Bevallen erfelijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door beebielove, 9 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebielove

beebielove Bekend lid

18 jan 2012
    957
    33
    28
    Hoi,

Ik had een vraag, is bevallen (de duur, moment waarop enz) erfelijk?? Ik heb geen zussen dus kan het niet met hen vergelijken.. Ik hoorde vandaag van iemand dat dit namelijk wel zo is (en nu stress ik hem dus, mijn moeder beviel van mij dmv inleiding 42+, 48 uur weeën en ik ben eruit getrokken met tang, vacuumpomp..... ) niet zo prettig vooruitzicht dus :)... waar je al niet over denkt op je eerste verlofdag...

liefs Beebielove

2. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Mijn moeders eerste bevalling duurde 72 uur, eindigde in een totaal ruptuur...Drama :$
    Tweede keer was ze in 3 uurtjes klaar, zonder schrammetje!

Ik ben vorig jaar bevallen, piece of cake was het: geen knip, geen extreme dingen...Duur bevalling: 6,5 uur.

Ik zou zeggen: trek je conclusie :p

3. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Ik snap je angst... Maar het hoeft natuurlijk niet. Mijn moeder heeft 3 bevallingen gehad, die allemaal verschillend verliepen, dus dan valt je theorie al meteen weg. Zij is zelf niet op 3 verschillende manieren geboren ;)

Aan de andere kant leek mijn bevalling wel op die van mijn moeder van mij.

Ga lekker genieten van je verlof meid! Geen stress en straks bevallen. Horrorbevalling of niet. Je bent uiteindelijk alleen maar blij als je je kindje in je armen hebt. :) Zet 'm op!

4. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ik maakte me hier toen ook zorgen over: met 7 maanden geboren binnen 7 minuten. Me moeder had beetje pijn in de buik. Heb hier op het forum ook gevraagd bij de verloskundige.
    Kan me niet zo goed herinneren wat ze vertelde. Maar volgens mij was het niet erfelijk. Het kan zo zijn dat jou bevalling anders gaat, maar kan zo zijn dat ie wel o de bevalling van je moeder lijkt.

Mijn bevalling ging heel anders dan die van me moeder.
    1 dag overtijd, vanaf dat ik wakker werd tot aan de geboorte heeft het 8 uur geduurd. Elk 2 uur had ik 2 cm ontsluiting en heb 3 kwartier liggen persen. Oja had geen buikpijn maar beenweeen. Me moeder had beetje buikpijn.

Succes met de laatste loodjes. Zou gewoon bij de verloskundige hier op het forum ook eens navragen.

5. beebielove

beebielove Bekend lid

18 jan 2012
    957
    33
    28
    Hoi meiden,

Bedankt voor de antwoorden!! :) Ik moet toevallig straks ook naar de vk voor het bevallingsgesprek en zal het dan ook nog even vragen! Ben gewoon een beetje aan het stressen nu..hihi maar dat komt ook door de horror verhalen (en met name die van mijn moeder).. als iemand dan ook nog zegt ja dat is erfelijk verschiet ik bijna van kleur ;) Maar bedankt!!!

liefs

6. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons zit snel bevallen in de familie en de vk gaf aan dat dat wel een voorteken is (ik was bij de eerste ook vrij snel bevallen...).

Moet ik wel bij aantekenen dat mijn moeder bij de eerste er (te) lang over heeft gedaan, maar dat nummer 2 en 3 in sneltreinvaart gingen.

Ik denk zelf wel eens dat er bij de eerste bevalling van mijn moeder gewoon iets niet goed heeft gezeten (misschien kind niet lekker gelegen ofzo), maar dat was in een tijd dat ze daar nog weinig kaas van hadden gegeten. Echo's werden toen ook nog niet gemaakt.
    Dus misschien dat er bij jouw geboorte ook nog iets anders speelde?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier een beetje. Mijn moeder heeft 2 kids, beide 2 weken te laat, en vlotte bevallingen 4 en 7 uur.
    Mijn zusje heeft er 2, beide 8-10 dagen overtijd, ook vlotte bevallingen. De eerste zo'n 12 uur, doordat de kleine een sterrekijkertje was. Dus lang persen en uiteindelijk nog naar ziekenhuis.
    En ik..
    2 kids. nr1, vlotte bevalling, 8 dagen na de uitgerekende datum. Helaas zo vlot en een 8 ponder dat ik een totaal ruptuur heb opgelopen.
    Nr2, vlotte bevalling, 4 dagen voor uitgerekende datum.

Dus ik mijn bevalling gaan wel vlot, alleen bij de 1e een zwaardere baby met groot hoofd, en dus problemen. En bij de 2e was ik echt verbaasd dat het begon bij 39-3 ;)

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Mijn moeder is ruim 24u bezig geweest en had totaal ruptuur en volgens haar zeggen, was het geen gemakkelijke bevalling.

Mijn bevalling heeft iets meer als 16u geduurd en ik ben ingeknipt..
    Ik had alleen wel behoorlijk last van voorweeen..
    In de nacht van 4 op 5 dec begonnen de voorweeen om de 7 minuten en op 7 dec ( 's nachts ) hebben de echte weeen pas echt goed doorgezet.

9. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    884
    113
    De gynaecoloog zei dat de snelheid van een bevalling erfelijk bepaald kan zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Mijn oma 'poepte' haar 3 kinderen zo uit, mijn moeder haar 4 kinderen ook, maar mijn tante daarentegen heeft over allebei haar kinderen 2 dagen gedaan. Mijn zus beviel in 8 uur, ook dat was een makkie en ik ben in 10 uur bevallen. Ik ben alleen wel ingeleid, maar bij mij ging de ontsluitingsfase eigenlijk ook heel snel.

10. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    absoluut niet!!!!!!!! elk vrouwen lichaam is anders!!!!!!!!!!
    ik ben er blij om mijn moeder heeft helse bevallingen haar laatste meer dan 12 uren 2x knip en totaal ruptuur en ik lekker thuis en rustig en ontspannen onze 2de in in 3 uren 2 kleine hechtingen en was ook nog een sterrekijkertje

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb waarschijnlijk wel de smalle bekken van mn moeder geerfd, overigens zijn we bijna op dezelfde manier bevallen incl vaccuumpomp.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Nee en ja. Mijn moeder liep steeds overtijd, ik niet. We bevallen wel beiden heel makkelijk en snel, en hebben beiden problemen gehad met bv geven.

13. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Tot nu toe lijk ik op mijn moeder qua bevallen. De eerste was bij allebei ongeveer een week te vroeg, en vrij eenvoudig thuis bevallen.
    Als ik inderdaad mijn moeder achterna ga, ga ik deze keer met 38w1d bevallen. Ik ben benieuwd! (maar probeer me daar ook niet teveel aan vast te houden, want het kan alleen maar ontzettend gaan tegenvallen....)

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.274
    10.989
    113
    Denk dat er twee kanten aan zitten, dat er best erfelijke factoren een rol kunnen spelen, maar ook zeker geestelijk: je kijkt toch hoe het bij je moeder was, en de verhalen van je moeder hebben van tevoren voor een belangrijke rol in hoe jij je bevalling in gaat...

ik ben met 36 weken in een vloek en een zucht geboren (racen naar t zh), mijn broertje nam zijn tijd met 41+5 weken, maar was volgens mij ook gewoon een vlotte bevalling. Wel waren zowel wij tweetjes als mijn moeder en haar zussen maar lichte frummeltjes van ruim onder de 3 kilo. Baren ging zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder zo makkelijk af (schoonmama heeft 5 kinderen gekregen waarvan 4 thuis) dat ik ook vol vertrouwen naar de bevalling uitkijk :)

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nee mijn moeder heeft twee snelle makkelijke bevallingen gehad en ik heb een helse bevalling gehad, weeenstorm, persweeen tegen moeten houden en uiteindelijk vacuumpomp en hij duurde HEEL lang..

16. misa

misa Niet meer actief

Nee dat zegt echt niet wat hoor. Elke vrouw en elke baby en elke bevalling is weer anders. Maak je er niet druk om! Bovendien: je kunt er toch niets aan veranderen..!

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee hoor, gelukkig niet,althans ik geloof daar absoluut niet in. Mijn moeder heeft 3 kinderen gekregen, de oudste is een gewone normale bevalling geweest, de tweede een inleiding en de derde een keizersnede. Mijn eigen 2 bevallingen waren wel bijna identiek, 2x inleiding, ivm langdurig gebroken vliezen. Iedere bevalling is anders ook die van 1 persoon (toevallig die van mij dan niet, maar toch)

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat in onze familie wel absoluut erfelijk lijkt te zijn (in de vrouwelijke lijn) is het geboorte gewicht. Volgens mijn vk was er geen verband, maar ik vind het wel heel toevallig dat mijn moeder en haar zus, haar moeder, haar tante en haar nicht (allemaal familie in de vrouwelijke lijn) allemaal kinderen hebben gekregen met een bovengemiddeld geboortegwicht. Dan was mijn mannetje met 4170 gram nog een lichtgewicht!

Verder heb ik een totaal andere bevalling gehad dan mijn moeder van mijn broer en mij. Naar onze ervaring is er dus geen verband als het gaat om het verloop van de bevallng.

19. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik heb dit gevoel ook wel. Bij mijn zoon heeft dit mogelijk meegespeeld in het verloop, maar bij mijn dochter heb ik, in ieder geval voor mijzelf, kunnen bewijzen dat je eigen instelling meer bepaalt dan erfelijkheid.

20. Porsche

Porsche Niet meer actief

ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

mijn mams heeft 4 verschillende bevallingen gehad..
    en ik tot nu toe ook 2 verschillende,
    ben benieuwd hoe nummer 3 gaat ;)

ik zal het haar eens vragen ...

Deel Deze Pagina