Gisteren ben ik bij de gynaecoloog geweest omdat ons kindje nog niet is ingedaald (ben morgen 39 weken zwanger). Nu heeft hij uitgesloten dat er iets aan de hand zou zijn, dus geen te groot hoofd, of een voorliggende placenta of iets dergelijks. Ik blijf nu dus weer onder controle van de vk. Maar het is wel zo dat als de weeen beginnen en het kindje dan nog steeds niet is ingedaald dat ik dan op medische indicatie in het ziekenhuis moet bevallen. Zijn hier meiden die bevallen zijn zonder dat hun (1e) kindje ingedaald was? en weten jullie misschien waarom dat in het ziekenhuis moet? Ik baal er namelijk best wel van, wil heel graag thuis bevallen. Nu heb ik wel zoiets van wat moet dat moet, en als het beter/veiliger is voor mijn kindje dan moet dat ook. Maar ik vraag me af wat dan de risico's zijn als je gaat bevallen zonder dat je kindje volledig ingedaald is. Morgen moet ik weer naar de vk en dan zal ik dit ook aan haar vragen maar ben toch benieuwd of hier dames zijn die hier ervaring mee hebben! Alvast bedankt!
Ik heb er geen ervaring mee. Mijn moeder wel, die is bevallen van mijn zusje met 42 weken, ook niet ingedaald. Dit is tijdens de bevalling gegaan. Gewoon thuis. De VK vond dat het prima kon. Maar goed, dit is dus 25 geleden. Mijn moeder heeft trouwens maar 4 keer hoeven persen. Het was een bevalling net als elke andere gewone thuis bevalling.
Bedankt voor je antwoord, dat klinkt in ieder geval al bemoedigend! Maar was jouw zusje de 2e? Want bij een 2e kindje hoeft het inderdaad niet ingedaald te zijn, alleen bij een eerste bevalling doen ze daar 'moeilijk' over.....
Mijn zus is vorige week bevallen terwijl het kindje nog niet was ingedaald. Ze had sowieso al medische indicatie dus ik heb geen idee of ze anders ook in het ziekenhuis moest bevallen. Maar in haar situatie is het kindje gewoon ingedaald tijdens de bevalling. Ik denk dat ze je een medische indicatie geven omdat de kans iets groter is dat het kindje niet goed indaalt tijdens de bevalling en er een vacuümpomp aan te pas moet komen.
Mijn kindje was niet ingedaald, maar ik denk dat het niet echt een vergelijkbaar verhaal is, omdat ze in stuit lag (wat waarschijnlijk de reden is geweest van het niet indalen). Ze is inderdaad tijdens de bevalling gewoon ingedaald en geboren in 2 persweeen. Maar bevallen ben ik dus wel in het ziekenhuis, want stuiten worden niet thuis geboren.
Lynn was bij mij niet ingedaald. Toen de vliezen braken moest ik direct plat en de VK bellen. Ik mocht gewoon thuis bevallen. Er is wel overleg geweest met het ziekenhuis. Maar het hoofdje lag precies goed boven de bekken, dus was dat geen probleem. Lynn is pas tijdens de weeen ingedaald.
Dat klinkt hoopvol Chacha! Bedankt voor je antwoord! Ik ga daar ook voor hoor, aangezien mijn kindje al weken met het hoofdje boven het bekken ligt Behalve dat heb ik het idee dat hij soms wel een beetje indaald maar dat hij gewoon nog ruimte genoeg heeft dus er weer uit komt, zeg maar.
Dat was mij ook het geval....ik had veel vruchtwater, dus Lynn had alle ruimte. Ik hoop voor je dat je gewoon lekker thuis kunt bevallen.
Hoi Lily, Bij mij precies hetzelfde verhaal. Ben ook 39 weken en ons meisje is ook nog niet ingedaald. Ze ligt overigens wel goed dus de VK vertelde gisteren tijdens de controle dat dat tijdens de bevalling nog makkelijk kan. Ik hoef trouwens niet naar het ziekenhuis maar moet meteen plat liggen zodra de vliezen breken. Ik wacht af...
Bij mijn zus, die 2 zoontjes heeft, waren ze ook allebei niet in gedaald en de eerste was er na 43 weken nog niet en heeft toen een keizersnee gehad, de tweede was ook niet ingedaald en hebben toen ook gelijk een keizersnee gepland. En gelukkig toen niet zo lang gewacht!
Bij mij waren beide jongens ook niet ingedaald, met Luc de eerste ben ik gewoon thuis begonnen met de bevalling....dat hij niet ingedaald is was NIET de reden dat ik in het ziekenhuis moest bevallen...jammer genoeg wou de ontsluiting niet opschieten....anders was ik gewoon thuis bevallen....met sem moest ik om medische redenen in het zh bevallen....maar ook hij was niet ingedaald en tijdens de weeën voelde ik hem zakken.....dus maak je niet al te druk meid...komt allemaal goed!