hallo ik zit een beetje info te zoeken over manieren van bevallen. je weet natuurlijk nooit hoe het loopt, maar het is wel fijn om te weten welke manieren er zijn! ik vind verticaal bevallen veel prettiger denk ik. een baarkruk, op je hurken of rechtop zittend in bed, of zelfs staand onder de douche. ik wil graag weten wie er nog meer ervaring heeft met de verticale manier van bevallen en wat voor jullie voor en nadelen waren. ik ben benieuwd! mij lijkt het fijn, omdat het een prettigere houding is, de zwaartekracht meewerkt, je bewuster meemaakt hoe je kindje wordt geboren.
ga je naar een zwangerschapscursus ? Daar laten ze de ook verschillende houdingen zien en uitproberen. De baarkruk leek heel handig maar toen we hem gingen uitproberen viel hij wat tegen. Misschien valt het op het moment van de bevalling wel mee, maar ik was niet echt ontspannen.
Bij mijn eerste wou ik graag staand bevallen vanwege de weeen, ik kon ze alleen staand goed opvangen. Maar toen we naar het ziekenhuis gingen werd ik op bed gedouwt. Ik kon de weeen met geen mogelijkheid opvangen. toen ik even mocht staan voelde ik de kleine naar beneden zakken, maar hup nee moest gaan liggen, zelf persen, knip erin... ik voelde de baby eruit komen toen ik stond!! Bij de tweede heb ik een thuisbevalling gehad en gezegd dat de vk haar mond moest houden. Ik ben bevallen op mn knieen. Wat een opluchting, want weer kon ik alleen staand/overeind mijn weeen normaal opvangen. Laat je niet gek maken door een vk of gyn die zegt dat je liggend moet bevallen, want het is werkelijk de meest onlogische houding voor bevallen, behalve op de kop staan dan
ik wou de baarkruk, maar ik ben uiteindelijk in het zkh met ruggenprik bevallen. Ze hebben wel mn bed in de baarkruk stand gezet (soort van). Maar ik kon niet meer rechtop blijven, dan werd het zwart voor mn ogen.
Ik heb staand (hangend aan mijn vriend ) de weeen opgevangen. Liggend ging echt niet. Toen ik mocht gaan persen eerst liggend, dat vond ik best prettig. Maar ik moest op de baarkruk omdat Eva wat moest draaien. Dat vond ik ook erg prettig. Eva's hartslag daalde teveel en daarom moest ik weer op bed gaan liggen, dat vond ik wel even jammer maar toen ik eenmaal weer lag vond ik het prima.
ik volg idd ook zwangerschapsyoga waarin dit ook werd uitgelegd en verteld. straks in januari volg ik samen met mijn man nog de cursus "samen bevallen" daar zullen we idd nog wel verdere info krijgen en gaan oefenen. gelukkig is mijn man erg betrokken en vind hij het leuk om mee te gaan naar die cursus zodat we straks samen bevallen ipv dat ik beval en mijn man erbij staat te kijken. lijkt me heerlijk dat hij straks weet hoe en wat er moet gebeuren en dat ik me alleen maar bezig hoef te houden met het opvangen van weeen en persen.
Het echte persen heb ik voor het grootste deel liggend op m'n rug gedaan en een korter deel op de baarkruk. Vond allebei wel oké, ik vond het vooral fijn om van houding te kunnen veranderen (heb ongeveer 1,5 uur geperst). Mensen zeggen wel dat liggend niet logisch of niet natuurlijk is, en dat zal ook wel, maar ik vond het een prima houding. Je kunt er van tevoren over nadenken en met je vk/gyn over praten, maar je weet pas hoe je het wilt doen als het zover is... Wel handig als zij weten hoe je het zou willen, dan kunnen ze daar rekening mee houden en je uitleggen wat zij daarvan vinden.
Ja, soms moet je ook in een bepaalde houding bevallen, juist omdat dat op dat moment beter is. Als het bijv. te snel gaat, laten ze je juist liever niet op een baarkruk ofzo zitten. Dan zou ik nog even navragen of ze überhaupt met een baarkruk werken, mijn vk had het aan haar rug en deed dat dus niet. Plat liggend is vaak niet echt een handige houding, ik ben beide keren zittend in bed bevallen. Waarbij ik bij de tweede tot 10 minuten voor de geboorte op mijn zij heb gelegen, ik kon me amper nog bewegen van de pijn, maar de baby bleek ook nog niet goed te liggen en heeft zich juist daardoor weer in de juiste ligging gedraaid. Allemaal factoren die mee kunnen tellen.
Bij ons werd tijdens de Samen Bevallen cursus ook dem ogelijkheden van de baarkruk verteld. Het sprak mij niet zo aan en ik dacht, ach ik zie wel. Nou, toen de vk met de baarkruk de verloskamer binnen kwam, kon ik dat ding wel naar haar hoofd gooien! Ik riep dat ik dat ABSOLUUT niet wilde en dat dat ding uit mijn zicht moest... Je ziet het op dat moment wel, wat je fijn vind, denk ik!
Ik wilde bij de eerste vooraf op de baarkruk bevallen. Toen het zover was wilde ik alleen nog maar liggen en ben toen ook gewoon liggend op bed bevallen en dat ging prima. Bij de tweede had ik vooraf nog niet echt een idee hoe ik het wilde doen. Ik kreeg veel rugweeën en kon daardoor niet lekker liggen, dus ik stond naast het bed de weeën op te vangen. Na een uurtje zat ik in een behoorlijke weeënstorm en was ik moe van het staan. Toen heeft de vk de baarkruk gepakt en dat was super. Ik kon lekker zitten, tegen mijn man aanhangen. Hij zat achter mij en toen ik kramp in mijn been kreeg, kon ik achteruit tegen hem aan duwen, terwijl ik mijn been strekte. Een kwartier later ben ik bevallen, ook op de baarkruk. Bijkomend voordeel: de foto's zijn ontzettend discreet, je ziet niks raars, haha.
Van tevoren leek mij een baarkruk super. Tijdens de bevalling vond ik het echter helemaal niet fijn om rechtop te komen
kon niet liggen ivm rugweeën. Al probeerden ze mij in het zkh wel op bed te hijsen. Werd er behoorlijk agressief van omdat ik dan die weeën niet op kon vangen. Toen stelde een stagiair voor om op de baarkruk te gaan zitten (zelf nooit aan gedacht en vk blijkbaar ook niet). 10 minuten persen en hij was eruit. Lang leve de zwaartekracht!
mocht er bij ons een tweede komen dan wil ik absoluut verticaal bevallen. Bij de eerste was het de bedoeling dat ik op de baarkruk zou bevallen omdat ik met een beschadigde nekwervel slecht op mijn rug kan liggen. Maar de bevalling begon zo snel dat de vk het niet meer aandurfde om de kruk te gaan halen op de praktijk. Dus moest ik wel op het bed. Dat liep dus uit op een drama omdat ik me door de pijn in mijn nek niet voldoende kon concentreren op de weeen en ik alsnog naar het ziekenhuis moest vanwege een niet vorderende uitdrijving. En mijn ontsluitingsweeen kon ik wel perfect opvangen terwijl ik op het toilet zat. Ik heb tijdens de bevalling regelmatig geroepen zet me anders op de plee dit trek ik niet meer Dus ja ik zeg verticaal bevallen. Maar goed je kunt van tevoren van alles bedenken maar op het moment zelf zul je zelf moeten ondervinden wat voor jou het prettigst is.