Hai allemaal, Ik ben 3,5 week geleden bevallen. De eerste weken heb ik in een roes geleefd, maar zo langzamerhand begin ik af en toe weer aan wat aardse dingen te denken zoals mijn werk. En hier heb ik wat vragen over. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! 1. Ik ben bij 41+1 weken bevallen. Eigenlijk zou ik 16 april weer aan het werk moeten, maar omdat ik ruim een week overtijd heb gelopen heb ik toch ook recht op een extra week verlof? Hoe gaat dat in de praktijk? Moet ik zelf contact opnemen met mijn werkgever en hem hierop wijzen? Of krijgt mijn werkgever bericht van één of andere instantie hierover? 2. Ik heb een heel zware bevalling gehad (keizersnede met veel complicaties) en de gynaecoloog heeft al uitgesproken dat mijn herstel veel langer zal gaan duren dan bij standaard keizersnedes. Momenteel ben ik nog zo zwak dat ik maar een paar uur per dag uit bed ben en ik kan me niet voorstellen dat ik me over 6 weken weer sterk genoeg voel om te werken. Moet ik dat nu al aangeven en zo ja; bij wie of welke instelling? Of moet ik afwachten tot ik de 10 weken bevallingsverlof heb bereikt en kijken hoe ik me dan voel? Ik zat overigens tot en met mijn verlof al volledig in de ziektewet. 3. Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie contact is met jullie werkgever tijdens je kraamtijd. Ik heb tot nu toe alleen telefonisch en mail contact gehad met mijn werkgever. Ze weten dat ik nog behoorlijk in de kreukels lig dus ik denk dat ze daarom ook nog wachten met kraambezoek. Ik heb wel een bos bloemen gehad. Maar ik weet niet zo goed wat ik zou moeten doen. Er moet natuurlijk wel een keer een gesprek komen over de hervatting van mijn werkzaamheden na mijn verlof. Zou ik naar mijn werk moeten bellen of een keer langsgaan? Alvast bedankt voor jullie reacties!
1. Zie hier: Zwangerschapsverlof - Berekenen 2. Als je ziek blijft, moet je dat melden bij je werkgever. In theorie hoeft dat pas op de dag dat je weer moet beginnen, maar eerder is natuurlijk wel netter. Nu lijkt me echter te vroeg. Kijk gewoon een weekje of twee van tevoren. Dan kun je het allemaal wat beter inschatten. 3. Ik neem aan dat ze toch wel een keer op kraamvisite komen, zou het niet? Misschien gunnen ze je inderdaad nu ff wat rust. Ik heb vrij veel contact gehad tijdens mijn kraamtijd, maar dat kwam ook doordat ik van thuis uit nog werkzaamheden verrichtte. Zelf ben ik na anderhalve week ook met Sam naar kantoor geweest om hem daar te showen en beschuit met muisjes te gaan trakteren. Misschien een ideetje? Succes en sterkte met je herstel! Josien
Klopt.. je hebt idd recht op 10 wk na je bevalling.. dus als je 6 wk voor en 10 wk na hebt "gekozen"en je bevalt later dan de uitgerekende datum dan heb je dus extra verlof.. Je werkgever regelt dit normaal gesproken zelf en zal je (waarschijnlijk per brief) informeren over de datum dat je weer verwacht wordt.. 10 wk na je bevalling is wettelijk vast gelegd.. eerder MAG je niet eens werken..als het goed is hoef je hiervoor dus geen actie te ondernemen.. Als je na je verlof nog niet in staat bent om te werken meld je je ziek.. ook dit moet geen probleem zijn.. samen met de arbo arts (meestal dan he) kun je dan gaan kijken wanneer en voor hoeveel uur je weer kunt gaan werken.. meestal kun je dit rustig opbouwen.. Denk vooral aan je zelf...je hebt als nieuwbakkenmoeder heel veel rechten.. NEEM DIE OOK!!.. Denk aan jezelf en aan je gezin...je werkgever heeft het ruim 16 wk zonder je gered.. dat lukt echt nog wel een paar wk extra.. (geldt natuurlijk niet voor alle werkgevers, maar bij de wat grotere organisaties lukt dat best.) voel je dus neit schuldig of wat dan ook... Je gezin en je kindje echter kan niet zonder moeder de vrouw dus dat is eerste prioriteit.. Geniet vooral van deze weken.. laat t werk los en denk er pas weer aan een wk voor je moet beginnen.. dan kun je bepalen of je nog ziek thuis blijft of toch weer kunt gaan werken.. deze wken zijn voor Genot, Herstel en eigen ritme vinden..Gebruik die tijd daar ook voor.. je kunt t niet meer overdoen...
Er zijn idd regelingen voor als je nog niet aan het werk kunt na je verlof. Hou er echter rekening mee dat je dan ook niet moet gaan werken, ook al is het om te proberen, want dan val je in de normale regeling voor al het personeel. Als jij niet in staat bent na je verlof door de bevalling dan betaald het UWV het ook net zoals vooraf aan je verlof als je in de ziektewet hebt gezeten. DEnk in ieder geval als eerste aan jezelf en aan je gezin als aan je werk.
@ Ichtus: Ik meende dat je gewoon in totaal 16 weken verlof hebt, en dat het niet uitmaakt wanneer je bevallen bent. Zou daarvoor even bellen met je werkgever. Ik zou trouwens even wachten tot de periode dat je ongeveer weer zou moeten beginnen. Stel als je je dan nog steeds niet goed voelt door de keizersnee dan zou ik de ziektewet nog even in gaan voor een aantal weken. Het is wel belangrijk natuurlijk om goed te herstellen anders heb je alleen maar kans dat je er later nog meer last van krijgt. Mijn werkgever en collega's waren heel belangstellend richting mij na de bevalling. Moet zeggen dat het bij ons heel moeilijk is gegaan omdat ik 3 maanden te vroeg ben bevallen. Werd geregelt gebeld en ze hebben heel veel kaartjes gestuurd. Toen mijn zoontjes thuis kwamen is mijn manager met nog een collega vrij snel langs gekomen om mijn mannetjes te bewonderen. Misschien denkt jou werkgever dat je even rust wilt, maar je kan natuurlijk ook gewoon zelf even bellen.
Nee je hebt altijd 16weken. Maar ben je later bevallen, heb je langer verlof... Dus idd bij 6 weken voor (de keuze die je hebt gemaakt) heb je nog 10 weken na.. Heb je 4 weken voor (gekozen), dan heb je nog 12weken na...
Nee, als je later bevalt kan je verlog langer duren. Ik heb een excel-bestand van mijn werkgever gekregen waarin je alles moest invullen. Als je een bevallingsdatum invult die later is dan je uitgerekende datum, duurt je verlof langer.
Je hebt altijd 16 weken+de tijd die je "overtijd" bent geweest. Stel dat je 1 week later dan uitgerekend beviel, dan duurt je verlof in totaal 17 weken
Ik was zelf met precies 41 weken bevallen en had dus totaal 17 weken verlof. (6, uiteindelijk 7weken voor + 10 na). Zelf heb ik een heleboel kaartjes en telefoontjes gekregen van collega's. Mijn leidinggevende is diezelfde week nog geweest samen met nog een paar collega's. Ik heb mijn werkgever zelf op de hoogte gehouden en af en toe een foto per mail gestuurd. Een week voordat mijn verlof eindigde heb ik gebeld met het wat hoe wanneer en hoe laat ik werd verwacht. een dag van te voren ben ik met de kleine even bij mijn werk langs geweest om te showen en weer even de sfeer te proeven... Mocht je nog niet instaat zijn om te werken meld je je ziek, doe dit wel bijtijds (week van te voren) zodat ze nog vervanging kunnen regelen (wel zo coulant). Je heb dan kans dat je word opgeroepen bij de arbodienst. Met hun word dan een "passende"oplossing gezocht om lansaanaan te intergreren... Succes!!!
Mijn werkgever heeft mij gevraagd om een geboortekaartje te sturen, want de duur van je verlof wordt daarop vastgesteld. Een week na de bevalling heb ik het kaartje verstuurd, een week later kreeg ik de datum door. Als je overtijd raakt krijg je alleen langer verlof als je met 34 weken met verlof ging geloof ik. Ik ben met 36 met verlof gegaan, en ben 3 dagen te vroeg bevallen. Ik heb 16 weken verlof, 4 voor de bevalling en 12 erna. Ik ga 7 mei weer aan de slag! Of je recht hebt op extra ziekteverlof moet volgens mij apart vastgesteld worden. Maar dan zou je nog ziek moeten zijn op het moment dat je aan het werk zou moeten, neem ik aan.
Ik ben bij de oudste 2 weken te laat bevallen. Ik was met 34 weken met verlof gegaan. Had recht alsnog op de 10 weken erna en dus 18 weken verlof gehad.
Ja, je hebt altijd 10 weken bevallingsverlof, dus alleen als je met 34 weken met verlof gaat, kan je extra krijgen als je overtijd raakt.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels bericht gehad van het UWV tot wanneer ik zwangerschapsverlof heb. Dus daar is geen onduidelijkheid meer over!
het komt allemaal op tzelfde neer alleen anders geschreven... Zoals ik zei altijd 16weken, ben je later bevallen heb je langer verlof (geluk, als je dat geluk kan noemen) en als je eerder bevalt bv met 34 weken heb je langer met je kindje, 16 weken.....
Die calculator die Josien noemde is het makkelijkste om te gebruiken. Als je na de uitgerekende datum bevalt, krijg je die dagen altijd nog er achteraan, dus heb je altijd meer dan 16 weken (16 weken + het aantal dagen overtijd).