Even situatie in het kort. Mijn man met een tijdelijk contract heeft mondeling te horen gekregen dat zijn contract zou worden verlengd (hij is begin dit jaar nog gepromoveerd tot teamleider met loonsverhoging). Nu heeft hij ineens out of the blue te hoten gekregen dat het niet verlengd wordt en het over 3 weken afloopt.. De opgegeven reden: hij functioneerde niet goed (heeft hij nooit gehoord enzo) en de klandizie is niet aangetrokken sinds zijn leiding (niet zijn taak aangezien hij alleen leiding over personeel en reilen/zeilen had). Nou ja... tijdelijke contracten mogen ze zonder geldige opgave beeindigen dus we hebben een ww aangevraagd welke is goedgekeurd. De leidjngsfunctie is hem wel afgenomen maar zijn loon nog hetzelfde tot einde contract. De functie bestaat nu uit klanten te woord staan etc. Vandaag had hij een klant om 18.00 (op rand sluitingstijd) die nog geholpen moest worden. mijn man attendeerd deze klant vriendelijk dat een bepaalde service om 18.05 automatisch wordt uitgezet en dezr klant hier dus geen gebruik meer van kon maken. Dr klant was het hier niet mee eens en begon mijn man te kleineren (snotneus noemen, zeggen dat hij maar uit zijn zicht moest gaan etc). Mijn man (die heel beleefd bleef) raakte ineens heel gefrustreerd (heeft ook met opstapeling prive dingen te maken oa het ontslag) en gaf dezr klant een benaming (geen vloeken maar ook niet echt vriendelijk ). Nadat de klant hierdoor nog meer begon te kleineren en mijn man uit ging schelden is de klant vertrokken. Mijn man heeft vervolgens zijn baas gebeld en uitgelegd wat er was gebeurd en dat hij noet vriendelijk meer kon blijven en dat hij achteraf wist dat hij fout zat. Zijn baas zei dat ze het er morgen nog even over zouden hebben. Mijn man is nu bang dat zijn baas hem hierom morgen op staande voet zal ontslaan... ik ben van mening dat zijn baas dit nooit zal doen en als hij het probeerd, dit aangevochten kan worden door mijn man en zijn baas dit zal verliezen. 1 misstap zoals bovenstaande, waarbij je zelfs je baas hier zelf van op de hoogte brengt is mij inziens geen geldige wettelijk reden een ontslag op staande voet te geven. wie kan mij vertellen of mijn redenering klopt?? Zal voor vanavond wel ff wat onrust wegnemen bij mijn man
Vervelende situatie. De wet zegt dat er sprake moet zijn van een dringende reden. Als zijn baas het wel een dringende reden vindt, dan kan hij je man op staande voet ontslaan. Hier vindt je meer info hierover; https://www.jurofoon.nl/nieuws/2039-ontslag-op-staande-voet-wat-is-dat
Nee, dat kan niet. ALS het al een dringende reden zou zijn, had hij je man direct! (onverwijld) moeten ontslaan. Op het moment dat hij er een nachtje over slaapt en morgen een beslissing neemt, is het GEEN op staande voet meer en dus niet geldig.
?? Dus als een baas iets een dringende reden vind, dan mag hij zomaar ontslaan?? Lijkt mij niet dat een baas dit zelf mag bepalen ivm de wet. Zo kan dus iedere baas zijn eigen ontslag redenen verzinnen? Bijv... als je baas je vraagt koffie te halen (hoort niet bij je functie) en jij weigert dit, mag hij dit een dringende reden vinden om je op staande voet te ontslaan? Lijkt mij niet correct en wettelijk toegestaan toch? Ik kan het me voorstellen dat het dringend is als dit vaker is voorgevallen (in mijn mams situatie) maar dat is nooit gebeurd.
Dit is ten eerste geen grond voor een ontslag wegens dringende ren en ten tweede, zoals al eerder gezegd hier, moet het 'onverwijld' aangezegd worden en daar is hier ook geen sprake van. Het zal misschien geen euk gesprek zijn, maar ontslag op staande voet is niet houdbaar voor de werkgever.
Nee, een dringende reden staat omschreven in het bw (niet limitatief) maar dat moet echt wel meer zijn dan geen koffie willen halen. Denk aan dronkenschap, herhaalde werkweigering, sexuele intimidatie, diefstal.
Dringende redenen voor de werkgever Er is een dringende reden voor het geven van ontslag op staande voet door de werkgever als de werknemer zodanig gedrag vertoont of zodanige eigenschappen heeft, dat in de gegeven omstandigheden in redelijkheid van de werkgever niet kan worden gevergd dat hij de arbeidsovereenkomst laat voortduren. De wet noemt een aantal voorbeelden: de werknemer misleidt bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst de werkgever door het geven van valse getuigschriften of valse inlichtingen over het ontslag bij zijn vorige werkgever; de werknemer mist in ernstige mate de bekwaamheid nodig voor het afgesproken werk; de werknemer geeft zich ondanks waarschuwing over aan dronkenschap of liederlijk gedrag; de werknemer maakt zich schuldig aan diefstal, verduistering, bedrog of andere misdrijven, waardoor de werknemer het vertrouwen van de werkgever onwaardig wordt; de werknemer mishandelt, bedreigt of beledigt grovelijk de werkgever, diens familieleden of zijn medewerkers; de werknemer verleidt de werkgever, diens familieleden of zijn medewerkers tot handelingen die in strijd met de wet of de goede zeden zijn; de werknemer beschadigt opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, eigendom van de werkgever; de werknemer stelt zichzelf of anderen opzettelijk, of ondanks waarschuwing roekeloos, aan ernstig gevaar bloot; de werknemer maakt bedrijfsgeheimen bekend; de werknemer weigert hardnekkig aan redelijke bevelen of opdrachten te voldoen; de werknemer veronachtzaamt op andere wijze grovelijk zijn verplichtingen als werknemer; de werknemer raakt door opzet of roekeloosheid buiten staat de bedongen arbeid te verrichten. Ontslag op staande voet (opzegging wegens een dringende reden)
Nee, maar wel arbeidsrecht en verbintenissenrecht gehad, en zelf leidinggevende met veel cursussen over wat je wel en niet met je werknemers kunt maken
Ah ok, duidelijk Ik ben met cursus personeelszaken bezig en net vorige week examen arbeidsrecht gehad, waarbij dit zo een examenvraag had kunnen zijn
Tnx meiden!! Er is dus absoluut geen recht van de werkgever om morgen nog ontslag op staande voet te geven Kan me man rustig slapen vannacht
Tot slot nog even: soms heb je werkgevers die ontzettende sukkels zijn en geen arbeidsrecht kennen. Dus ze kunnen morgen misschien proberen om je man te intimideren met jargon en zo. Wat te doen als ze ontslag op staande voet noemen hebben we al aangegeven. Als ze hem van functie willen laten veranderen (bv geen contacten met klanten) zou ik dat niet aanvechten maar wel aangeven dat het geen invloed op de salariering mag hebben. Als ze roepen dat ze hem op non actief willen stellen moet je man aangeven dat hij graag wil blijven werken, dat het onder protest is en dat hij salaris doorbetaling wil (daar heeft hij dan ook recht op). En ik weet niet hoe lang je man nog moet op zijn contract, maar wat ze ook zeggen en doen, laat je man gewoon zeggen (hard maar waar) dat de allergoedkoopste oplossing voor de werkgever is om hem gewoon zijn contract uit te laten dienen. En dat is het ook voor jullie. Weltrusten!
Hij moet nog 3 weken tot einde contract dus zullen zoiets echt doen voor nog maar 3 weken vraag ik me af. Van deze 3 weken werkt hij nog maar iets van 12 dagen (rest vrij en opname vakantiedagen).
Oh,zou jij dan pleeeeaaaase mijn topic in "zwangerschap en werk" willen lezen en eventueel ook reageren?