Hoi Hoi, Ik zit er sterk aan te denken om een ruggenprik te vragen bij mijn bevalling (ook al ben ik niet medisch) maar ben zooo bang voor de bevalling en heb een lage pijngrens.. Nu heb ik al veel opgezocht op internet maar wil graag ervaringen van moeders horen, die een ruggenprik hebben gehad, en of ze kinderen hebben met een blijvend effect (bijwerking) die door de ruggenprik kwam, en of jezelf nog steeds last hebt van een bijwerking? Alvast bedankt! Kiezel
Hallo Kiezel, Ik heb uiteindelijk een ruggeprik gehad tijdens de bevalling. Gelijk nadat de ruggeprik was uitgewerkt had ik al nergens Ik heb helemaal geen blijvende bijwerkingen eraan over gehouden. Ik merk wel dat ik precies voel waar de ruggeprik heeft gezeten ( maar ik heb hier absoluut geen last van!) Mijn zoontje had na de geboorte nergens last van en uiteindelijk heeft hij er niks aan overgehouden. Ik ben nu zwanger van nr2 en heb al aangegeven dat ik graag weer een ruggeprik wil. Als ik 30 weken zwanger ben krijg ik een gesprek met een anesthesist die alle bijwerkingen etc gaat uitleggen. Misschien kun jij het aangeven bij je vk en ook een gesprek in het ziekenhuis krijgen? Succes met het maken van je keuze!!
Hoi Laartje, voel je nog steeds dan waar je de ruggeprik hebt gehad????? ik loop al bij een gyn. in het ziekenhuis, en ik ga al zeker in het ziekenhuis bevallen. Hoe lang heb je uiteindelijk over de bevalling gedaan? en is het toedienen van de vloeistof bij de persweeën uitgezet? Alvast bedankt voor je antwoorden! Liefs, Kiezel
Jaa ik voel nog steeds waar hij zat. Heel raar, weet ook niet hoe dat kan. Maar ik voel het niet altijd hoor! Als ik op een bepaalde manier ga liggen in bed, voel ik het even. Dus ik voel het niet de hele tijd ofzo. Ik zou het dan zowieso even bij je gyn aangeven. Ik heb na 48 uur een ruggeprik gekregen en nadat de ruggeprik was gezet is mijn zoontje na 6,5 uur geboren. Ongeveer een half uur (denk ik!) voordat ik mocht gaan persen hebben ze de ruggeprik uitgezet. Dus ik voelde gewoon de persweeën. Daarna moest ik wel blijven totdat ik geplast had en dat duurde bij mij wel een halve dag ivm de katheter.
Ik heb (niet gepland) een ruggenprik gehad, de pijn was te hevig en de ontsluiting te weinig voor andere pijnstilling. De prik zetten deed geen pijn en werkte vrijwel meteen, je blijft nog even onder controle op die kamer waar de prik gezet wordt om te kijken of er geen bijwerkingen zijn en of de dosering goed is. Mijn bloeddruk daalde 1 moment erg, maar toen kreeg ik nog een prik en toen was dat ook verholpen. Toen 3 uur lang geen pijn gevoeld, het laatste uur wende mijn lichaam aan de dosering en heb ik nog vrij heftige weeen gehad. Toen ik mocht persen werd de ruggenprik op minimaal gezet(ik had 80 ofzo en dat voelde ik al niet meer en tijdens het persen stond het op 10) Dat doen ze omdat je de persdrang moet voelen, dus aan die pijn ontkom je helaas niet! (maar dan weet je wel dat het in principe niet lang meer duurt..) Daarna ben ik wel gehecht door een arts die dacht dat die ruggenprik nog wel zou werken maar dat stond dus nog steeds op 10 en de spuit die het stofje toedient was leeg dus ik ben onverdoofd gehecht en dat was verschrikkelijk(op dat moment dacht ik dat dat normaal was) dus daar zeker op letten! De baby heeft verder nergens last van gehad en ik ook niet, ik voel ook niet meer waar de prik gezeten heeft, zou niet eens weten of het een littekentje heeft ofzo. Na de bevalling wordt hij er gewoon op de verloskamer uitgehaald dus dan hoef je niet nog ergens heen ofzo. Als je een ruggenprik krijgt krijg je wel standaard een catheter, maar ook dat vond ik niet echt pijn doen. Ik hou voor een volgende kindje zeker de optie open want ik vond het echt een goede keuze! En omdat je zo relaxed bent gaat de ontsluiting ook nog sneller!
Hier iemand die enorm bang was voor de ruggeprik, ik was absoluut er van overtuigt dat ik hem niet zou nemen. maar mijn bevalling is ingeleid en op een moment was de pijn gewoon onuithoudbaar, dat ik smeekte om de ruggeprik, en o wat fijn was dat, ik voede geen pijn meer. ook de prik zetten deed geen pijn. ik heb geen complicaties gehad, en ook onze zoon heeft geen bijwerkingen van de prik. ik voelde gewoon goed de persween, dus bij mij is de ruggeprik niet uitgezet zeg maar, ik ben wel verdoofd voor het kleine hechtingetje wat ik had. die verdoving was gemener dan de ruggeprik zelf. voor een eventueel volgende bevalling neem ik zeker weer een ruggeprik.
Hoe en waar word een catheter ingebracht... dat lijkt mij eigenlijk nog vervelender dan de ruggeprik zelf....
ik heb geen catheter constant gehad, ze hebben wel een paar keer mijn blaas geleegt, maar de caheter bleef bij mij niet zitten.
Je krijgt een catheter in de blaas omdat je niet meer voelt of je blaas vol is. Deze kan na het zetten van der ruggeprik worden ingebracht, dan voel je er niks van. Voordeel ruggeprik: ontspanning en dus ontsluiting, vaak gaat de ontsluiting sneller en kan je een beetje bijkomen Nadelen: Bij het persen gaat hij uit je ligt aan continue bewaking: CTG, bloeddrukmeter, saturatiemeter, infuus, catheter. Niet echt draadloos meer dus. Je moet dan ook op bed blijven. Je kan een ademdepressie of bloeddrukdaling krijgen. Dat heeft direkt invloed op je kindje want die krijgt (tijdelijk) minder zuurstof. Grotere kans op spoedkeizersnede Complicaties die blijvend zijn, zijn zeldzaam Nieuw in veel ziekenhuizen is een pijnpompje. Altijd verkrijgbaar en over het algemeen zijn mensen daar tevreden over. Echter wel dezelfde bijwerkingen en dezelfde bewaking (alleen geen catether) Wil je voor veilig gaan voor je baby dan is er eigenlijk geen pijnstilling mogelijk (in ieder geval niet medicinaal)
hier ook een ruggenprik gehad. verdoving zelf komt hiervan volgens mij niet bij je kindje terecht. Mijn kleine meid bleef t prima doen. Heb ook ervaring met de remifentanilpomp (die jezelf bediend). Dit komt wel bij je kindje terecht en mede hierdoor is de hartslag van mijn zoontje gedaald en moest hij uiteindelijk met vacuum/knip/duwen op buik worden geboren.. Beide vormen van pijnstilling moeten door speciaal opgeleidt personeel worden gegeven/gezet. Dus een anesthesist voor een ruggenprik en voor de pomp moet de verpleegkundige minimaal zijn opgeleidt om dat te mogen zetten.
De ruggenprik komt inderdaad nauwelijks bij je kindje terecht maar de effecten/bijwerkingen die jij kan krijgen zijn niet goed voor de baby bijv je bloeddrukdalingen. Remifentanil heeft een halfwaardetijd van 3 minuten. Het blijft dus maar een paar minuten effectief en voor bijwerkingen zorgen en daarna is het uit je systeem verdwenen. Het kindje krijgt er nauwelijks wat van mee. Alleen bij het persen mag je de pomp niet meer gebruiken. Ook hierbij kan jezelf ecstreem reageren en een bloeddrukdaling krijgen.
Met een bevalling met een ruggenprik verhoog je zelf de kans op complicaties, zoals een kunstverlossing, deze liggen hoger bij een ruggenprik, ook duurt de bevalling gemiddeld langer MET ruggenprik.. er zitten voor en nadelen aan (al vind ik dat het niet perse nodig is bij een normale, complicatieloze bevalling, je lichaam kan dat prima zelf, ja het doet pijn, maar je krijgt er wat moois voor terug en als je daar aan denkt komt vanzelf de kracht nodig die je nodig hebt...
@Isademi, wat is een normale, complicatieloze bevalling? Ik zag zelf helemaal niet tegen de bevalling op, het verbaasde iedereen hoe positief ik erover was. Uiteindelijk wel ingeleid(dus niet complicatieloos) maar de pijn die ik voelde had ik van te voren nooit verwacht. Geen pijn van 'ja het doet pijn' maar echt onhoudbaar. Ik denk dat je in je handen mag knijpen als het pijn doet maar niet verschrikkelijk is, maar ik vind niet dat je daarom over andere bevallingen kunt zeggen dat de pijn erbij hoort, want je weet niet wat voor pijn een ander voelt, ook niet bij een complicatieloze bevalling. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik merk dat mensen met schijnbaar minder pijn tijdens de bevalling vaak het idee hebben dat mensen die voor pijnbestrijding kiezen watjes oid zijn, maar geen 1 pijn en geen 1 persoon is hetzelfde..
@ mroos ik ben het helemaal met jou eens. Ik zag zelf helemaal niet tegen de bevalling op. Ik hoopte het prima aan te kunnen, heb ook wel een hoge pijngrens en had al verwacht beenweeën te krijgen. Maar de pijn was echt ondragelijk, ik denk dat ik mijn benen had afgehakt als ik geen pijnstilling had gehad. De bevalling was dan wel complicatieloos, maar het was echt niet te doen. Ingeleide bevallingen zijn over het algemeen toch veel zwaarder! Toevallig ook dat de ontsluiting heel snel vorderde toen ik de ruggenprik kreeg. Binnen een uur naar maximale ontsluiting terwijl ik over de eerste 5 centimeter wel 21 uur heb gedaan! Remifentanil was ook wel fijn, maar de dosis kon niet hoog genoeg voor mij. En het neemt de pijn niet voldoende weg. Het duurt ook even voordat het werkt als je het pompje hebt ingedrukt. Voor mij de ruggenprik.. ideaal.. ik was er voor de bevalling absoluut niet voor, maar nu: geweldig voor als je erge pijn hebt. Zelf was mijn rug nog een week of 2 pijnlijk op de plaats van de ruggenprik. Jason heeft nergens last van gehad. Voorbeeldkindje volgens de KA.
Ben het hier helemaal mee eens en ervaarde de bevalling en de pijn precies hetzelfde. Ik ging ook positief de bevalling in, maar werd uiteindelijk "medisch" omdat de pijn echt niet te houden was en de ontsluiting niet vorderde. Heb een ruggeprik gekregen. Onze kleine heeft daar geen last van gehad maar helaas voor mij zat de ruggeprik niet goed.
Ja maar ik bedoel dat je het gewoon aan moet kijken, als het zonder gaat is dat veel verstandiger je kan altijd nog een ruggenprik krijgen maar ik zou er niet op voorhand van uitgaan. Ik heb trouwens een hele zware bevalling gehad, ingeleid en over de 8 pond met 38 weken zwangerschap met een kindje met een heel groot hoofd (en dus totaalruptuur) en nog steeds vind ik het niet echt nodig, omdat ik geen extra complicaties wil bij mijn bevalling maar daarnaast ook omdat ik het niet nodig vind (kan goed tegen pijn) Tuurlijk kan je slecht tegen pijn kunnen (of overweldigd zijn) maar dat kan je dan toch bepalen, sommige mensen willen al voordat ze een wee gehad hebben pijnbestrijding dat vind ik onzin, ik zou het eerst zo proberen..
Hoi, Heb bij mijn eerste bevalling, die 24 uur duurde (niet om je bang te maken hoor ) ook uiteindelijk een ruggenprik gehad. Was wel vrij licht, dus geen vervelende bijkwerkingen en mijn dochter was er in een kwartier persen uit. Bij de tweede wist ik wel zeker: zo nooit meer! Ik heb uiteindelijk een paar weken voor de bevalling bij de vk aangegeven dat ik een ruggenprik wilde, als IK het nodig vond. Ze zeiden namelijk eerst dat ik er een zou krijgen als ZIJ het nodig vonden. Ze heeft toen een gesprek bij de gyn voor me gepland en uiteindelijk is het in het ziekenhuis waar ik beviel heel goed doorgegeven. Men was op de hoogte van deze wens en regelmatig kwamen de gyn en vk vragen hoe het ging en drukten me op het hart dat ik pijnstilling kon vragen als ik dat nodig vond. (maar ik had nog helemaal geen pijn toen, dus was het niet nodig) Uiteindelijk ging de bevalling zo snel, er was niet eens tijd meer voor pijnstilling. Maar wat ik wil zeggen, als jij graag een ruggenprik wil: wees er duidelijk in. Maar als ik je een tip mag geven: probeer er zo 'neutraal' mogelijk in te gaan. Wie weet valt het zo mee, dan heb je je voor niets zorgen gemaakt. En met het idee dat je pijnstilling krijgt op het moment dat je er om vraagt, ga je al veel relaxter je bevalling in!
Ik heb tijdens mijn bevalling (een 4 uur lange weeënstorm :s) gevraagd om een ruggeprik en die hebben ze geprobeerd te zetten maar dat is mislukt. Ze hebben 5 keer mis geprikt. Maar ik moet zeggen, die pijn van die prikken was niets vergeleken met de weeën. Ik voelde ze eigenlijk helemaal niet. Ik heb er wel een hele grote blauwe plek aan overgehouden maar die voelde ik ook nauwelijks
Ik zou 'm wel van tevoren regelen. Laat je goed voorlichten. Ga op consult bij een gyn en een anesthesist. Vraag of ze je wens voor een ruggenprik opnemen in je dossier, zodat het bij iedereen bekend is als je in het ZKH komt. Zo heb ik het ook gedaan, alles was prima geregeld en dat gaf me rust! Toen de bevalling goed op gang was (4 cm ontsluiting), ging de arts de anesthesist bellen. Uiteindelijk ben ik zonder ruggenprik bevallen, omdat ik in 20 min. van 4 naar 10 cm ontsluiting ging en dus werd de anesthesist weer afgebeld, omdat ik mocht gaan persen. De bevalling ging ontzettend snel, ben in 3 uur (met nageboorte) bevallen, ik was heel ontspannen, mede omdat ik alles goed van tevoren had geregeld. Op het moment zelf is het moeilijk een beslissing te nemen, omdat je erg in jezelf gekeerd bent. Ik bekijk het dus precies andersom, regel de ruggenprik, je kan er tijdens de bevalling nog van afzien. Verder zou ik je de tip willen geven om naast je vriend/man, ook een vrouw (moeder, zus, vriendin) je te laten bijstaan tijdens de bevalling, liefst een vrouw die zelf een bevalling heeft meegemaakt. Dit omdat zij mondiger zijn en beter aanvoelen wat je nodig hebt. Niks te nadelen van mannen, maar dat is gewoon zo. Mijn moeder heeft me echt door m'n bevalling heen getrokken en was een enorme steun voor mij en m'n man. Heel veel succes! Heb vertouwen in jezelf, het komt vast allemaal goed! Liefs Huismus
Sommige vrouwen gaan ontspannener de bevalling in als ze weten dat ze een ruggenprik kunnen krijgen, mochten ze dat willen. Soms blijkt het dan niet nodig, soms blijkt dat het maar goed is dat je er van tevoren over hebt nagedacht en informatie hebt ingewonnen zodat je niet achteraf ineens denkt: aan welk gevaar heb ik mijn kindje blootgesteld. Een ruggenprik is in principe veilig voor moeder en kind, iig zal het kindje er minder van merken dan van bijv. een pethidine injectie. Mijn dochtertje heeft er iig geen last van gehad en ook ik had geen complicaties van de ruggenprik. Ik vond het zalig!!!