Ladiez, ik ben pas zwanger, en ben echt helemaal door de war met wat je nu wel en wat je nu niet eten mag. Weet dus de simpele dingen zoals Filet American, en ander rauw vlees en vis. Maar dat eet ik eigenlijk nooit, dus dat is geen probleem. Maar welke kaas mag je nu wel of niet. Kaas van rauwe melk vind ik zowiezo niet lekker. Maar smeerkaas en Philadelphia mag dat wel?? En wat is met salami en katenspek. Las nu weer ergens dat je dat ook niet mag eten, en daarvan heb ik de laatste dagen nog wel gewoon gegeten. De een zegt gerookt mag, de ander zegt van niet... Maar dan blijf er toch bijna niks over om op je boterham te doen? Heeft iemand misschien een link naar een hele gedetailleerde en uitgebreide lijst?? Ik woon in Duitsland, en hier wordt gezegd dat de listeria bacterie ook in de grond zit, dus na het onkruid wieden extra goed je handen wassen, maar radijsjes, worteltjes , champignons etc. kun je toch wel gewoon eten wanneer je ze super goed wast?? Eten jullie nog wel softijs? Een vriendin van mij waarschuwde me daar ook voor... Verder mayonaise, en bijv. salades met mayonaise uit de supermarkt kunnen toch ook gewoon, dat hoop ik tenminste, want dat heb ik ook nog gegeten... HILFE & HELP...
Ten eerste van harte gefeliciteerd met je zwangerschap Kaas mag je gewoon eten, als je onbekende kaasjes koop kijk dan op de verpakking of daar Au Lait cru ( ofzoiets ) er op staat, als dat er op staat mag je het dus NIET .. Salami, Rookvlees en dat soort dingen mag je wel maar met mate dit omdat er veel zout in zit en dit niet goed voor je is want je kan er vocht door vast houden.. Leverkaas, smeerworst, levertjes en dat soort producten moet je ook niet teveel eten dit omdat er teveel vitamine A in zit en dit kan aangeboren afwijkingen veroorzaken bij de ongeboren baby .. rauwe groentes kun je gewoon eten als je alles maar goed wast .. Ze raden af om tijdens de zwangerschap geen kattenbakken te verschonen en in de tuin te werken dit ivm de listeria bacterien .. Kijk anders even op deze site Eten tijdens de zwangerschap - Toddler.nl - Maak je gratis babysite op Toddler.nl
Het valt idd enorm mee, veel mensen denken dat je op rantsoen moet als je zwanger bent maar niets is minder waar .. je mag juist nog heel veel .. Succes !
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten Wat er ook met salami is, salami wat je in de supermarkt koopt in plakjes, mag je gewoon eten. Maar salami worsten in het buitenland, kunnen nog wel eens van rauw vlees gemaakt zijn. Dat is wat ik had begrepen. En schijnt ook dat je vleeswaren beter niet te lang kan bewaren, ivm listeria. Listeria | Voedingscentrum, eerlijk over eten Softijs en milkshakes kijk ik wel een beetje mee uit, kijk wel uit waar ik het haal, maar dat deed ik ook toen ik nog niet zwanger was.
Het voedingscentrum heeft hier ook veel info over. Eigenlijk is het vooral oppassen met rauwe dingen want daar kunnen bacterien in zitten ( dus rauw vlees, rauw ei, rauwmelkse zachte kaas, rauwkost (moet je dus goed wassen) ) en zuinig aan met lever vanwege de vitamine A. Verder gewoon je gezond verstand gebruiken Denk dat je vriendin voor softijs waarschuwt omdat die machines soms niet goed worden schoongemaakt of het soms langs stil staat en daar dan weer veel bacterien in kunnen zitten. Maar bij de Mac kan best hoor. Mayonaise uit een pot in de winkel mag meestal wel, maar met zelfgemaakte zou ik oppassen want dat is van rauw ei gemaakt. De meeste dingen in de supermarkt hebben bewerkte producten die ook gepasteuriseerd zijn dus is geen probleem.
bedankt dames voor de links en info. is super handig en sla ik meteen op in mijn favorieten. En voor een lekker softijsje dus vanaf nu naar de mac. Een vraagje nog, hoe lang vinden jullie is ' niet te lang bewaren'. 2 dagen of een weekje...
Ligt aan het product. Meestal staat er wel iets op van geopend nog zoveel dagen houdbaar. Heb je een product in gedachten?
Het valt inderdaad best mee. Geen rauw vlees of vis. Ze zeggen ook dat je moet oppassen als ondooide vis voorverpakt is. Dus beter ingevroren vis kopen. Geen filet american. (sniksnik) Gerookte vis doe ik ook niet, weet het niet zeker of het mag. Kazen moeten gepasteuriseerd zijn, dan mag je ze. Geen alcohol en sigaretten. Weinig vitamine A (lever). Eén boterham met leverwordt per dag mag best! Onkruid wieden en kattenbak: niet doen of goede handschoenen aan! Met de blote handen en naderhand je handen wassen, is niet genoeg, want dan kunnen er via wondjes bacterien binnengekomen zijn. En verder zijn er op internet allerlei lijstjes wat je wel en niet mag. En ik zou zeggen: niet te panisch doen hoor!
hmmm, ja nu je het zegt, maar zo lang blijven pakje vlees bij ons eigenlijk nooit liggen... dacht meer aan bijvoorbeeld aangebroken salades en mayonaise bijv.
mayo enzo blijft wel wat langer staan maar salades halen een week meestal ook niet eens hihi heb nu een selleriesaladetik
je mag heel veel gewoon hebben hoor! tip: kijk uit met het ah excellente assortiment, want iedereen zegt dat rauwmelkse kazen hier bijna niet voorkomen, maar in die lijn willen ze nog weleens zitten.
Hi, Op de site van voedingscentrum staat het volgende: "melk koken Kook rauwe (boerderij)melk even door voor je deze gebruikt. Zo dood je eventuele bacteriën." Zoals ik het begrijp mag je rauwe melk driken of in gerechten gebruiken, zolang je het maar goed verhit (koken of oven) of zie ik dit verkeerd?
oke, dat wist ik namelijk niet. Ik ga morgen naar familie in Bosnie en we hebben daar onze eigen koeienmelk (vers van de koe) en daar maakt mijn tante de lekkerste gerechten van! Ik was al heeeeel bang dat ik dat allemaal moest laten staan Yeeehhhhh
Maar wat is er dan met softijs en milkshakes? Want daar heb ik de afgelopen dagen wel wat van gehad met dit weer? En geldt dat ook voor schepijs?
de machines waarin softijs en milkshakes zitten, worden soms niet goed schoongemaakt, dus kan het een bron van bacterien zijn. ik laat het niet staan, maar let wel op waar ik het haal, of de snackbar er een beetje goed verzorgd uitziet enzo. Maar zoals ik het al eerder zei, dat deed ik ook al voor mijn zwangerschap.
Dit is meer ivm de bacterieen als machines en ijsscheppen niet goed schoongemaakt worden. Ik blijf er iig wel vanaf (helaas, italiaans schepijs.....), en koop alleen voorverpakte ijsjes.