Beste UWV, ik heb een vraag over mijn zwangerschapsuitkering, ik ben op 7 augustus 2014 uitgerekend en probeer 4 weken van tevoren met verlof te gaan. Sinds 1 januari 2014 ben ik in dienst van een ander uitzendbureau, hoewel ik nog wel voor hetzelfde bedrijf werk. Ik heb een oproepcontract en werk de ene week 32 uur en de andere week 40 uur. Ik ben dus eens in de twee weken een donderdag vrij. Naar welke periode wordt er nu gekeken om de zwangerschapsuitkering te berekenen? Ik vraag dit omdat er de komende tijd een aantal extra vrije dagen ingepland staan en ik niet weet hoeveel invloed deze zullen hebben. In de maand mei is het natuurlijk 5 mei Bevrijdingsdag (waarop ik verplicht vrij heb) en heb ik 6 mei een verlofdag. Vervolgens heb ik een verlofdag op 23 mei en is het 29 mei Hemelvaartsdag waarna ik 30 mei een brugdag heb en ik dus ook vrij ben. In de maand juni heb ik ook nog verlofdagen ingepland, namelijk 2,3,4 en 6 juni (5 juni zou is al mijn vaste vrije dag) plus dat het 9 juni Tweede Pinksterdag is. Zijn de vrije dagen in deze maanden nadelig voor mijn uitkering? Alvast bedankt, Antoniaa
Beste Antoniaa, Je wilt graag weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend. UWV gebruikt voor deze berekening je Sociale Verzekeringsloon (SV-loon) van een jaar. Deze (referte)periode start op de laatste dag van de voorlaatste maand voor je verlof. De uitbetaling van bijvoorbeeld vrije dagen, onregelmatigheidstoeslag en overwerk valt onder het SV-loon. Wil je zien welk SV-loon er bij UWV bekend is? Dan kun je inloggen op MijnUWV en kiezen voor loon- en arbeidsverledengegevens. Ben je korter dan een jaar in dienst bij deze werkgever? Dan gebruikt UWV de periode vanaf de voorlaatste maand tot de start van je dienstverband. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare