan er vanalles mis gaan waardoor de hechting niet optimaal is: Als er vocht of bloed tussen komt, zal de lijm na verloop van tijd loskomen. Het is ook belangrijk dat de lijm zich enkel op het tandoppervlak bevindt en dus niet mee overloopt tussen de tanden, want dan komen er ontstekingen.
    En dan moeten de tanden allereerst uiteraard ook nog zo staan dat het mogelijk is om spalkjes te zetten: daarvoor moet de beet eerst volledig gecorrigeerd geweest zijn, want anders kan het zijn dat je je spalken er gewoon 'afbijt', als je beet bijvoorbeeld te diep is.
    Bij sommige patiënten kan het inderdaad geen kwaad om na enkele jaren een spalk te verwijderen of in te korten, maar dat hangt af van je functies (o.a. ademhaling/tongdruk/lipdruk). Als je ongunstige functies hebt, zullen de tanden weer gaan verplaatsen en dat kan soms behoorlijk snel gaan. Ook als er in de oorspronkelijke situatie tanden gedraaid stonden, komen die rotaties meestal terug na verloop van tijd.

Zo...hopelijk heb ik wat opgehelderd :)

7. paula1984

paula1984 Niet meer actief

mijn zus was laks en heeft haar draadjes ook niet meer terug laten plaatsen.
    eeuwig zonde want het staat weer net zo beroerd als het was.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik heb het draadje nooit gehad.
    tanden zijn minimaal iets verschoven maar staan wel netjes.
    een toenmalige vriendin had wel een draadje en desondanks verschoof het nog flink.
    geloof dat ze later weer een beugel heeft gehad

9. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik heb spijt dat ik mijn draadje boven nooit opnieuw heb laten zetten. Mijn tanden staan weer helemaal scheef. Niet zoals voor de beugel, maar toch weer een overbite en een hoektand die naar achter is geschoven.
    Onder wel een goed draadje en die staan nog keurig recht.

10. Bobbie90

Bobbie90 Actief lid

2 mei 2014
    440
    0
    0
    Ik heb toevallig pas nog mijn spalken laten vernieuwen, na ongeveer 10 jaar. Ze waren op meerdere plekken gebroken, en prikte ook in mijn tong op 1 plek. Eigenlijk had ik zo iets van ach, hoef geen nieuwe meer. Tot er toch ineens een tand scheef ging staan :(
    Nu hebben ze nieuwe afdrukken gemaakt, en draadjes helemaal op maat weer terug geplaatst. Het is ook een ander type draad dan ik had. Eerst was het redelijk dik, massief draad. En nu is het dun, gevlochten draad. Hopelijk breekt dit niet zo snel af. Uiteindelijk kost het gelukkig ook niet heel veel, ik geloof 80 euro per draadje (dus 160 totaal). Ik wil echt niet riskeren dat mijn tanden weer zo scheef gaan staan als voor de beugel.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik hier alleen nog een draadje aan de onderkant, de bovenkant heb ik er ook uitgehaald toen ik tiener was, mijn tanden aan de bovenkant zijn toen wel weer scheef gegroeid helaas, niet extreem maar ze staan niet meer kaarsrecht zoals in mijn tiener jaren.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb geluk als ik het zo lees: al ruim 16 jaar (vanaf mijn 11e) twee van die draadjes en nog nooit afgebroken of losgeraakt.

13. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Mijn draadje heb ik toevallig gisteravond na 16 jaar losgetrokken.. Ding zat al lossig op de hoek en gisteren had ik er helemaal een plek van aan m'n tong. Dus toen ik er even met m'n nagel aan zat brak hij van een tand af en toen zat t helemaal niet lekker meer dus heb ik hem zelf maar van die andere tanden afgetrokken. Ga zo even met de tandarts bellen. Toen ik 2 maanden terug daar was voor controle zei hij hij zit lossig maar ik haal hem er niet uit (is geen beugeltandarts) maar als hij er uit valt dan wil ik wel het lijm voor je verwijderen. En dat zit er nu inderdaad nog, een berg lijm. Waar ik ook steeds aan zit met m'n tong haha! Wordt dit jaar 30 dus ik ben benieuwd of alles een beetje blijft staan nu..
    (Volgens mij is mij namelijk ooit s verteld dat als hij er voor je 30e uitvalt je een nieuwe zou moeten?)

14. Apple2015

Apple2015 Actief lid

23 okt 2015
    252
    0
    16
    Ik had ook draadje boven en deze is er al aardig wat jaren uit. Ik heb 2 neptanden en daar bleef hij niet op zitten. Me tanden staan nu wel weer wat scheef. Me overbeet is na jaren ook terug en moet me onderkaak laten breken en verlengen. Niet dat het draadje daar wat aan kan doen aan een overbeet .

15. beebj

beebj Niet meer actief

Onderaan heb ik idd een draadje; vanaf dag 1 nog nooit los gelaten, dus ben er erg tevreden over.

Bovenaan kan er helaas geen draadje geplaatst worden vanwege m'n beet. M'n beet is zo dat ik elke keer het draadje los zou krijgen. Toen er voor gekozen het zo te laten, met gevolg dat m'n tanden zijn gaan schuiven (ggrrr). Iemand die het niet weet, zal het niet opvallen. Ikzelf vind het dood zonde! Om erger te voorkomen heb ik dus voor de bovenkant een nachtbeugel. Helaas dus voor de rest van m'n leven... Een draadje is natuurlijk vele malen makkelijker, maar helaas.. Nja, liever een nachtbeugel dan een schots en scheef gebit!

16. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Toevallig gister mn spalk vast laten plakken bij de tandarts. Deze is nu voor het eerst na 15 jaar los gegaan. Ik zal hem ook altijd laten zitten. Toen mn beugel eruit ging en de spalk te kort zat, zat er na 2 jaar weer een beugel in mn mond. Hartstikke scheef al na zo een korte tijd. En er zelf uittrekken? blijft er dan geen lijm achter op je tanden?

17. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Dit hebben ze ok gedaan, het staat als me tanden.
    Hrt is een 3? Dunne draafjes gedraait.
    Bestaat er niet nog andere draadjes of iets? Ik heb gewoon echt last van het draadje.

Mijn boventanden zijn wel wat gaan schuiven maar nog niet veel, maar het is er nu 3 jaar uit weet niet of hetdan nog kan komen?
    Ondertanden stonden al recht maar moest natuurlijk ook wat naar achter omdat boven ook naar achter ging.

Ja bleef wel lijm zitten maar dat was minder vervelend als een halve draadje los, ben daarn wel terug gegaan en overlegd dat die niet meer terug ging en hebben ze het lijm verwijderd.

18. moby123

moby123 Fanatiek lid

19 nov 2015
    1.040
    271
    83
    NULL
    België
    @Roanchie: Ja, er bestaan ook andere soorten draadjes die niet gedraaid zijn, maar deze zijn minder flexibel en iets dikker. De verschillende soorten draden hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Als er in overleg beslist is om je draadje te verwijderen lijkt me dat prima, zeker als de situatie al een aantal jaar behoorlijk stabiel gebleven is.

Deel Deze Pagina