nee dat hoeft niet is gewoon een plaatselijke lichte verdoving. Ik heb hier 2 keer een ingeleide bevalling gedaan zonder pijnmedicatie, in het ziekenhuis vonden ze me maar irritant volgens mij want bleef maar nee zeggen en dat vonden ze raar maar ik wil het uit principe liever niet, kijk als er echt een complicatie zou zijn of een bevalling langer dan 24 uur (tellend vanaf 6 cm want dan begin ik pas echt te tellen) dan zou ik het misschien overwegen maar liever niet...
Bij de oudste kreeg ik op verzoek een epiduraal. Mede dankzij de pijnbestrijding werd het een rampenbevalling die uitliep in een spoedsectio. Wat ze je niet vertellen is dat het met een epiduraal nog gewoon pijn kan blijven doen! Tweede, geen pijnbestrijding, en dat was een heel vlotte prettige bevalling. Voelde wel pijn, maar niets vergeleken met de eerste keer.
Ik heb alleen weeënstormen gehad, i.p.v gewone weeën dus dat was best zwaar. Geen pijnbestrijding. Wel pijnbestrijding bij het hechten (alleen na mijn 2e bevalling).
Wou geen maar omdat ik een weeënstorm kreeg heb ik een pompje gekregen. In het begin was dat heerlijk maar later heb ik een ruggeprik gekregen omdat het een spoed ks werd. Mag het eigenlijk niet zeggen maar wat was dat fijn na 14u weeënstorm met maar 3cm onsluiting!
Hier geen pijnbestrijding gehad. bevalling duurde 40uur. Wel verdoving gehad met de knip. Ik vond het te doen zonder pijnbestrijding. Hoop alleen dat als er een volgende keer komt dat het wat sneller gaat.
Ik kreeg een ruggenprik na 10 uur. Deze werkte niet. Dus uiteindelijk zonder. Met hechten was het wel verdoofd.
Eerste had ik rugweeën en die heb ik zonder pijnstilling gedaan. Toen met 8 cm vliezen gebroken en met persweeën naar het ziekenhuis. Toen heb ik een pethidineprik gekregen. Bij de tweede weer met 8 cm persweeën (lag als sterrenkijker dus ontsluiting schoot niet op) en toen een ruggeprik gehad. Bij nummer drie wil ik ook pas weer pijnstilling als ik persweeën krijg bij 8 cm.
Bij de 1e 16 jaar geleden pethidineprik gehad, hoeveel weet ik niet maar het was iig te veel,ben me amper bewust geweest van de bevalling:x.Verloskundige was een piep!Had ik me toen maar beter voorbereid... Bij de 2e geen pijnstilling,ik had iig geleerd van de 1e bevalling en deze keer lukte het me prima alles op te vangen. Alhoewel het zo snel ging dat ik piepend zei:ik wil niet zeuren of kinderachtig doen maar ik trek het nu echt niet meer en als ik toen niet volledige ontsluiting had gehad had ik misschien toch wel iets willen hebben. Ik ben er heel blij mee het ditmaal bewust te hebben kunnen mee maken
Ik wilde liever geen pijnbestrijding maar toen ik na 18 uur weeën ook nog in weeënstorm terecht kwam heb ik toch een ruggeprik gevraagd. Wat een verademing was dat! Achteraf ook wel fijn omdat ik een ks kreeg en ze daardoor gewoon wat extra konden bijspuiten om te verdoven
Bij beide bevallingen zonder pijn bestrijding bevallen. Ik kon de weeen prima opvangen allemaal. Bij de 3de wil ik ook weer zonder pijn bestrijding bevallen
Ik ben 3 weken geleden bevallen en vanwege enorme angst voor de bevalling heb ik bij 3 cm al een ruggenprik gehad. De beste beslissing die ik ooit gemaakt heb! Ik heb genoten van mijn bevalling: weinig pijn, ontspannen persen met de prik aan en geen pijn bij het hechten. Onze dochter had een 9/10/10 op de Apgar, kwam er gillend en krijsend uit en mijn ontsluiting ging razendsnel. Ik heb geen koorts gehad, mijn dochter ook niet, dus geen preventieve antibiotica, en ik kon mijn persweeën door de prik heen voelen. Al met al een prachtige ervaring!
Mijn bedoeling was om thuis te bevallen. Wilde absoluut niet naar het ziekenhuis. Had nog nooit in het ziekenhuis gelegen en vond een bevalling een zo natuurlijk iets, dat moest gewoon thuis kunnen. Kon me thuis ook prima ontspannen, VK was verbaasd over hoe gemakkelijk het me eigenlijk afging... Maar dochterlief was een sterrenkijkertje en dus met 4 a 5 cm naar het ziekenhuis gegaan. Daar heb ik om pijnbestrijding gevraagd, omdat ik me totaal niet meer kon ontspannen. Ik moest op bed gaan liggen, met een band om de buik om de weeën te meten, infuus met weeënopwekkers, dochter ding op het hoofd voor de hartslag en ik had ook nog een plakker op mn been (geen idee waar die eigenlijk voor was...) In elk geval... Ik werd chagrijnig dat ik moest blijven liggen, dat die VK uit het ziekenhuis constant zat te voelen en dat de verpleging vragen gingen stellen als: 'wat is je geboortedatum', 'is dit je eerste kindje' enz enz. (dat mijn eigen VK dat niet ff geregeld heeft snap ik nog steeds niet...) Dus gesmeekt om wat voor de pijn. Deden ze ook niet moeilijk over. Vond niet dat de pijn van de weeën minder werd. Maar heb wel heerlijk kunnen slapen tussen de weeën door Vanaf 8cm persdrang en toen werden de weeën ook een stuk heftiger. Denk dat de pethidine toen al een beetje aan het uitwerken was... Heb ook een knip gehad. Met hechten ook verdoofd. Weet trouwens niet of ze die knip hebben gezet met of zonder verdoving... Heb er in elk geval niets van gemerkt
Nr 1 zonder pijnbestrijding Nr 2 was een KS Nr3 Was grote ellende...na uren een weeënstorm weg gepuft te hebben, waar ik helemaal van in paniek raakte, heb ik meerdere malen om een ruggenprik gevraagd. Maar ja....het was 2 uur s'nachts dus helaas...dat je er dus tegenwoordig gewoon recht op hebt dat is jammer de bammer. In mijn streekziekenhuis moeten ze dan toch personeel oproepen en dat ging dus niet gebeuren. Om 05.00 kon het opeens wel! Toen begon de dienst van de anesthesist..Die mij toen meerdere keren vertelde dat het eigenlijk te laat was om een ruggenprik te zetten, en de dosering dus minimaal was. Na een uurtje knalde de weeën er al weer door heen. Om 09.00 is mijn zoon geboren. Wat een afschuwelijke bevalling Ik ben er nog steeds boos en verdrietig over dat het zo gelopen is. Dus de moraal van dit verhaal: zorg dat je sterk in je schoenen staat, en lukt dit niet, dan moet je partner het van je overnemen en jouw wensen kenbaar maken Dus praat er ook goed over voor de bevalling. @RoAnn1981 Als ik jouw verhaal lees denk ik, ja, zo had ik het ook gewild. Niet van te voren bedacht, maar wel tijdens de bevalling. Ik baal er van dat dit niet gelukt is. Is mischien voor anderen onzinnig maar zo voelt het voor mij wel! Zeker omdat het klaar is nu, er komen geen kindjes meer..
Hier geen pijnbestijding en over paar weekjes wil ik het ook niet. Wil thuis bevallen en als alles goed verloopt (binnen 12 uur) dan vind ik het zonder heel goed te doen. Als je echt 30 uur weeeen hebt kan ik me voorstellen dat het je uitput dat pijnbestrijding de beste keuze is. Mijn vlos vind pethidine trouwens echt troep, sommige vrouwen missen hun hele bevalling eerste uren met kindje erdoor omdat je er enorm van kan gaan spacen. Ruggeprik geeft weer meer risico op medisch ingrijpen tijdens de bevalling (pomp/tang/knip/snee) zou er daarom gewoon vanuit gaan - dat wanneer alles normaal verloopt - je het prima aankan, je bent niet van suikerspin hoor, we zijn er op gebouwd . En mocht je het niet trekken dan kan je altijd naar het ZH en om iets vragen, ook niets aan de hand.