Bevalingsplan schrijven, hoe en wat???

Discussie in 'De bevalling' gestart door Diamaria, 20 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap de punten in je bevallingsplan heel goed, maar ik vind het echt verschrikkelijk dat zo'n plan echt nodig is als je in het ziekenhuis gaat bevallen... Ik vind alles eerlijk gezegd redelijk vanzelfsprekend in jouw plan of dat er in ieder geval overlegd wordt daarover, maar daar kan je dus niet vanuit gaan?

Hier wilde de stagiaire wel de navelstreng doorknippen, toen vroeg de verloskundige of de vader dat misschien wilde doen ;). Maar goed, het was haar eerste bevalling, kan me best voorstellen dat het voor haar dan even hectisch is. En de verloskundige had de stagiaire meegenomen zonder dat ik het wist, maar ze wist ook dat ik het geen probleem zou vinden. Merk je meteen inderdaad al een heel verschil met het ziekenhuis.

2. Diamaria

Diamaria Bekend lid

10 mrt 2009
    586
    0
    16
    Super duidelijk dit allemaal! ;) Hier heb ik inderdaad echt wel iets aan! :D

En ik vind zo een plan gewoon prettig, omdat ik geen idee heb hoe het allemaal zal gaan, kun je ook absoluut niet plannen. Maar ik wil tot waar ik kan zelf de touwtjes in handen houden zeg maar.. En als ik er bijvoorbeeld met mijn gedachten niet helemaal meer bij ben.. en ik heb het bijvoorbeeld wel allemaal besproken met mijn vriend, maarja die staat mischien ook stijf van de zenuwen..en dan weet je dus niet meer wat je samen heb besproken. En als er dan toch dingen anders gebeuren dan dat je graag had gewild, kan dat erg teleurstellend zijn denk ik.. ;)
    Ik zei het al, het valt niet te plannen, maar waar wij kunnen willen wij het zelf een beetje proberen te sturen zeg maar.. doormiddel van een bevallingsplan! :D

GRoetjes! xxx

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    #23 bosi333, 23 apr 2010
    Laatst bewerkt: 23 apr 2010
    Ik maak ook een bevallingsplan.

Het gaat mij vooral om de pijnbestrijding en de manier van persen.

Hier mijn concept plan ( ook een paar dingen van Minyaweth geknipt en geplakt, ;)) :

[FONT=&quot]Geboorteplan:

Naam: xxxxxxx
    Geboortedatum: xxxxxxx
    Zwanger van: 2e kind
    Uitgerekend op: 13 juli 2010
    Onder controle bij: Verloskundigenpraktijk xxxx[/FONT]
    [FONT=&quot]
    [/FONT]

[FONT=&quot]Omgeving en begeleiding:[/FONT]
    [FONT=&quot]Ik wil in principe thuis bevallen.[/FONT]
    [FONT=&quot]Naast mijn man, verloskundige en kraamverzorgende wil ik niemand bij mijn bevalling hebben. Tenzij ik naar het ziekenhuis moet en daar verder geholpen moet worden door het personeel daar. [/FONT]
    [FONT=&quot]
    Bevalling:[/FONT]

[FONT=&quot]Tijdens de bevalling wil ik zelf weten hoe ik de weeën opvang.[/FONT]
    [FONT=&quot]Ik wil zoveel mogelijk privacy.[/FONT]
    [FONT=&quot]Ik zou heel graag op de baarkruk willen proberen te bevallen[/FONT]
    [FONT=&quot]Liggend persen vond ik de eerste keer erg moeilijk. Ik vond het moeilijk om goed omhoog te komen en kracht te zetten. Als ik toch liggend moet persen wil ik meer hulp bij het omhoog komen en ondersteuning bij de voeten. [/FONT]
    [FONT=&quot]Mijn partner knipt de navelstreng door. Wij zouden het op prijs stellen als hier een foto van gemaakt wordt door één van de aanwezigen.[/FONT]
    [FONT=&quot]Baby:[/FONT]
    [FONT=&quot]
    Na de geboorte wil ik mijn baby direct op mijn buik.[/FONT]
    [FONT=&quot]Ik wil graag borstvoeding geven.[/FONT]
    [FONT=&quot]
    Medisch ingrijpen:[/FONT]

· Als de bevalling uit zichzelf begint, dus rustig opbouwt, hoef ik in het begin geen pijnstilling. Het liefst probeer ik zonder. Mocht het echter gelijk heftig zijn, of de bevalling word naarmate het vordert te heftig voor mij, wil ik zonder tegenspraak pijnstilling.
    [FONT=&quot]
    Mocht mijn bevalling uitdraaien op een keizersnede[/FONT]
    [FONT=&quot]:[/FONT]

§ Mijn partner is tijdens de keizersnede ook aanwezig.
    § Ook hier geldt dat ik mijn baby graag bij me heb mits medisch verantwoord.
    § Mocht ik in het ergste geval een spoedkeizersnede onder algehele narcose ondergaan, wil ik dat mijn partner naderhand de mogelijkheid krijgt de baby bij zich te houden mits medisch verantwoord. In dit geval mag hij de baby dan de eerste voeding geven.
    § Bij een volledige narcose wil ik graag dat mijn partner en baby in mijn aanwezigheid zijn wanneer ik weer wakker wordt.
    · Familie mogen pas nadat ik de baby heb gezien en heb vastgehouden op bezoek komen en niet eerder.
    · [FONT=&quot]Mocht zich een levensbedreigende situatie voordoen, en er moet gekozen worden tussen moeder en kind, wil ik dat jullie er alles aan doen om de moeder te redden.[/FONT]

4. Diamaria

Diamaria Bekend lid

10 mrt 2009
    586
    0
    16
    Maar als je nu bijvoorbeeld kiest voor thuisbevalling.. in hoeverre kun je dan pijnstilling krijgen??? :(

Nouja, ik moet maandag toch weer naar mijn verloskundige, dus zal ik het haar ook nog eens goed vragen natuurlijk! :D

Groetjes xxx

5. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Verder dan een geboorteTENS kom je niet thuis...

Maar ze hebben wel wat voor een evt knip, en hechtingen dacht ik.

6. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Overigens dat zonder tegenspraak pijnstilling is geen garantie.

Ik mocht ook zonder tegenspraak pijnstilling. Eerst een uurtje wachten om te kijken of de CTG goed genoeg was voor pijnstilling, en toen liep er een weg om de pijnstilling klaar te maken. Tegen de tijd dat mijn pijnstilling klaar was, was ik volledig ontsloten en mocht het niet meer, omdat ik moest gaan persen.
    Tja...

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Volgens mij hebben ze wel meer op te verdoven als je thuis moet bevallen. Lachgas geloof ik.

Ach we zien het wel.

Knip heb ik niks van gevoeld bij Isabella alleen het hechten deed echt verschrikkelijk pijn.

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    jemig wat heftig om te gaan bedenken wat je wilt als het tot een levensbegreigende situatie komt! Ik wil zo ver niet gaan hoor... Ik vind veel dingen in die plannen ook heel logisch, ik bedoel, het is toch heel normaal dat je je kind bij je houdt als het pasgeboren is?

Ik kon de vorige keer nog prima zelf aangeven als ik iets niet wilde (in het zkh was echt een belachelijke VK), al dan niet schreeuwend dat ze iets niet moest doen. Als ik dat mens weer tegen zou komen weet ik zo wel dat ze zo'n plan niet zou lezen...

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.150
    113
    Ik snap het wel, maar misschien ook omdat ik een vriendin heb waarbij het bijna mis is gegaan (daar hebben ze echt een paar uur over gedaan om die weer een beetje bij de levenden te brengen), dus voor mij is het wel vanzelfsprekend dat ik het er hier met de vk (en mijn vriend uiteraard) over heb.
    En ja het zou logisch moeten zijn wat er in die plannen staat, maar er worden niet voor niks dit soort plannen gemaakt ;) Het betekent dus dat het gewoon af en toe niet gebeurt..

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dat kun je nu wel zeggen, maar situaties als deze kunnen voorkomen! Prima dat jij er niet over na wilt denken, ik deed dat liever ook niet. Maar het lijkt mij onmogelijk en onmenselijk om je partner voor die keuze te moeten stellen (mocht je dat zelf niet meer kunnen doen) op het moment dat elke seconde kán tellen!
    Neehoor, dan liever van te voren al alles hebben besproken!

Uiteraard hoop ik met héél mijn hart dat dit niet aan de orde komt!

11. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    @Diamaria: Ben blij dat je wat aan mijn voorbeeld hebt! succes met het schrijven van je plan!

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind zo'n plan zeker zinvol en ben blij met voorbeelden. Een bevalling is niet te plannen, dat weet ik. Maar ieder stel heeft andere wensen t.a.v. de bevalling en als bepaalde dingen niet duidelijk aangeeft, kun je ook niet verwachten dat een vk of zh daar rekening mee houdt.

Ik wil graag gaan proberen bv te geven en daarbij is belangrijk dat het kindje meteen bij de moeder wordt gelegd en dat (niet-noodzakelijke) handelingen zo veel mogelijk worden uitgesteld tot na de eerste voeding. Ook het onnodig uitzuigen van de mondholte kan een slechtere start van bv tot gevolg hebben. Dat zijn voor mij dus zeker dingen om in het plan te zetten. Verder wil ik niet dat het kind bijvoeding of water krijgt, als ik gewoon bv kan geven.

Als het medisch gezien niet kan, dan kan het niet. Levensreddend handelen gaat natuurlijk voor. Maar waar het mogelijk is, vind ik dat je zeker je wensen mag aangeven! Ik denk daar liever vooraf over na dan op het moment zelf. Bovendien heb ik liever dat ze het in een plan kunnen lezen, zodat het een beetje 'vanzelf' gaat, dan dat ze dat soort dingen steeds moeten vragen.

13. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Sorry meis:

14. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Bij de knip werd ik verdoofd, en tijdens het hechten bij verdoofd, maar as in het ziekenhuis.

Deel Deze Pagina