Afgelopen week bevallen van onze 2e. Het was voor ons allemaal nog een verrassing wat het zou worden. Om 4.15 vk gebeld en toen zij hier was schoonmoeder. Weeën kwamen ineens snel. Onze oudste hebben we goed voorbereid. Bij wakker maken is hij direct uit bed gegaan met oma mee. Om 7u bevallen in het zkh. Om 10.30 thuis. Mijn man heeft onze zoon opgehaald en heeft nog niks gezegd tegen zijn ouders. Dat was iets voor onze zoon om als eerste te zien en te horen. Zo was onze wens en dat werd gewoon gerespecteerd uiteraard. De eerste ontmoeting was geweldig en zo mooi dat we dit met z'n 3tjes hebben gedaan!! Hier liep het dus volgens het boekje. Doen wat jij wil. Als jij wilt dat de oudste de baby als eerst ziet wacht de oppas desnoods beneden of elders in het zkh. Dit zijn dingen die je maar 1 keer goed kunt doen!!
Mijn moeder stond vanaf 37 weken paraat om gebeld te worden. Nu werkt zij in de horeca dus vaak savonds. Mocht het gebeuren dat het savonds ging beginnen dan was de afspraak Dat we mijn broertje belde. Die kwam dan naar ons en zodra mijn moeder klaar was of weg kon nam zij het over en kon hij naar huis. Nu werd ik onverwachts ingeleid. Ik had dochter even weggebracht voor de controle bij de vk. Belde daarna dat ik door moest naar het zh voor een consult met de gyn. Verwachte smiddags gewoon weer thuis te zijn. Maar ik kreeg te horen dat ik gelijk door moest naar de verloskamers. Mijn moeder moest die dag werken en heeft geregeld dat mijn dochter naar me tante ging smiddags en savonds zou zij der weer ophalen en dan zou ze bij mijn moeder slapen. En de volgende dag heeft mijn moeder haar eerst naar het ziekenhuis gebracht zodat ze der broertje kon ontmoeten daarna heeft ze der bij mijn schoonouders gebracht en die hebben der smiddags weer meegenomen naar het ziekenhuis. Die avond heeft ze wel weer thuis geslapen. Heel heen en weer geslinger maar het kon op dat moment even niet anders.
Onze dochter werd s middags opgehaald door mijn moeder, met voor de zekerheid logeertasje mee. Wij hadden haar beloofd dat ze naar het ziekenhuis mocht komen. Ik beviel iets voor 0.00 uur, maar mocht geluk bij een ongeluk de nacht blijven. De volgende ochtend heeft mijn moeder de oudste beneden bij het ziekenhuis afgezet en is ze met papa naar boven gekomen. Een uurtje later zijn we met zijn viertjes naar huis gegaan, waar de opa's en oma's waren.
Ik was bij mijn zusje toen de bevalling begon. Samen zijn we de oudste van het kdv gaan halen en toen heb ik hem bij mijn zusje achter gelaten en ben zelf naar huis gegaan. 2 uurtjes later is baby geboren. Peuter werd net naar bed gebracht toen dus dat hebben we maar zo gelaten. Ouders en schoonouders zijn savonds wel nog heel even komen kijken. De volgende ochtend kwamen mijn ouders en zusjes/zwagers en mijn oudste, maar toen hebben we even een momentje alleen met zijn vieren gedaan terwijl de rest beneden heeft gewacht.
Mijn eerste zoontje lag in eerste instantie gewoon thuis op bed toen de bevalling begon. Uiteindelijk moesten we snachts naar het ziekenhuis en toen heeft mijn zwager hem dus ook snachts bij ons opgehaald. Hij sliep ondertussen gewoon verder Bij hun thuis werd ie wel wakker en vertelde mijn schoonzus dat de baby eraan komt en hij dus weer naar huis zou gaan als de baby geboren is. Hij heeft daar nog even snachts gespeeld hihi maar is toen weer lekker gaan slapen. Baby was volgende middag pas geboren en toen heeft manlief hem opgehaald bij schoonzus en zwager en heeft hij als eerste kennisgemaakt met z'n broertje. De bevalling van mijn derde zoontje verliep wat anders. Ik begon plots erg veel bloed te verliezen snachts en met een ambulance ben ik opgehaald. Mijn moeder was op tijd bij ons, om op onze twee andere kinderen te passen. Derde zoontje is met een spoedks te vroeg geboren vanwege een placenta loslating en ik had teveel bloed verloren. Mijn man is toen de baby en ik gestabiliseerd waren naar de kinderen gegaan om te vertellen dat hun broertje geboren was maar dat Mama en baby nu heel erg moe waren. Ze zijn toen bij mijn moeder blijven slapen en manlief heeft ze de volgende dag opgehaald. Zodat ik iig wat meer opgelapt was. Vervolgens moesten we nog 2 weken blijven dus hebben ze die weken vaak bij m'n moeder geslapen
Ik ga voor een thuisbevalling. Bij bevalling overdag halen schoonouders onze peuter op. Is het avond/nacht dan laten we haar in bed liggen. Normaal slaapt ze vrij vast dus ga er vanuit dat ze door slaapt. Mocht het onverwacht toch ziekenhuis worden dan kan de kraamhulp nog blijven tot schoonouders er zijn. In geval van nood hebben we ook nog lieve buren die al aan gaven 's nachts te willen oppassen. Liefst heb ik dat man onze peuter weer ophaalt en dat zij als eerste komt kijken, zonder anderen erbij. Even alle aandacht voor elkaar en dat ze rustig kennis kan maken met de kraamhulp. We willen zelf graag vertellen dat de baby er is en of het een broertje of zusje is. Hoop echt dat de bevalling laat in de avond is zodat we kunnen bellen wanneer wij dat willen (ergens volgende ochtend denk ik) en dat grote zus bij wakker worden bij mama op bed kan komen kijken. Maar ja, heb het niet voor het uitkiezen
Bij mij begonnen rond 3:00 in de nacht de weeen, om 4:30 heb ik mijn man wakker gemaakt en hij heeft meteen mijn schoonmoeder gebeld die onze dochter van toen ff ruim 2 jaar opgehaald. Ze heeft daar nog even verder geslapen. Nu zullen ze weer opgehaald worden door mijn schoonmoeder, ondanks dat ik weer thuis wil bevallen wil ik liever niet dat ze in huis aanwezig zijn, daar kan ik me aan 'storen' en dat helpt dan niet echt mee met de bevalling. Daarnaast als er toch nood aan de man is, moeten we direct weg kunnen.
We hadden vrienden die in dezelfde straat wonen gevraagd om op Q te passen wanneer de bevalling zou gaan beginnen. Uiteindelijk werd ik ingeleid op een dag dat Q naar de BSO gaat. Mijn schoonbroer woont erg dicht bij de BSO dus zij hebben haar daar opgehaald. Ze heeft meegegeten en papa is haar daar gaan halen. Toen zijn ze samen naar het ziekenhuis gekomen. Ze zijn ongeveer een uur geweest en toen samen naar huis gegaan zodat zij ook lekker in haar eigen bed kon slapen. Ik (en de baby) moest 2 dagen blijven ivm hoge bloeddruk voor de bevalling en een bloedtransfusie na de bevalling.
Onze bevalling begon aan het einde van de nacht. De oppas is toen bij ons thuis gekomen, zodat wij naar het ziekenhuis konden en heeft na het ontbijt mn dochter even meegenomen naar haar huis. Toen we later in de ochtend weer thuiskwamen, hebben we de oppas gebeld en is ze met mn dochter weer naar ons huis gekomen. Ik vond mn oudste naar het ziekenhuis laten komen onzin, omdat we daar maar zo kort waren en ik vond het eerlijk gezegd ook wel lekker om eerst twee uurtjes met alleen mn man en de baby te hebben. Een peuter erbij is super gezellig, maar natuurlijk wel weer gelijk heel druk .