Veel bloed verloren tijdens bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Erikaatje, 1 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Joepie ik ben 10 weken zwanger!!!
    Maar ik heb een vraagje..

Tijdens de bevalling van Niels ben ik veel bloed verloren omdat de placenta er niet uit wilde. Deze is operatief verwijderd.
    Wie heeft dit ook meegemaakt? Hoe ging dit tijdens een volgende bevalling?
    Ik had een super goede bevalling, daar zie ik echt niet tegen op. Maar ik ben bang weer zoveel bloed te verliezen en de eerste weken een vaatdoek te zijn.

Eigenlijk niet echt een bijzondere vraag, maar ik wil graag jullie ervaringen lezen.

Groetjes Erika

2. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Ik heb geen idee maar ik zou dit ook wel willen weten aangezien ik bij mijn bevalling ongeveer hetzelfde heb meegemaakt en we nu bezig zijn voor een 2e! Bij mij kwam gelukkig na lang proberen (zo'n 2,5 uur) toch de placenta er nog zelf uit maar ik ben wel veel bloed verloren en moest naar het ziekenhuis.

Ik ben benieuwd of je dan wel weer thuis mag bevallen en of er bij de 2e inderdaad een grotere kans is dat de placenta en nu ook niet of niet goed uit wil.

Ik lees dus mee.

Veel liefs
    Nataly

3. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    bij mijn 1e bevalling is het gebeurd en bij de 2e weer
    dus beide keren bloed gekregen
    Ik mocht de 2e keer niet thuis bevallen omdat mijn placenta er
    niet uit wou en veel bloed was veloren

4. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    bij de 1e bleef de placenta hangen en heb ik 3 liter verloren.

bij de 2e bleef hij weer hangen en heb ik "maar" anderhalve liter verloren.

ze zijn er bij de tweede veel meer bedacht op en je gaat sneller naar de ok. waar ze normaal een uur wachten hebben ze bij mij nu maar 20 minuten gewacht. ik vond die 1 1/2 liter wel meevallen uiteindelijk heb er geen last van gehad zoals me een vaatdoek voelen. ik voelde me opperbest in vergelijking tot de 1e bevalling.

misschien wel goed om je angsten even te bespreken dan weet je vk of gyn dat hij je daar in moet begeleiden en kan je er misschien afspraken over maken.

5. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Hoi,
    Dank je wel voor jullie reacties.
    Ik ben ondertussen bij de verloskundige geweest en weet nu ook dat de kans op herhaling groot is. Thuis bevallen is er dan ook niet meer bij. Ze gaan overleggen of ik met de gyn of de verloskundig ga bevallen.

Als er nog meer mensen met ervaringen zijn, lees ik ze graag.
    Nataly, ze hebben het bij jou echt lang aangekeken of je placenta er nog uit kwam. Ik dacht dat daar maar een half uur voor stond. Wel fijn dat ie uiteindelijk nog zelf los is gekomen.

Chantal vervelend dat het 2 keer niet goed ging. Heb je veel last gehad van het bloedverlies? Grepen ze de tweede keer wel sneller in?

Groetjes!

6. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Ik ben in november 2008 bevallen van een dochter en ruim 1800 ml bloedverloren de placenta is er wel mooi uitgekomen maar er bleven nog bloedstolsols achter in de baarmoeder en kon ik 1,5 uur na de bevalling nog door naar de OK ....Ook had ik een flinke ruptuur gelukkig hebben ze me gehecht op de ok want daar zag ik echt onwijs tegen op ...

Met deze uk ben ik echt heel benieuwd en ook wel een beetje bang niet weer de ok !! Dat ik in het ziekenhuis moet bevallen wist ik al heb ik met de na controle nog even gevraagd ;) haha ...

7. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Bij de eerste kwam de placenta niet los en deze is op de OK verwijderd. Totaal bloedverlies 2,5 liter met een bloedtransfusie.
    Daarom moest ik de tweede keer in het ziekenhuis bevallen omdat de kans op herhaling groter is. Maar als je dit bij de eerste hebt gehad wil je waarschijnlijk wel in het ziekenhuis bevallen want het is echt gevaarlijk.
    Bij de tweede bevalling werd ik direct na de bevalling aan infusen met medicatie gelegd. Toen de placenta niet loskwam en er al wel veel bloedverlies was hebben ze de gyn. uit bed gebeld en direct een OK team opgeroepen. Ook nu is de placenta op de OK verwijderd met een bloedtransfusie. Bloedverlies bijna 4 liter.
    Dit was voor de gyn. reden om niet meer voor een volgende zwangerschap te gaan, de kans op herhaling is dan zeer groot met een nog groter bloedverlies en kans op grote complicaties.

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Misschien niet helemaal vergelijkbaar maar...

Ik heb april vorig jaar een curretage gehad, toen ontzettend veel bloed verloren (zijn ook ruim een uur met me bezig geweest terwijl het normaal een ingreep is van 15 - 20 minuten) er bleken nog stolsels achter gebleven te zijn en moest 2 dagen erna met spoed nog een keer gecurateerd worden en verloor weer vrij veel bloed de dagen erna....
    Ik was bang dat dit tijdens mijn bevalling (toen ik weer opnieuw zwanger was) ook zou zijn maar de VK en Gyn zeiden dat dat niet persé hoefden...

Helaas was het bij mij wel zo, ik heb een keizersnede gehad en daar verloor ik al veel bloed daarna heb ik nog ontzettend veel verloren de uren na de KS (echte hele stolsels ter grootte van een sinasappel kwamen eruit :O ) maar men zegt dus dat het niet zo hoeft te zijn! Dat de ene bevalling de ander niet is maar misschien moet je er toch wel enigzins rekening mee houden zodat het achteraf alleen maar mee kan vallen?
    Of zeg ik nu iets stoms?

9. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0

ik heb het idee dat ik mij bij de 2 keer sneller weer goed voelde
    mischien ook omdat Romy meteen de nacht door ging en ik
    rustiger aan heb gedaan omdat ik bij Belle te weinig rust heb genomen na mijn idee heeft het een poos gedeurd heeft voordat ik weer de oude was

de 1e keer grepen ze al snel in omdat mijn navelstreng was gebroken
    en de 2e keer ook omdat ze van de 1e keer afwisten

groetjes van Chantal

10. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    hier ben ik ook bang voor, bij mijn bevalling ben ik veel bloed verloren omdat er nog een stolsel in zat (en na 7-8weken bleek er nog een stuk vlies in te zitten) ik weet niet hoeveel ik ben verloren, maar mijn bloeddruk is wel weggevallen.

bij mijn mk heb ik het ook gehad, het vruchtje liet niet los en na 2weken (we zijn erachter gekomen bij 9.3weken, maar het vruchtje is kort na de echo van 6.3weken gestopt met leven, dus zat al 3weken levenloos in mijn buik)
    ik kreeg toen van de gyn. cytotec om het op gang te brengen en ben toen ook erg veel bloed verloren (toen wel bloedtransfusie gehad) ben toen ook gecurreteerd. mijn bloeddruk is toen ook weggevallen (was gelukkig in het ziekenhuis en niet meer thuis)

ik heb al gezegd dat ik bij deze bevalling een ruggeprik wil, want een infuus moet ik denk ik toch (ben nogal bang van naalden, daarom wil ik geen ruggeprik en infuus;)) en dat ze me gelijk na moeten kijken of er nog iets inzit en anders gelijk moeten curreteren. de vorige keer na mijn bevalling hebben ze eerst nog gewacht en toen niet meer gedaan (was niet nodig dachten ze)
    ik ga ook vertellen dat ze er op moeten letten dat mijn baarmoeder geod samentrekt (en me daarvoor extra spul moeten geven) dit was de reden dat het de vorige keren mis ging.

11. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Hier ook een placenta die niet los liet. Na een uur bloeden ben ik naar de OK gebracht. In totaal 2.5 liter bloed verloren en ook een transfusie.
    Mij is toen de volgende dag verteld dat de kans op herhaling bijna 50% is en dan mocht er ooit een 2de komen dat ik in het ziekenhuis moet bevallen.

12. IdaDida

IdaDida Lid

26 jan 2009
    33
    0
    0
    Utrecht
    Bij mij kwam de placenta ook niet los en 3lt bloed verloren en met spoed naar de OK. Was heel apart, werd waker op de OK en de gyn stond in een zak met bloed te knijpen boven me, vertelde toen dat ze m'n bloeddruk moeilijk omhoog krijgen en iemand anders (weet niet meer wie, ze waren allemaal in het groen ;)) liep me te vertellen dat ik de volgende keer absoluut in het ziekenhuis MOET bevallen. Gelukkig nog wel nabesproken met de gyn na enkele weken maar kom op zeg, ze verwachten toch niet dat je dit soort momenten bewust beleeft? Sta er zelf nog raar van te kijken dat ik dat nog weet.....

Groetjes

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Oke, de kans op herhaling is dus erg groot, jammer want mijn bevalling verliep op zich heel erg goed (in totaal maar 4 uurtjes), alleen wilde de placenta er niet uit. Ik zou graag weer thuis bevallen maar dat zit er dus waarschijnlijk niet in.

Mijn bloedverlies was niet zo heel veel (1,5 liter) vergeleken met de meesten hier. Ik kreeg na bijna een uur zo'n spuit in je been om ervoor te zorgen dat de placenta er uit komt. Dat lukte niet en na 45 minuten heeft de verloskundige de ambulance gebeld omdat ik toen wel een beetje licht in mijn hoofd werd. Toen de ambulancebroeders er waren kreeg ik een infuus en hebben ze toen na een tijdje nog 1 keer geprobeerd te placenta eruit te duwen, dit is dus gelukkig gelukt maar dit vond ik heeeeeel erg pijnlijk, nog pijnlijker dan de weeen. Vandaar die 2,5 uur.

Veel liefs
    Nataly

14. chantal

chantal Bekend lid

26 jun 2009
    516
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bevalling ging in principe super vanaf het moment dat ik volledige ontsluiting heb ik maar 5 minuten geperst voordat onze zoon geboren werd niet slecht voor een 1ste.Maar toen ging het ook mis de placenta kwam niet los.Na veel duw en pijnlijk trekwerk toch losgekomen met 3 liter bloedverlies.Meteen paniek zelf weet ik daar niks van omdat mijn bloeddruk wegviel en ik in een shock toestand was.Maar mijn man is zich rot geschrokken.Ik heb een aantal zakken bloed gekregen.maar na 6 weken ben ik alsnog gecureteerd omdat ze een flink stuk placenta hadden laten zitten.Nu ik zwanger ben van nummer 2 ben ik vastbesloten om dit zo niet meer te laten gebeuren.Mijn man heb ik al instructies gegeven dat als de placenta weer niet komt er niet aan me geduwd en getrokken gaat worden maar in plaats daarvan halen ze het dan maar operatief eruit..

15. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik heb het ook meegemaakt maar een heel posi einde bij 2de en derde zwangerschap.

Bij de eerste dus veel boedverlies gehad (fluxus = overmatig bloedverlies) en placenta operatief verwijderd. Totaal bloedverlies ruim 2 liter. Was ook enorm slap daarna, floradix hielp enorm goed!

Bij de tweede moest ik dus in het ziekenhuis bevallen maar mocht onder begeleiding van mijn eigen verloskundige. Nu maar 200 ml verloren en placenta kwam vanzelf binnen 10 minuten, wel met behulp van een spuit die je dan automatisch in je been krijgt. Vond het heerlijk polikliisch. Na 2 uur was ik alweer op weg naar huis en voelde me enorm goed.

Derde bevalling ging ook goed. Nu had het alleen een andere aanloop met weeen. Lang gerommel voordat het uiteindelijk door ging zetten. Zaterdagmiddag begin, zondagavond bevallen.
    Iets van 300 ml bloedverlies en placenta kwam ook binnen 15 minuten met behulp weer van die spuit.

Bij mij zei de verloskundige trouwens dat het maar een klein kans is op herhaling.

En trouwens alles onder de 500 ml bloedverlies is redelijk normaal. Alles daarboven is dus meer en vanaf 1000 ml spreken ze van een fluxus. Wat heel gevaarlijk kan zijn voor de bevallende vrouw.

16. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Het is heel fijn om jullie verhalen te lezen, herken zoveel.
    En mama van Jordy, jou verhaal klinkt wel heel goed, dat je er de tweede en derde bevalling geen last van had. Erg fijn voor je!
    Ik hoop dat het bij mij is ook zo is, maar zo niet, dan hoop ik snel op de ok te zijn, zodat het bloedverlies zo min mogelijk is.

17. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik ben bijna 4 weken geleden bevallen en ik heb ook ontzetend veel bloed verloren. Placenta hebben ze bijna los moeten trekken omdat het niet vanzelf kwam. Ze hebben zelfs Tycho bij me aangelegd omdat dat ervoor zou moeten zorgen dat er een stofje vrij komt waardoor het beter los komt.
    Toen ik mocht douchen om naar huis te gaan, ging ik out en ben een minuut lang weg geweest en daarna 1,5uur lang echt compleet van de kaart. Met een echo bleek dat er nog ontzettend veel stolsels in mn baarmoeder zaten en die hebben ze er heel fijn met de hand uitgedrukt ( denk dat het hele ziekenhuis me heeft kunnen horen gillen zo'n pijn)

Nu had ik vorge week ineens een koorts van bijna 40graden en ze zijn er gisteren achtergekomen dat er nog resten placenta in mn baarmoeder zitten. Morgen krijg ik daarvoor met spoed een currettage.

18. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    @sassie, oh wat eng, hopelijk verloopt de curretage voorspoedig en ben je er daarna gewoon vanaf.
    heb je bloed of ijzer bijgekregen? misschien anders morgen nog? succes

19. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Sassie heel veel succes vandaag. Heel vervelend allemaal.
    Misschien even je hb na laten kijken of alles goed is.
    Hopelijk knap je snel op zodat je fijn kunt genieten van je mannetje.

20. Meara

Meara Niet meer actief

Mijn placenta was er vrij snel alleen wilde mijn baarmoeder niet samentrekken waardoor de wond open bleef en de aders dus niet vernauwde. Ben daardoor 2,5 liter verloren, maar kreeg geen druppel erbij. Moest het met pillen oplossen. De kans dat het bij een tweede gebeurd is groter. Word ziekenhuis kan niet anders

Deel Deze Pagina