hallo dames, Ik wil graag weten of hier dames rondsurfen op zw-pagina die fibromyalgie hebben en zwangerschappen en bevallingen hebben doorstaan. dan gaat het me voooral om de bevalling! iemand vertelde mij dat de bevalling de Fibro klachten erger maakt!ik weet dit sinds gister en knijp hem nu heel erg want het eerste wat ik dacht was: nog meeeeer pijn dan dit?!!kan niet?! ik heb echt de hele nacht liggen piekeren erover en ben nu niet bang voor de bevalling maar voor wat ERNA komt hebben jullie ervaring en kan een ruggeprik ervoor zorgen dat je misschien minder last zal hebben van de fibro klachten NA de bevalling? en zal dit ook betekenen dat ik het dus bij 1 kindje moet houden??please deel me jullie ervaringen ik maak me echt zorgen nu!
ik heb ook Fibro en mijn klachten zijn echt niet erger geworden na de bevalling hoor En je hoeft het dus zeker niet bij 1 kindje te houden. Ik denk ook dat het bij ieder mens anders is. Naturlijk heb je pijn na de bevalling dat is normaal. Veel rusten helpt maar je moet wel wat blijven bewegen natuurlijk. Gewoon langzaamaan weer opbouden. Is natuurlijk zo dat net het vochtige weer eraan komt. Dus dan heb je sowieso meer pijn ( tenminste, ik wel altijd ) Weet niet of je borstvoeding gaat geven? IS dat wel het geval dan mag je gewoon 3 tot 4 keer per dag paracetamol slikken. Als je dat blijft doen dan scheelt dat ook ( dus niet wachten tot de pijn er is en dan pas slikken ) Als je borstvoeding geeft kan je het beste je kindje op bed leggen en er zelf naast liggen zodat je de kleine niet de hele tijd in je armen hoeft te dragen. Zelfde geldt met de fles. Je moet er handigheid in krijgen. Zo deed ik ook alles in tweefout. Dus zowel kleertjes als verschoonspullen ook beneden zodat ik niet elke keer als ie wat had gedaan in zijn luier naar boven hoefde te lopen. Je kunt ook naar de Mensendieck/ceasar therapie gaan zodat ze je tips kunnen geven voor je houding enzo ( hoe je het beste je kindje in en uit zijn wiegje kan tillen, hoe je het beste de maxi-cosi kan tillen enzo ) Heeft mij enorm geholpen! Ik heb ook een draagdoek aangeschaft zodat als ik last had van mijn armen en handen ik de baby niet zo hoefde te tillen. Het meeste gewicht zit dan in de draagdoek en dat scheelt enorm! Ook daarmee kan je advies vragen bij de therapie om naar je houding te kijken als je de doek om hebt. Ik wens je veel succes toe! Zo te zien komt de bevalling al aardig dichtbij Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen.
ik denk dat het nadeel soms kan zijn dat je fybro klachten normaal terugkomen en vaak in je zwangerschap iets minder worden (niet bij iedereen trouwens) maar door je hormonen kunnen je klachten minder worden en als je dan bevallen bent komen ze weer terug en dat kan een enorme omschakeling weer zijn (tot je weer eraan gewend bent) Ik kan trouwens geen draagdoek dragen hoor ik kan op mezelf al geen 15 minuten staan laat staan nog eens 8 kilo erbij haha Gewoon goed naar je lichaam luisteren vergeten heel veel mensen maar is je beste raadgever niet stressen of denken "ik moet door" maar gewoon even kijken wat je eigen grenzen zijn en deze duidelijk volgen en/of aangeven... Komt vast helemaal goed!
nope en ook helemaal niet nodig gehad, alleen probeer wel te blijven bewegen ik moest van 8 uur sochtends tot 12 uur snachts verplicht om mijn rug (teveel draden om te bewegen haha) en heb 3 dagen niet rechtop kunnen lopen zat helemaal vast. Maareh pijnbestrijding nope daar doe ik niet aan... Normaal neem ik ook alleen wat in als ik echt perse weg moet of wat moet doen niet voor mezelf (zeg maar als ik gewoon thuis ben) of ik moet echt mijn zoon niet meer kunnen tillen van de pijn dan moet het even..
Ik heb geen pijnbestrijding gehad tijdens m'n bevalling en ik heb niet 't idee dat m'n klachten zijn toegenomen sinds mijn bevalling. Ook bij de aankomende bevalling wil ik liever geen pijnbestrijding, maar goed, geen idee hoe 't in 'het heetst van de strijd' is natuurlijk. 'k Heb zelf wél heel veel gehad aan de zwangerschapsyoga die ik gevolgd heb, ik gebruik die technieken nog steeds (na ruim zes jaar)... Ja, ik heb best momenten gehad dat ik pijn had en daardoor misschien minder effectief voor m'n dochter kon zorgen. Maar dan maar wat minder effectief, langzaam lukt 't ook.
isademi: ik heb zo ie zo geen baat bij pijnstillers enzo,zowel ibuprofen,paracetamol,diclofenac etc doen niks bij mij!ik slik daarom ook niks meer..als je ook elke dag pijnstillers gaat slikken dan werken ze op een gegeven moment niet meer. maar kanp dat je zonder pijnstilling heb aangedurfd ondanks dat je lichamelijk zwak voelt! Mijkeltje:fijn om te horen dat je klachte niet zijn verergerd na je bevalling en ik zie dat je weer zwanger bent!proficiat! ik denk wel dat per persoon kan verschillen of je na de bevalling meer pijn kan hebben,want net zoals dat sommigen fibro patienten minder last hebben door de zwangerschap.ik merkte tijdens me zwangerschap namelijk geen verschil heb evenveel pijn als voordat ik zwanger was...
Ik heb ook fibro en ben zwanger van de 2e... bevalling komt erg dichtbij nu. Moet zeggen dat de klachten niet erger zijn geworden, maar het is natuurlijk wel zo dat je je tijd minder goed zelf kan indelen met een kleintje erbij. Het heeft wel even geduurd voor ik weer op mijn 'oude' niveau was. Kwam trouwens ook doordat ik tijdens de eerste zwangershcap erg veel last van mijn bekken had en dit pas helemaal weg was zo'n 15 maanden na de bevalling, met behulp van mensendieck, fysiotherapie en vervolgens medische fitness. Nu bij de tweede zwangerschap zolang mogelijk door gesport en toen kwamen de bekkenklachten pas met 35 weken, toen de baby was ingedaald. Maar ja, wel helemaal mis ineens. Kan nauwelijks lopen zonder pijn. Maar goed, heb goede hoop dat het met wat training straks ook wel weer te doen is. Tijdens de bevalling heb ik veel pijn gehad en heb ook gevraagd om pijnbestrijding, maar de anesthesist was in een operatie, kon er niet op tijd zijn. Dus uiteindelijk toch alles zelf gedaan. Maar weet natuurlijk niet of de pijn zo heftig was door de fibro. Gek genoeg zie ik nu niet op tegen de bevalling... heb inmiddels zoveel pijn dat ik maar hoop dat ie zo snel mogelijk komt . En ik wil nu ook thuis bevallen, dus kan dan ook geen pijnbestrijding. Ik moest de vorige keer vanwege hoge bloeddruk in het ziekenhuis bevallen. Dus hier niet meer pijn door bevalling, als je maar zorgt dat je zelf je rust neemt als het kan! Dus ook even gaan liggen als de baby slaapt enzo.