Wie heeft nog meer last (gehad) van bekkeninstabiliteit, en hoe is de bevalling verlopen? Is het dan beter om voor een keizersnee te kiezen of kun je op de normale manier bevallen? Moet je ervoor naar het ziekenhuis, of mag je met bekkeninstabiliteit gewoon thuis bevallen? Doet de bevalling meer pijn dan wanneer je geen bekkeninstabiliteit hebt? Ik ben erg onzeker nu, omdat er bij mij flinke bekkeninstabiliteit is geconstateerd die alleen nog maar erger kan worden. Ik kan nu al niet eens meer normaal lopen, draaien in bed, opstaat etc. Zelfs als ik op het toilet zit voor een grote boodschap, heb ik er last van. Je hoort het dan echt knakken/kraken. Ik maak me dan ook zorgen om de bevalling, en zou graag willen horen hoe het bij anderen is verlopen.
bekkeninstabiliteit is geen medische reden voor een keizersnee! dat doen ze niet! trouwens misschien krijg je wel nog een betere tijd hoor! ik begin nu weer terug te vallen maar heb pas een betere paar weken gehad! eerst was het heel hevig en toen ff beter en nu ga ik weer terug... ik heb ook gevraagd bij de gym of er houdingen zijn die je beter niet kan aannemen ivm bekkeninstabiliteit maar die zijn er niet, je moet naar je lichaam luisteren en thats it! Je mag gewoon thuis bevallen suc6 in iedergeval!
zwangerschapsgym.. deze word gegeven door thuiszorg middel limburg, maar jij valt denk ik al onder zuid limburg....
Hallo Sandra, Ik heb ook hele erge bekkeninstabiliteit. Kan nu bijna niet meer lopen van de pijn. Ook wat jij zegt met draaien in bed en opstaan doet vreselijk veel pijn. Maar het is inderdaad geen reden om in het ziekenhuis te bevallen. Wat ik je wel aan kan raden is om fysiotherapie te gaan doen, zij kunnen je oefeningen geven om het allemaal wat te verstevingen. Helaas heb ik er nu niet meer zoveel baat bij, maarja loop ook echt op het laatst. Doe ook zwangerschapsgym, maar daar zijn ook vaak oefeningen die helemaal niet goed voor je zijn of die je niet eens kunt doen. Wat ze me wel vertelde daar is, dat je met bekkeninstabiliteit misschien een iets makkelijkere bevalling hebt, omdat je bekken een stuk weker zijn, dus een klein voordeeltje zal ik maar zeggen. Verder is het erg belangrijk dat je na je bevalling heel snel weer met oefeningen begint, om alles weer op orde te krijgen. Ik vrees zelf wel voor na de bevalling Want het is vaak niet zomaar over! En nu is het belangrijk dat je inderdaad goed naar je lichaam luisterd. Daar heb ik soms ook wat moeite mee. Het is toch erg vervelend om al die tijd met zoveel pijn te lopen. Had zelf al met 4 maanden bekkeninstabiliteit. Ik wens je veel suc-6 en hoop dat je het allemaal nog een beetje volhoud. Groetjes Dapi
Ik heb er zelf geen last van gehad, maar een collega van mij wel. Ik weet nog dat zij juist beter natuurlijk kon bevallen, want door de bevalling worden de hormonen sneller weggedreven en ben je sneller van je bekkeninstabiliteit af. Succes!
Ik heb zelf bekkeninstabiliteit. En bij mijn 1'ste zwangerschap heb ik idd ook een tijd gehad dat ik niet kon lopen (liep op een gegeven moment met krukken), draaien en als ik me goed herinner idd ook naar de wc gaan was drama. Voor de bevalling is dit dankzij fysiotherapie verbeterd. Vanaf die tijd doe ik nu ook voort altijd met een kussen tussen mijn benen slapen en let ik erop dat ik niet heel erg lang in een "slechte" positie sta. Maar vooral ook blijf bewegen, want stil staan/zitten/liggen is funest voor bekkeninstabiliteit. Maar dat was niet de vraag. Ik ben waarschijnlijk door alle stress met 37 weken bevallen en mijn zoontje was aan de kleine kant (2650 gram). Hierdoor had ik een "makkelijke" bevalling (iig voor mijn bekken). Naderhand ook geen extra last van gehad of zo, moest wel maanden lang naar de fysio om mijn spieren weer sterk te maken. Volgens mij kun je gewoon natuurlijk bevallen. Maar wat ik heb gehoord van een andere bekkeninstabiliteit moeder dat ze tijdens de bevalling (van een 11 ponder) haar in een nest hebben gegooid of zo. Wat houdt dat in, dat je benen helemaal in de lucht worden gegooid of zo (heel erg dicht bij je borsten dus) en benen helemaal wijd en dit schijnt niet te "mogen" als je bekkeninstabiliteit hebt. Dus is het mischien toch verstandig als je bang ervoor bent om goed op internet kijken hoe je "niet" mag bevallen. Er zijn zoveel mogelijke houdingen tijdens de bevalling dat er wel een of twee niet zo goed zullen zijn voor je. Na de bevalling moet je iig erop letten dat een normaal gezond bevallen persoon 2 dagen trappen moet vermijden (wordt geadviseerd dacht ik), maar iemand met bekkeninstabiliteit wordt geadviseerd 10 dagen geen trappen te nemen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik door omstandigheden helemaal geen rust heb kunnen nemen (de eerste 3 maanden na de bevalling). En ik ben nu weer zwanger en gaat "redelijk" goed. Vorige bevalling was 2 jaar terug.
Hier nog iemand met bekkeninstabiliteit Ʃn bevallingservaring Dit is mijn 3e zws en ook 3e keer bekkeninstabiliteit, steeds in ergere mate. Je kan met bekkeninstabiliteit gewoon bevallen hoor en lekker thuis als je dat wilt! Is geen medische indicatie voor een ziekenhuisbevalling of keizersnede. Ik vond het persoonlijk moeilijker/pijnlijk om op mn rug liggend te bevallen omdat je dan je knieƫn naar je toe moet trekken en dit, bij mij iig, erg pijnlijk was. Een baarkruk of andere houding is goed te doen! Het schijnt volgens de vk geen problemen te geven voor de bevalling zelf, want alles is iig erg verweekt! Bij mij ook 2x zo gebleken Hou wel een paar dagen je bedrust en vermijd trap lopen e.d. Blijf lekker boven als het kan! Mocht je om 1of andere rede toch liggend op je rug moeten bevallen, waarschuw dan dat je bekkeninstabiliteit hebt en laat ze niet te hard je benen spreiden en naar je toetrekken. Succes!
@Dapi: Ik heb al fysiotherapie, maar helaas helpt het niet echt. Hmm, nou moet ik toch even gaan nadenken hoe ik dit op ga lossen. Jullie zeggen dat je dan een paar dagen geen trappen mag lopen, en in het geval van bekkeninstabiliteit 10 dagen. Maar als ik thuis beval, lig ik uiteraard boven in bed. Komt bij kijken, dat we geen toilet boven hebben. Voor een plas kan ik wel in de douche, maar een grote boodschap lijkt me niet zo smakelijk.... En het traplopen gaat nu al heel moeizaam... Ik begin echt te denken of ik niet beter naar het ziekenhuis kan gaan. Mijn vriend had al het idee om een 1 persoons bed beneden in de woonkamer te zetten, maar dit zie ik helemaal niet zitten: Bevallen midden in de woonkamer en de nachten alleen doorbrengen.
Ik denk dat het net zoals bij iedere bevalling en bekkeninstabiliteit klachten ook dit andere ervaringen per persoon oplevert. Ik heb mijn bevalling gewoon op mijn rug gedaan. Maar zoals ik al eerder had vermeld, mijn zoontje was aan de kleine kant en ik heb niet echt mijn knieen hoeven op te trekken. En mijn klachten waren al minder geworden naar mijn bevalling toe. Wat ik veel hoor is dat je eigenlijk (omdat dus overal is verweekt) niet echt schade kunt berokkenen aan je lichaam. Maar dat je dan op dat moment dus meer pijn kunt hebben. Ik heb dus zelf door omstandigheden geen rust gehad. Dit hield in mijn geval in dat mijn zoontje na 3 dagen in het ziekenhuis werd opgenomen. Heel hoop stress en daarnaast nog dat de afdeling waar hij lag niet zo behulpzaam was. Ik moest alles zelf uit het magazijn (gelukkig zelfde etage) halen. Daarnaast 's nachts alleen in het ziekenhuiskamer (om bv te kunnen geven). Af en toe nog naar huis in de tussentijd de was doen en al. Dus was mijn kraamperiode actiever dan ervoor of 2 maanden erna. Toch was dat heel erg goed te doen. Dus wordt maar niet al te bang. Maar het lijkt me wel verstandiger om beneden te slapen mischien. Maar denk je ook eraan dat als je bv wilt geven dat het handig is dat jij, je man en je kindje in een slaapkamer zijn? En wat ziekenhuisbevalling betreft, ik was in het ziekenhuis bevallen. Als je kind geen medisch geval is en jij ook niet en je bent in de middag bevallen dan ga je die middag al naar huis. Ik ga zelf wel in het zh bevallen, dit hadden we al besloten voordat we 1'ste kind kregen. Heb je al een bekkenband trouwens? en wat bij mij ook hielp was een kruk. Dit om ondersteuning te bieden aan het been die zeer deed zodat ik niet scheef liep. Succes met alles.
Als je naar het ziekenhuis gaat ben je nog steeds geen 'medisch geval' dus je kunt daar niet een paar dagen op bed blijven liggen. 1x naar beneden voor een grote boodschap is het probleem niet hoor Als je maar niet op en neer gaat lopen voor evt visite ed. Zo min mogenlijk dus Had ik bij de 2 meiden ook want ook toen geen wc boven. En plassen in de douche is alleen maar lekker met gelijk spoelen met de sproeier!
@ Gul: Ik moet er nog maar eens goed over denken of ik beneden ga liggen. We willen de kleine vanaf het begin in het eigen kamertje laten slapen, dus dan zal ik toch naar boven moeten. Ik heb een bekkenband gekregen deze week, maar het helpt ook niet echt. Het geeft wel wat ondersteuning, maar lang lopen ofzo lukt me echt niet meer. Dan verga ik van de pijn. @Judith75: Had jij nou wel of geen last van bi? Ik denk, als ik gewoon een keer naar beneden mag voor de grote boodschap, dat ik fijn boven blijf om te bevallen. Dan kan de kleine lekker in het eigen kamertje slapen. Dat ik erover dacht om in het ziekenhuis te bevallen, heeft denk ik meer met mijn angst/idee te maken dat je tijdens een bevalling met bekkeninstabiliteit sneller complicaties zou hebben. Maar dit is dus helemaal niet waar, als ik jullie reacties zo lees.
Mooi buikkie meis! ik heb geen ervaring met bekkeninstabiliteit, maar heb al wel vaker gehoord, dat het na de bevalling zo goed als over was..... tijdens de bevalling denk je er denk ik niet echt aan Alles prima? groetjes Mar.
Ik heb zelf ook bekkeninstabiliteit ja, voor de 3e keer en dit maal erger dan ooit Bevallen met bekkeninstabiliteit is niet moeilijker..makkelijker eigenlijk zelfs omdatalles erg verweekt is en dus beweeglijk en dus makkelijk om een kleintje geboren te laten worden. Kan alleen zijn dat je een andere houding dan liggend minder pijnlijk vindt..de baarkruk bijvoorbeeld..
Dankjewel Mensi, Het gaat wel redelijk, kon beter he... Nog 13 weken volhouden met die klachten, en hopen dat ik niet helemaal stil kom te zitten/liggen. @ Judith75: Sorry je zei ook al in een berichtje dat je bekkeninstabiliteit en bevallingservaring had... Heb toch echt last van zwangerschapsdementie, mijn zeer korte termijngeheugen werkt niet meer echt Ik ga het eens met de verloskundige erover hebben, over de bevallingshouding. De baarkruk ben ik bijvoorbeeld weer bang dat het te snel gaat.... Ik weet het, ik ben een angsthaas
Geeft nixhoor Hier ook de bekende dementie Jaje vk zal ook wel houdingen weten waarin jij mss fijner bevalt. Zitten op handen en knieƫn, of liggend op je zij..kan alemaal hoor! En bij een baarkruk heb je de zwaartekracht mee ja, maar ik beviel van de 2e staande, dus hetzelfde effect en niet ingescheurd of nix hoor! Kan dus echt een groot voordeel zijn! Jevk kan em meenemen als je gaat bevallen en dan kun je later kiezen he
Hoihoi, Ik heb sinds een paar maanden heel erg last van hoge rugklachten (2 geblokkeerde ribben) waarvoor ik manuele therapie krijg en onderrug -en bekkenklachten waarvoor ik mensendiecktherapie doe. Mijn bovenrug gaat nog steeds niet beter qua pijnlijkheid, maar blijft een beetje hetzelfde, in elk geval wordt het niet erger. Mijn nachten zijn wel altijd gebroken omdat ik maar max. 4 uren achter elkaar kan liggen, daarna moet ik er minimaal een uur uit om wat oefeningen te doen ofzo. (Zo ook nu ). Maar mijn bekkenpijn is echt behoorlijk toegenomen de laatste paar weken. Het kraakt en knakt als een gek, en lopen, traplopen, omdraaien in bed, uit bed stappen gaat vaak erg moeilijk, doet erg pijn. Ik heb hier behoorlijk veel stress van (gehad) omdat ik tegen de bevalling opzag, maar inmiddels weet ik, omdat ik wateryoga volg, dat warm water heerlijk ontspannend is voor mijn hele rug en bekken. In water heb ik zelfs geen pijn! Vandaar dat ik gekozen heb om in bad te bevallen, thuis, en dat gaf mij een bepaalde rust omdat ik weet dat ik de pijn beter onder controle heb in water. We hebben daarvoor een bad gehuurd van 1.80 m bij 1.25 m. Heb je hier al eens over nagedacht? Groetjes, Emma
Hoi Emma, een bad kunnen wij helaas niet plaatsen hier in huis. We zitten ook nog midden in een verbouwing (aanbouw) dus hebben maar beperkt ruimte. We hebben wel een ligbad, maar die is weer te klein om te bevallen.
Ik neem aan dat wel meer mensen niet een grote bad kunnen plaatsen. Maar ik denk dat wanneer je het prettig vind om in een warm bad te liggen, dat je iig daarmee kunt beginnen en dan op het laatste moment eruit kunt komen of zo? Ik denk dat een vk wel meer ervaring heeft op dit vlak, mss kun je het haar vragen? Er zijn zat mensen die voor de bevalling hele tijd gewoon onder de douche staan, dus zo gek is het ook niet neem ik aan om gewoon in bad te liggen met weeen?