borstontsteking, iemand ervaring?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Sandana, 13 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo,

wie heeft er of kent iemand die borstontsteking heeft gehad? Wat is er gedaan? Antibiotica? Prednison / dexamethason? Drainage? Wat voor onderzoeken?

Even in het kort:
    1 week + 1 dag borstvoeding geprobeert, overgegaan op flesvoeding wegens amper melkproduktie.
    Op de overgangsdag gestart met AB kuur wegens koorts zonder duidelijke oorzaak (borstontsteking?????) doxycicline.
    1 dag afbouwend afgekolft, na 4-5 dagen weer soepele borsten.
    Weer een week later een bult in linker borst, elke dag wat erger wordend.
    Na ruim een week naar de huisarts (afgelopen woensdag). Hierna met pijnmedicatie gestart 3 x 400 mg ibuprofen op eigen gelegenheid omdat mijn linker arm zo'n pijn doet hierdoor.
    Afgelopen donderdag echo ivm verdenking abces: uitslag was ontsteking met oedeem. Maar ook moeilijk te beoordelen wat het precies is. Overleg chirurg: geen actie.

Nu is het dus weekend en de bult is weer groter. Tweede bultje is ook wat groter. Voor het huisartsbezoek had ik temp 36,7 zonder medicijnen maar nu 37,4 met 3 x 400 ibuprofen (ontstekingsremmend en koortsverlagend). Pijn wordt ook erger dus wordt weer moeilijker bij de verzorging van de kleine.

Ga denk ik maandag maar weer de huisarts bellen. Heb geen antibiotica, ik denk omdat ze een steriele ontsteking verwachten waarbij geen bacteriën betrokken zijn maar dat de melk niet weg kan. Maar misschien toch gewoon starten? Of iets ontstekingsremmends zoals prednison vragen?

Groetjes

2. lenatje

lenatje Actief lid

9 nov 2008
    364
    0
    16
    Ik heb ook 4 jaar geleden een borstontsteking gekregen tijdens de borstvoeding! Zooo pijnlijk, heb antibiotica gekregen en heb gelijk tegen de dokter gezegd dat ik wou stoppen met borstvoeding. Ben dag op dag gestopt. Had zelf ook hoge koorts en was echt niet goed.
    Enkele jaren nadien nog precies een bolletje gevonden in mijn borst, vroegen ze gelijk of ik ooit een borstontsteking heb gehad.
    dus het doet wel veel ze met je lichaam...

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik heb bij mijn zoon een borstonsteking gehad en wilde eerst ook niks doen. Omdat mijn tepels hevig bloede en er pus uit mijn borst kwam heb ik die borst gekolft en pfff de pijn was hevig vooral om de melk te laten stromen maar o wat heerlijk als de druk eraf was. Borst was kei hard, knal rood aan een zijde en gloeide heel erg. Uiteindelijk naar de dokter gegaan omdat de koorts ook steeg ( tja ben er geen fan van om te gaan) en het bleek een berwaarloosde borstonsteking te zijn. Antibiotica zalf en pillen gehad en na 1 week voelde ik verbetering. Nu 3 jaar na stoppen borstvoeding en 3, 5 jaar na ontstekking heb ik nog steeds pijn aan mijn borst. Kan er niet lang op slapen bijv ( die zijde) en in een puch up bh ga ik door de grond. Blijvende letsel waarschijnlijk. Ik heb mijn borsten nog 1 maand leeggekolft en mijn zoontje het zo gegeven met de fles maar het voeden was niet meer leuk. Langzaam afgebouwd en kv gegeven. Uiteindelijk toch 4 maanden borsvoeding gegeven maar het was een hel.

Dochter daar in tegen nooit problemen gehad (1e kindje) en die heeft zonder ontstekking of kloofjes 6 maanden gedronken.

Naast antibiotica droog ik natte en bevroren borstcompresse ( die dingen voor lekkende melk op te vangen) o heerlijk die verkoeling. Dit afwisselend met een warme douche die spontaan de borsten lieten lopen was dit een verademing.

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ lovewinnie
    Jee wat erg zeg en dat je er nog zo'n last van hebt!
    Ik heb enkele vragen aan je:
    - die AB zalf... kreeg je die omdat er pus uit je tepels kwam? Mijn bult zit namelijk boven de tepel, komt niets uit gelukkig.
    - Hoe lang heb je AB geslikt? Omdat je pas na 1 week verbetering merkte denk ik dat je het langer slikte?
    - Aangezien ik geen melk meer heb gebruik ik een warme pittenzak. Hopelijk dat dit de doorbloeding en genezing bevorderd. Jij gebruikte de koeling puur tegen de pijn denk ik?

@ lenatje
    inderdaad, het doet erg veel met je lichaam. Maar ook psychisch merk ik... heb echt huilbuien.

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik gebruikte de koeling idd tegen de pijn. De antibiotica zalf kreeg ik omdat mijn tepels zo bloede en er idd ook pus uit de tepels kwam bij kolven. Waarschijnlijk zat de ontstekking dus ook in melk buisjes/klieren en moest ik ook uitwendig smeren. Ik moest na een week op controle en heb uiteindelijk 2x7 en 1x5 dg antibiotica gehad. 19 dg dus. Als je denk er last van te hebben eventueel andere dokter er naar laten kijken. Het moet niet zover komen als bij mijn toen. Als je pijn hebt dan echt niet er bij laten
    Zitten

6. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    Even lact. Kundige van de lll bellen

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik ook borstontsteking na 4 dagen borstvoeding.
    Mijn vriend heeft alles leeggemasseerd nog 2 weken lang, en ondertussen witte kool in me bh, anti biotica en ibuprofen.
    Het is verschrikkelijk pijnlijk maar leegmasseren moet je doorheen en witte kool doet wonderen!

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De pijn komt hier ook door de ibuprofen heen nu. En mijn temp is 0,8 gestegen, net had ik 37,5. Echter de 36,7 was zonder medicatie en deze dus met. Ik bel morgenvroeg meteen op.

@ priscilla4
    Wie is lactatiekundige van de lll? Ik snap het lll niet. ZIjn het 3 L'en?

9. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    dat klinkt heel erg pijnlijk zeg... :(

sterkte!!!!

10. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik heb 3x een borstontsteking gehad in de 8 weken na mijn bevalling. De eerste twee keren deed het erg zeer, maar de derde keer heb ik gewoon gehuild van de pijn en de koorts. Die steeg bij mij in 1,5 uur van 37 naar 40 graden. Ik lag te rillen, niet normaal.
    Ik heb er alle keren antibiotica voor gekregen, 8 dagen lang.
    Na de derde keer ben ik nog een tijdje doorgegaan met kolven. Uiteindelijk begon bij de borstvoeding uit zichzelf af te nemen en dat heb ik zo gelaten. Ben het niet meer gaan stimuleren, maar heb het op een natuurlijke manier laten minderen. Uiteindelijk heb ik 8 weken volledige borstvoeding gegeven en de laatste maand gedeeltelijk.
    Sterkte!

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik vraag mij af of het advies van afbouwend kolven dat ik kreeg juist de oorzaak was.

De dag dag ik overstapte van bv naar fv heb ik de laatste voeding geloof ik om 11 uur gegeven. Toen om 16 uur beide borsten 15 min gekolfd, en weer om 22 uur. Toen de volgende dag om 8 uur nog eens en daarna niet meer. Puur alleen druk eraf halen. Als de stuwing te hebben was moest ik vooral niet meer kolven werd mij gezegd. En inderdaad, ik had amper last van stuwing.
    Wel viel mij op dat als ik gevoed had ik 15-20 ml afkolfde... terwijl dat met puur alleen kolven nog steeds 15-20 ml was. Alsof het er niet uit kon.

Dezelfde dag had ik een kuur doxycicline van 7 dagen gekregen. En ongeveer rond de stopdatum is het pas weer begonnen met knobbelvorming.

12. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    Ja even kijken op de site van de LLL la leche leage (ofzo) kijken wie de lact kundige is in jou buurt en die bellen en verhaal uitleggen. Lact kundige helpen bij bv geven maar kunnen je ook vast advies en tips geven om nu de pijn dragelijk te maken en de zwelling te verminderen!

13. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik heb 4 borstontstekingen gehad in 5 maanden
    Dood en dood ziek
    Pijn vond ik bijna erger dan bevalling

Warme doek erop voor voeden, gaan klieren meer open staan
    Na kolven hoe pijnlijk t ook is
    Daarna koelen

Voelt met kolven echt of de brokjes eruit worden getrokken verschrikkelijk

14. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Tja... ik kolf dus niet meer omdat ik al 1,5 week gestopt was met bv en tussendoor geen stuwing meer had...

15. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hier heb ik het bij de eerste gehad als ik daar nog aan denk :(

Bij mij begon het de laatste kraamdag. Ik voelde mij nog heel goed en had bezoek en schoonmoeder was er ook. Vraagt de kraamhulp nog of alles goed gaat ed. want ik kon extra uren krijgen als het nodig was maar nee ik voelde me heel goed. Zij gaat naar huis op haar laatste dag en 1 uur later begin ik me slecht te voelen. Krijg ik mij toch behoorlijke koorts! Heb paar dagen met 40 koorts gelopen maar geen pijn. Had wel wat harde schijven in mijn borsten die moest ik weg masseren. Verloskunde en dokters zeiden dat het pijn moest doen dus zo'n kwaad konden die schijven niet zijn. Moest maar onder de warme douche masseren. Ondertussen borstvoeding blijven geven. Ik heb uiteindelijk anderhalve week met koorts rondgelopen!! Op een zondag zat er een gele vlek dat heel gevoelig was als je er op drukte. Toen zei mijn vriend nog voor de grap dat zoekt zich een weg naar buiten. Maar de koorts ed. bleef. Zijn toen naar de HAP gegaan. En toen ik bij de dokter kwam was het meteen schrikken want het was opengesprongen! Kon meteen door naar boven voor echo's ed. Wat bleek: Ik had heel veel abcessen in mijn borst zitten. Dit hebben ze met spuiten eruit moeten halen zoveel mogelijk. Kreeg daarna een kuur mee en rest van rotzooi moest er vanzelf uitgaan via het open gat. Heeft weken geduurd voordat het dicht was Moest wel heel vaak terug op controle. Een arts had al gezegd dat ik eigenlijk veel te laat was maar net nog op tijd. Als ik paar dagen later was gekomen hadden ze mijn borst moeten amputeren :$
    Probleem was gewoon dat ik een veel te hoge pijngrens heb en ik produceerde te veel melk. Maar die spuiten erin was echt te erg!

16. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik heb 3x een borstonsteking gehad, maar dat was wel tijdens het voeden. Wat ik deed:

1. Tijden het douchen maseren
    2. Voor het voeden goed warm maken
    3. Tijdens het voeden goed maseren
    4. Kindje elke keer anders aanleggen
    5. Traumeelcréme smeren op de harde plek
    6. Veel slapen (lag trillend en zwetend in bed:()

Van een borstonsteking word je echt ziek, had ook echt hoge koorts, zelfs met pcm had ik nog hoge koorts. Maar ik ben er elke keer zonder antibiotica afgekomen met 1 á 2 dagen..

Waar ik wel goed voor uit zou kijken is dat het geen abces wordt bij jou, want het duurt al best wel lang of niet??

Gr.
    Carlien

17. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik heb 2 borstontstekingen gehad. De eerste viel mee maar de tweede... Als ik eraan terug denk krijg ik weer rillingen.
    40 graden koorts, ze wilden me bijna doorsturen naar de chirurg.
    Toen die ontsteking voorbij was ben ik meteen gaan afbouwen. Nooit afbouwen als er een ontsteking zit!
    Ik heb er een week of 5 over gedaan voordat het klaar was.
    Na 2 weken begon de ontsteking weer, het werd pijnlijk en de plek werd rood.
    Toen ben ik als een gek gaan masseren en heb gekolfd en mijn dochter nog eens laten drinken. Er kwam vrijwel geen melk uit maar het heeft wel geholpen want de ontsteking heeft niet doorgezet.

Tijdens het kolven met een ontsteking kwamen er geregeld hele dikke klonten melk uit, brrrr.
    Deze baby in de buik krijgt meteen flesvoeding.

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    dank voor de reactie en veronique86 wat verschrikkelijk wat jij moest doormaken zeg!

de ibuprofen is nu uitgewerkt. pijn is behoorlijk maar wel nog wat te hebben. Misselijk en zwaar griepgevoel. Ik wou dat het morgen was, dat ik kon bellen naar de huisarts!

Maar goed... probleem is wel dat ik dus geen bv meer geef en ook al 3 weken niet meer kolf.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Ik had het toen ik nog bv gaf gehad, inderdaad, ik was zo ziek als een hond. Kreeg gelijk een AB-kuur trouwens en inderdaad, goed, die schijven wegmasseren etc. maar ja, ik gaf dus nog bv, dus dan kon het ook allemaal wat 'leger' worden enzo.

20. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ja was echt te heftig. Durfde bij de 2e echt absoluut geen borstvoeding meer te geven en maar goed ook want borsten waren weer extreem dat ik weer bijna werd doorgestuurd maar ok. Ik zou echt gaan naar de dokter. Vooral omdat je zegt dat je niet meer kolft ed. Ik moest toen echt door blijven kolven. Veel succes ermee.

Deel Deze Pagina