Kerstcadeau’s tradities?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tatie, 19 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Normaal vieren wij kerst met veel familie en gezelligheid. Onze kinderen zijn dan ook dol op al hun neefjes en nichtjes. Dit jaar zullen we hen allemaal niet zien natuurlijk. Niet dat het te compenseren is, maar dit jaar hebben we daarom voor elk kind 1 groot cadeau. Nu ben ik aan het nadenken wanneer we die cadeaus willen geven. Zij weten nog niet dat ze iets krijgen en ik zie een beetje op tegen weer spanning in huis over wat ze krijgen. Maar het lijkt me wel leuk om de cadeaus opeens onder de boom te hebben liggen. Is kerstochtend leuk, want dan hebben ze de hele dag om ermee aan de slag te gaan? Of juist in de avond; gezellig met lichtjes? Kortom: hoe doen jullie dat en waarom doen jullie het zo? Ik ben benieuwd!

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Toen ik klein was deden kregen we altijd cadeautjes op kerstavond. Bij onze kinderen geven we het (normaal gesproken) op kerstochtend.
    Maar dit jaar krijgen ze het vandaag. We hebben bedacht dat met de lockdown het leuker is om het iets eerder te geven, zodat ze er de hele kerstvakantie plezier van hebben ipv pas halverwege. Zonder lockdown was het kerstochtend geworden, lekker in onze pyjama en een hele dag over om er mee te spelen.
    Kerstavond vieren wij dan weer met hapjes en All you need is love, maar was wat mij betreft altijd ook leuk om cadeautjes te krijgen. Een beetje pakjesavond gevoel, maar wel minder tijd om daarna er mee te spelen. Pakjesavond vieren we om die reden hier ook altijd vroeger op de dag en niet in de avond.

tatie en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.606
    8.357
    113
    Vrouw
    Wij gaan ze dit jaar pas op tweede kerstdag geven. Afgelopen jaren lagen ze ineens onder de boom. Vanaf volgend jaar vieren we geen Sinterklaas meer. Dan ga ik de cadeaus nummeren en beginnen we op 1 december.

tatie vindt dit leuk.
  4. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Oh ja dat is inderdaad ook een overweging; kerst valt nu vrij laat in de vakantie en dan hebben ze deze eerste week ook wat leuks. Maar normaal dus op kerstochtend. En vanaf wanneer liggen ze dan onder de boom, als ik dat nog vragen mag? ☺️

5. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Oh dat klinkt ook leuk zeg! Een levensgrote adventskalender . Wij zitten nog wel even vast aan Sinterklaas, maar kan me voorstellen dat we daarna ook liever kerst met cadeaus gaan vieren.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Wij zijn tradities aan het maken samen, zo leuk.. Eigenlijk zouden we er niet aan doen, maar heb nu toch al het een en ander gekocht voor onder de boom, tja die kerstman toch. Baby merkt er natuurlijk nog niks van, maaarr denk dat kerstavond of ochtend wel een leuk idee is.

Ik snap dat het wel wat spanning kan opleveren, weer cadeaus zo na Sinterklaas. Daarom deden wij toen wij vroeger niet meer geloofden Kerst op deze manier vieren ipv Sinterklaas. Sinterklaas vind ik dan weer heel leuk om een gedicht met surprise of klein cadeau ofzo te vieren. Kerst is veel romantischer, uitkijken naar die glimmende pakjes, 's avonds stiekem voelen wat er in zit haha, als kind dan he. :rolleyes:

tatie vindt dit leuk.
  7. Venelientje

Venelientje Niet meer actief

Hier al 10 jaar de traditie dat er op de laatste dag school voor de kerstvakantie een kerstvakantieoverlevingspakket onder de boom staat. Met daarin wat lekkers, knutselspullen, een boek, soms een dvd, iets voor in bad of voor de oudste make-up, kerstsokken of pyjama/badjas, wat kleins te spelen,iets om te bakken, een kerstknuffeltje etc. Allemaal dingen om lekker mee rond te tutten in de vakantie. Altijd leuk om samen te stellen en ze zijn altijd erg blij.
    Dit jaar kregen ze hun pakket dus afgelopen dinsdag al. En hebben ze gisteren alletwee een wat groter cadeau nog gekregen omdat dat dit jaar zo uit kwam (ringlight en pruiken voor de oudste, sjoelbak voor de jongste).

tatie en owly vinden dit leuk.
  8. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.008
    2.373
    113
    Wij hebben 6/12 de boom opgetuigd en dag daarna de cadeaus er onder gelegd. Ze hebben nu 1 ding mogen open maken eergisteren ivm opeens thuis zitten. Rest volgt of in etappes of 1e kd. Ze zijn 4 en 6

tatie vindt dit leuk.
  9. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Wij leggen ze nu al onder de boom. Hebben ook een heel systeem. De naam schrijf je op het cadeautje. Daaroverheen plak je een nummertje. Op een ander papiertje hetzelfde nummertje en die gaat in een bakje. Je ziet dus enkel de cadeautjes liggen met nummertjes. Wij pakken het nu met 1 kerstdag uit. Gaat als volgt; dobbelen, wie 6 gooit pakt een nummertje uit het bakje en zoekt die onder de boom, trekt het nummertje van het cadeautje af en geeft het dan aan diegene voor wie het is. ( onder het nummertje zit immers de naam )

tatie, Baileyy en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier krijgen ze de cadeaus op kerst ochtend.
    Er liggen nu 3 cadeaus onder, een voor m’n zoon (iets waar hij al weken om zeurt), een voor m’n dochter (heeft ze zelf uitgezocht toen we het cadeau voor zoon kochten) en een boek waarbij dochter ook mee was. De rest van de cadeaus ligt nog in de kast, dat leggen we er als verrassing onder.

tatie vindt dit leuk.
  11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Vroeger deden we de cadeautjes op 24 december open maken. Vanaf hey moment dat de kerstboom stond kwam er elke dag wel iets onder de boom voor iemand.

Zo doen we het nu ook, we vieren Sint wat kleiner en we vieren dan ook kerst. Staat super gezellig zo onder de boom.

Normaal leggen we het kerstpakket er ook onder maar vanwege de vervroegde sluiting vonden we het wel zo gezellig om dat eerder te doen dus die hebben we al uitgepakt.

Sinds dit jaar heeft zoontje een kerststol en die wou hij op hangen en daar hebben we al een cadeautje in gestopt wat hij open mocht maken. Net als een kinder surprise ei wat in de boom hing (ingepakt).

Als adventskalender dit jaar geen chocolade maar met thee. Maken we elke ochtend open bij het ontbijt

tatie vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.688
    113
    Vrouw
    Wij leggen ze de 24e onder de boom.
    1e kerstdag komen opa en oma en oma (deel van wat er ligt is namens hen en voor hen) zodra ze er zijn gaan we uitpakken (begin middag)

Dit jaar zonder oma 2 ivm corona. (Ver reizen plus broertje gaat naar haar)

Cadeaustress gaat hier de hele maand december door. Uitgebreid Sint, verjaardag en kerst dus.

tatie vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Aangezien mijn man het leuk vindt een pakje onder de boom te hebben (ik heb er weinig mee) krijgen de kinderen vaak een knutselpakketje op de ochtend van 1e kerstdag.
    Dit jaar hadden we al een mega cadeau dus voor ons doen ( een switch met 4 spellen en assecoires), en toen ineens de scholen dicht. Vanwege alles hebben we de hele klerezooi woensdagochtend open getrokken:roflmao:

Zonnestralen en tatie vinden dit leuk.
  14. Lindy92

Lindy92 Bekend lid

5 okt 2020
    642
    323
    63
    Hier ook cadeautjes onder de boom!
    Ik neig naar uitpakken op kerstavond gezellig bij all you need is love.

tatie vindt dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    We hebben inmiddels de kerstcadeaus uitgepakt. Middelste dochter vroeg zich af waarom we niet tot kerst gingen wachten. Ik uitgelegd, en daarna riep ze ‘wat een goed idee, mam!’. Jongste dochter en zoon gingen sowieso geen vragen stellen, zolang ze maar wat mochten uitpakken :roflmao:

Ze hebben een Nintendo switch gekregen (de fortnite editie) en nog 3 spellen los. We wilden even wachten hoe ze het zouden vinden (met name de pubers), maar ze waren dolenthousiast. Dus we hebben toch maar wat joycons bijbesteld, stuurtjes voor Mario kart, een reistasje en nog een 5de spelletje (mario party). Met een beetje geluk komt dat nog op tijd binnen en dan hebben we alsnog wat voor onder de kerstboom wat ook echt met kerst kan worden uitgepakt :D

tatie vindt dit leuk.
  16. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    De cadeautjes worden onder de boom gelegd als ze gekocht zijn. Dus nu ligt er al wat. Ik probeer de kinderen te stimuleren iets te bedenken voor de ander. Zo koopt mijn dochter lekkere koffiebonen voor mijn man (nouja ik koop, zij heeft het bedacht). Ze heeft een pyjama voor haar broertje bedacht van Paw patrol. Mijn zoon geeft de jongste hotwheels en zijn zusje aquabeads kraaltjes. Leuk om te zien hoe ze dan zelf iets verzinnen. En ook steeds bedenken wat iemand zou krijgen. Ik stuur eventueel wel bij haha. Ze pakken de cadeautjes zelf mooi in.
    We pakken uit op kerstavond of 1e kerstochtend. Eigenlijk net hoe moe ze zijn. Maar wel dat ze er met kerst mee kunnen spelen.

tatie vindt dit leuk.
  17. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Onze kersttraditie is dat we alledrie één kado voor de andere gezinsleden +oma kopen. Dus ook mijn dochter van 8 van haar eigen zakgeld (gelukkig waren we op tijd voor de Lockdown/sluit8ng Action ;))We pakken ze normaal op eerste kerstdag uit, maar ik denk dat het dit jaar kerstavond gaat worden, omdat oma hier dan is.
    Ik heb dit jaar wel extra kanootjes gekocht en vanaf volgend jaar gaan we ook over op meer kerst en minder Sint.

tatie vindt dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.743
    113
    Vrouw
    Hier altijd op kerstavond.
    Ze worden dit jaar ook pas de 24ste onder de boom gelegd.
    Om 17u starten we met aperitief en dan start ook het pakjes open maken.

De jongste zal ook dit jaar gewoon op tijd naar bed gaan en die zal dus al zijn pakjes al snel open hebben.

Met de grote spelen we bingo.
    Wie een volle kaart heeft mag een pakje openen.
    Dit jaar iets meer pakjes als andere jaren dus we gaan veel mogen spelen.

tatie vindt dit leuk.
  19. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Ja precies! Ik kan me ook helemaal verheugen op dat dit een nieuwe traditie wordt :)

20. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Dank allemaal voor de leuke reacties. Ik verheug me nu nog meer op het inpakken en neerleggen. Zal denk ik vanavond worden als de jongste twee slapen. En dan neig ik nu naar de avond geloof ik. Want ja, die spanning op die koppies is ook wel weer heel leuk. Voor volgend jaar - of ooit zonder lockdown - lijkt het me ook leuk om inderdaad meer voor elkaar iets te (laten) kopen, zoals Baileyy en Youtan. Misschien eerste jaar de oudste twee iets voor ons en wij voor de kinderen. En dan als de jongste niet meer in Sint gelooft, iedereen voor iedereen, en dat de berg met cadeaus dan eerst een tijd groeit met steeds meer pakjes die al gekocht en ingepakt liggen.

Wij vierden dit jaar trouwens sinterklaas 1 dag eerder, wat de jongste van 5 helemaal niet leuk bleek te vinden... want dan was pakjesavond zo snel voorbij... ;)

Adje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina