Ik vind het een beetje moeilijk om dit topic te openen, omdat ik er zo onzeker over ben. Dus wees lief voor me, please Ik ben helemaal blij met hoe en wie ik ben: Mijn lichaam, gezicht, persoonlijkheid . Behalve mijn tanden. Deze staan scheef en ik heb een flinke overbeet van een cm. Elke keer als ik in de spiegel kijk zie ik al (bijna) 24 jaar die stomme scheve tanden die niet bij mij horen. Bah! Ik wil dus een beugel. Vandaag maken we een afspraak bij de tandarts om te kijken of hij ons door kan sturen naar de orthodontist. Daar willen we een intake gesprek hebben en dan kijken we wat er moet gebeuren en of we het kunnen betalen. Mijn bovenkaak is te smal. En omdat ik volwassen ben, is waarschijnlijk een kaakoperatie noodzakelijk. Mijn kaak groeit niet meer, dus om meer ruimte te creëren moet deze 'gebroken' worden. Ik wil er graag nu aan beginnen, en hopelijk ben ik dan over 2,5 jaar klaar, net voor ons trouwen. (Kan ik tenminste lachen op foto's, haha) Ik las op het internet dat je niet zomaar een kaakoperatie krijgt. Dat ze het alleen willen doen als het medisch is. Nu heb ik naast het feit dat ik het lelijk vind, ook problemen met eten (ik kan mijn voorste 4 tanden niet gebruiken), mijn kiezen staan scheef op elkaar waardoor ik mijn tanden lichtelijk beschadig, en met mijn voortanden beschadig ik continue mijn onderlip. Ik hoop maar dat ze dat goed genoeg vinden..? We zullen zien denk ik. Wie heeft er ook een beugel gehad als volwassene, of heeft er nu één? Waarom heb je een beugel? En hoelang moet je een beugel? En uiteindelijk? Ben je er blij mee? Ik zou graag ervaringen willen lezen (en before and after foto's !! )
Ik heb een beugel gehad in 2008 en 2009. Even kijken....toen was ik 25/26 . Ik was mijn scheve tanden ook beu. Op aanraden van de tandarts een afspraak gemaakt met een orthodontist en binnen twee maanden had ik een plaatjesbeugel. En ik moet zeggen, dat is me alles meegevallen! En het resultaat was echt prachtig. Had ik het maar jaren eerder gedaan. Zou het zeker doen als ik jou was!
Heb trouwens ook een groot deel vergoed gekregen van de verzekeraar. En ook nog via de IB-aangifte (specifieke zorgkosten). Ik denk dat het me zelf zo'n 400 euro heeft gekost. Maar ik zie dat je in Frankrijk woont, daar zal het vast anders gaan .
Mijn moeder heeft een paar jaar geleden zo'n kaakoperatie gehad. Ze had een flinke overbeet, waardoor zij met haar onder tanden tegen haar gehemelte zat. Eerst een beugel (slotjes) met elastieken van links naar rechts onder en boven. Toen de operatie en daarna nog een tijdje slotjes. Haar onderkaak is bijna een centimeter naar voren gekomen. Dus ook een heel ander aangezicht gekregen. Als je vragen hebt pb me maar
Volgens mij had ik een goede tandverzekering en tot een paar jaar geleden kon je nog geld terugvragen via de belastingaangifte.
Hoi! Wat goed dat je je waarschijnlijk aan een beugel gaat wagen! Een hele grote stap als volwassene vind ik, maar uiteindelijk zul je er zo blij mee zijn! Mijn ervaringen: Ik ben nu 2 jaar beugelvrij. Heb er van mijn 24e tot 26e een gehad. Ik ben zonder verwijzing direct naar de orthodontist gestapt, dat is geen probleem als volwassene omdat je het toch zelf moet betalen. Ik heb ook een flinke overbeet en bij mij zou alleen een kaakoperatie in combi met een beugel daarna het mooiste en beste restulaat leveren. Een kaakoperatie werd alleen niet vergoed (ga dat ook nog maar eens betalen) maar bovendien was dat toch al meteen een no-go voor mij. Ik zag dat echt niet zitten; het klonk mij te heftig om je kaak doormidden te breken en daar best een behoorlijke tijd van te herstellen. Dat was gewoon niet haalbaar. Met een beugel en een spin (deze verbreedt ook je kaak) konden we volgens de ortho een heel eind komen. Zo gezegd zo gedaan en na twee jaar was ik klaar, langer de beugel erin houden zou geen resultaat meer geven. Of ik tevreden ben: ja absoluut. Het is niet perfect dat ze kaarsrecht op elkaar staan en mijn overbeet weg is, maar als ik het verschil met toen en nu zie is dat ongelooflijk. Het is geen prodent-smile maar ik durf wel gewoon weer te lachen. Het heeft mij alles bij elkaar 2400 euro gekost. Uit eigen zak want ik ben alleen basis verzekerd. Twee jaar lang een aanvullend pakket nemen waarbij ik een deel vergoed zou krijgen was geen optie, dan betaalde ik ook zoveel premie, dat viel niet op tegen wat er dan maar vergoed werd. Verkijk je niet op teruggave van de belasting. Ik kreeg geen cent terug omdat er naar je inkomen gekeken wordt. Pas bij een grens van 3000e gemaakte zorgkosten kregen wij daarboven pas geld terug. Dus als de beugel me 3100 euro had gekost kon ik 100 euro terug krijgen... Heel veel succes en op naar een prachtige lach!
Ik krijg 10 april eindelijk mijn beugel! Ik stoorde me ook al jaren aan mijn tanden, vind ze heel lelijk Helaas heb ik een afwijzing van de verzekering gehad en krijg ik niks vergoed. De totale kosten zijn geschat op ongeveer 3000,- ...
Wat goed van je zeg. Mijn traject in in januari gestart. Ik ben zelf naar de orthodontist gestapt. Hier kreeg ik te horen dat mijn onderkaak te klein is. En ik heb ook mijn boventanden flink naar voren staan. Ik heb een overbeet van 8mm. Ik krijg eerst boven en onder slotjesbeugel. En dan dan een jaar of anderhalf krijg ik een kaakoperatie. Mijn onderkaak word door midden gezaagd en naar voren geplaatst. Foto's maken gips happen etc etc en dit ingediend bij mijn verzekering en nu na dik 3 week heb ik te horen gekregen dat alles word vergoed. Dus morgen papieren halen bij de ortho en dan afspraak maken bij tandarts want er moeten helaas wel 4 kiezen worden getrokken. Ik hoop binnen een maand mijn beugel te hebben. Wij willen ook graag trouwen maar ik wil graag kunnen lachen op foto's. Dus ook wij zullen nog paar jaartjes wachten haha
Ik heb op dit moment een beugel! Voor een kaakoperatie waren de eisen dat de overbeet minimaal 14mm moesten zijn om voor vergoeding in aanmerking te komen. Het geheel werd mij daarom te duur, dus daarom een beugel zonder operatie. Waarom : Ik had een uitstaande kies, en mistte mijn hoektand sinds 3 jaar, had dus een mooi gat daar, waardoor ik niet meer durfde te lachen. Verder stond het wel recht, maar alles wordt dus verplaatst. Mijn overbeet wordt hierdoor zelfs een beetje dieper. Hoelang : Ik heb hem nu 1 jaar, en moet nog 1 jaar. Ben ik er blij mee : Ik wil nooit meer zonder! Ik had vroeger ook al een beugel gehad, en ik vind het gewoon erg leuk om te hebben en te zien enzo. Vind mezelf veel leuker met beugel! Vind het ook leuk om te zien bij anderen. Maar goed, het is best prijzig in ieder geval. De intake en (foto) onderzoeken waren 250 euro in ieder geval. Dan plaatsen van de slotjes was per kaakdeel 400 euro. Daarbij komen nog de controles. Krijg dus niets vergoed, omdat het niet medisch noodzakelijk is.
Scarabee. Jeetje wat een verschil bij mij word dus wel alles vergoed omdat het medisch is. Als ik niets laat doen dat bijt ik heel mijn gehemelte kapot met als gevolg dat me tanden los gaan zitten en eruit kunnen vallen
Ja dat is wel een medisch probleem idd! Ik raakte soms het onderste stukje van mn gehemelte, maar het was niet zo erg dus! Wat bij mij wel zou gebeuren is dat mn tanden gaan wandelen als ik dat gat niet liet dichten. Maar ook dat valt onder esthetische redenen natuurlijk. Gelukkig krijg jij het wel vergoed!
Hier net een maandje van de beugel af *yeey * Ik had een te kleine onderkaak waardoor ik 8 of 11 mm? overbeet had + er bleek linksonder de kaak scheef te staan. Zo zag je dat niet maar ik had daar wel last van (kaakblokkering en hoofdpijnen). Hier moest ik ook een operatie waarbij de kaak door midden werd gebroken. 2 jaar geleden in februari een beugel laten plaatsen (kreeg 1000 euro door menzis vergoed rest heb ik zelf betaald) en vorig jaar Mei heb ik de kaakoperatie gehad. Ik moet zeggen het idee klinkt veel enger als dat het is Dit werd bij mij vergoed de operatie. Ik krijg alleen dit jaar nog 1x een operatie aan de kaak omdat ze de plaatjes nu weer weg willen halen. Dit om risico's te voorkomen fijn weer hamstergezicht en weer die spuiten Maar spijt? nee absoluut niet ben echt blij met het resultaat. Moet wel heel eerlijk bekennen dat ik het niet fijn vond om als volwassenen met een beugel te lopen. Durfde niet echt te lachen. Ook al zie je steeds meer volwassenen ermee rondlopen.
Ik zit er ook aan te denken om een beugel te nemen. Vroeger heb ik er twee gehad door flinke overbeet en spleet tussen mn voortanden. Die spleet begint weer terug te komen en dat vind ik niet mooi. Mijn familie vindt het mee vallen, maar zelf stoor ik me er aan. Tandarts kan het helaas niet opvullen en raad dus een beugel aan. Maar ik twijfel nog, omdat ik geen blokjes beugel oid wil, omdat ik ook geen 10 meer ben.
Een kennis van mij heeft exact zo'n zelfde operatie gehad met cosmetisch doel, zeg maar... Zijn gezicht zag eruit als the Nutty Professor daarna Mijn hemel, wat was zijn kaak dik en opgezwollen. Voor zover ik weet heeft hij er geen seconde spijt van gehad en is zijn zelfvertrouwen (helaas, soms) dwars door het dak heen gegaan. Waar hij eerst niet durfde te lachen, denkt hij nu dat hij Johnny Bravo is. Ik trek daarom niet veel meer met hem op
Mijn tanden staan ook niet netjes. Ik ben gisteren voor de 2e keer geweest voor foto's en happen. Over 4 weken het behandelplan bespreken en dan in mei krijg ik waarschijnlijk mijn beugel! Ik krijg 1 malig 1135 euro via mijn zorgverzekering vergoed! Expres gekozen voor deze verzekering want dit was de enige zonder wachttijd en werd direct geaccepteerd bij het vippakket.
Ik ben vanmorgen weer geweest en ook langs tandarts geweest heb me agenda vol met afspraken.. 26maart me eerste 2 kiezen eruit dan 4april weer 2kiezen eruit. 11april krijg ik veertjes tussen me kiezen om ruimte te maken. En de 14de word de beugel geplaatst.
Er bestaat nu ook zoiets als een invisible brace. De beugel zit dan aan de binnenkant geplakt. Weet natuurlijk niet of dat bij jou mogelijk is.
Ik ga ook een beugel laten plaatsen. Ik heb de intake al gehad, maar we wachten nog even omdat er flinke kosten aankomen ivm onze verhuizing. Van de verzekering krijg ik niets vergoed helaas. Voor de mensen die absoluut geen zichtbare slotjesbeugel willen, er zijn tegenwoordig ook beugels die ze aan de binnenkant van je tanden plaatsen. Wel erg duur!