Bevallen in bad?

Discussie in 'De bevalling' gestart door AnneRose, 10 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Hoi dames,

Ik weet dat ik er met mijn bijna 18 weekjes nog erg vroeg bij ben, maar ik ben informatie aan het inwinnen over een badbevalling.
    Ik wil graag in het geboortehuis bevallen, en daar hebben ze een bad. Het lijkt me heerlijk, zowieso om de weeën op te vangen, maar ook de rust (als ik filmpjes van bevallingen in bad bekijk, ziet het er allemaal zo rustig uit!) Dit kan misschien ook komen omdat mijn eerste bevalling niet heel goed voelde voor mij. Veel hectiek, artsen die alle kanten opvolgen omdat er die avond nog 8 vrouwen aan het bevallen waren, al met al niet prettig.

Zijn hier dames die een badbevalling hebben meegemaakt, of er over zitten te denken dit te gaan doen? En zo ja, wat is je gevoel erbij of wat was jouw ervaring? Zou je het aanraden of juist niet?

Je weet maar nooit hoe de zwangerschap en bevalling gaat lopen, en of je uiteindelijk wel in bad kan/mag, maar ik ga binnenkort eens een kijkje nemen in het geboortehuis, omdat ik er een goed gevoel bij heb.

Graag jullie ervaringen!

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb geen ervaring, maar als ik het financieel beter had gehad had ik er zeker voor gekozen. Het lijkt me zo veel makkelijker om een fijne houding aan te nemen in het bad. Terwijl ook het warme water pijnstillend werkt. Als je ervoor kan gaan zou ik het zeker doen.

Maar mocht je een vlotte bevaller ben zou ik wel even nadenken of je er wel op tijd zal kunnen zijn.

3. Soesel

Soesel Lid

1 nov 2015
    76
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ja ervaring! Best gevoel ever buiten het bad weeen opvangen vond ik veel zwaarder dan in bad ik wil niets anders meer ben nu 24w zwanger en deze bevalling zal ook in bad zijn
    Als je vragen hebt let me know!

4. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Ik ga ook voor het bad. Het wordt mijn eerste bevalling en ik weet niet zeker of ik het moment suprême wil beleven in het bad maar de weeën opvangen lijkt me makkelijker in het warme water.
    Daarnaast hebben wij de cursus hypnobirthing gedaan en het lijkt mij een ideale combinatie. Volgende week woensdag gaan we het bad ophalen want ik beval graag thuis. Zoveel zin in!! :)

5. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik wilde graag een badbevalling. Leek me een hele mooie ervaring. Helaas werd het een ziekenhuisbevalling en eenmaal daar heb ik er nooit meer aan gedacht om te vragen of ik in bad kon bevallen. Denk ook niet dat het had gekund hoor, lag aan de toeters en bellen vast.

Als het je wat lijkt zou ik het gewoon doen. Vraag van te voren wel om een verloskundige die een badbevalling wil en kan doen (niet iedere vk heeft er ervaring mee of staat er positief tegenover).

6. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!
    Het geboortehuis waar ik bevallen wil, heeft baden waarin je bevallen kunt. Mijn verloskundige is er gelukkig ook ervaren in, dus ik heb al aangegeven dat ik hierover aan het nadenken ben :)

Ik zit nog wel met een hoop vragen. Ik hoop dat deze met een rondleiding beantwoord kunnen worden :)
    Bijvoorbeeld: hoe kan mijn vriend helpen? In filmpjes zie je wel eens dat die bij je in bad zit.. welke houding is het prettigst om aan te nemen? (Al denk ik dat dit afhankelijk is van hoe ik me op dat moment voel)
    Moet ik het kindje zelf 'opvangen' of kan de vk helpen, en zo ja, hoe kan ze erbij?

Zoveel vragen, maar het geeft een prettig gevoel dat ik een 'plan' heb. Ik kijk al sinds ik zwanger ben op tegen het moment dat de kleine ter wereld moet komen...
    Zoals ik al aangaf is de bavalling van onze zoon niet prettig verlopen. Heeft met meerdere factoren te maken, maar het voornaamste was de drukte en het chaotische een en weer geren van de artsen. Niet weten wat te doen, enz.

7. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hier ook ervaring met een badbevalling in het geboortehuis (Utrecht). Vond het bad heerlijk: vrij bewegen, warmte, heel ontspannend. Ging ook supergoed volgens de VK. Het enige jammere was dat de kraamhulp de temperatuur van het water veel te hoog had gemaakt. Ik had het al heel warm tijdens de bevalling en vond dat echt onprettig, koude handdoek op mn rug hielp niet. Ik denk dat ik na een uur dus weer uit bad ben gegaan (maar toen had ik ook al volledige ontsluiting). Persen heb ik niet in bad gedaan, ik wilde niet meer terug vanwege de hitte. Een volgende keer zou ik het zeker weer doen, maar dan vantevoren even duidelijk aangeven dat het water niet zo warm hoeft :p

8. Soesel

Soesel Lid

1 nov 2015
    76
    0
    6
    NULL
    NULL
    Annerose ik ben Hypnobirthing docent en wil je graag tips geven je mag me een pb sturen als je dat fijn vind :D

9. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Wat moet ik me daarbij voorstellen? :p

10. Soesel

Soesel Lid

1 nov 2015
    76
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wat je maar wilt weten :) kan je uitleg geven en tips

11. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Ik haal het woord 'hypnose' eruit. Zelf ben ik daar eigenlijk totaal niet van. Waarom? Geen idee. Misschien vind ik het te 'zweverig' of geloof ik er niet in. (Don't shoot me! :p )
    Maar ik heb even gegoogeld. De termen als leren ontspannen spreken me wel aan. Angsten uit het verleden, en nu ook met de vorige bevalling, spelen bij mij best een grote rol. Ik wil niet ook met angst deze bevalling tegemoet gaan, maar daar ziet het er op dit moment wel naar uit :(

12. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Wat ik me afvraag he bij zo edn badbevalling... Dan zit je in t water met vruchtwater, wellicht poep je tijdens t persen, bloed, slijm..... Haha heel dom misch maar.dat lijkt me echt niet prettig. Hoe ervarden jullie dat??

13. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha dit is precies waar ik altijd aan moet denken, en wat voor mij ook een reden is om dit niet te willen, kan me ook niet voorstellen dat het dan voor je partner prettig is om erbij te zitten. Maar wie weet miss is dit op het moment niet iets waar je mee bezig bent.

14. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Bij het bad zit ook een schepnetje. De verloskundige schept eventuele ontlasting er gewoon uit.
    Niet ieder bad is geschikt om de ook de partner erbij te laten zitten. Hier hebben we bewust gekozen voor een bad waarbij het niet kan. Wij zien dit beide niet zitten. En er zal inderdaad ook bloed bij komen kijken. Daar kun je nu eenmaal niet omheen ;) Dit bloed wordt dan vermengd met het water en dat wordt echt niet meteen gefilterd. Maar er gaat zoveel ltr water in zo een bad. Ik geloof dat je hierna net zo goed wilt douchen als bij een gewone bevalling.

Wat betreft die hynobirthing, die hypnose geeft inderdaad een raar beeld. Maar ow wat ben ik blij dat wij die cursus gedaan hebben. Ik heb nu al een week last van heftige voorweeen en het is zo fijn om dit met zijn tweeën te doen. Mijn partner helpt dan dus gewoon mee.
    Ik denk dat wij een van de weinige zijn die gewoon zin hebben in de bevalling. Kijk maar eens op youtube naar hypnobirthing bevallingen, zo mooi om te zien. Ik hoop dat het bij ons ook zo zal zijn.....

15. Soesel

Soesel Lid

1 nov 2015
    76
    0
    6
    NULL
    NULL
    de naam klopt eigenlijk ook niet
    het is een zelfhypnose maar eigenlijk meer een zelfontspannings cursus :) je leert omgaan met angsten en met de ''pijn'' je leert hoe je lichaam werkt tijdens de bevalling zodat je weet wat er gebeurd en weet in welk stadia je bent je leert bijvoorbeeld ook dat je verticaal het beste bevalt omdat de zwaartekracht dan mee werkt en je minder last zult hebben hierdoor en je kindje het ook makkelijker maakt. door de ontspanning zul je ook sneller bevallen omdat je niet verkrampt :)

over dingen die in bad komen dat gebeurd inderdaad maar ook op bed.
    op bed halen ze het weg met een papiertje en in bad met een netje je mag niet in bad bevallen als je diaree hebt en als je kindje in het water heeft gepoept moet je eigenlijk zoiezo naar het ziekenhuis kan natuurlijk zijn dat je vliezen op het laatst breken en als het dan toch in het bad komt zul je verder moeten buiten het bad voor de veiligheid van je kindje

als je vragen hebt mag je ze stellen hoor :) het klinkt trouwens heel zweverig maar het is het niet hoor

16. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ik wou net zeggen, het bed is ook echt niet zo hygiënisch :p ik lag daar te woelen in mn eigen zweet, vruchtwater, bloed en ontlasting :p bevallen is gewoon een vies klusje, bad of niet ;)

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Er gaan nogal wat liters in zo'n bad dus de 'viezigheid' wordt heel erg verdund en je ziet er dan niks mee van. Mocht het water wel vies worden dan laat je wat weglopen en doe je er nieuwe weer bij. Dat doe je trouwens ook wanneer het water wat te veel afgekoeld is.
    Vies wordt je toch hoor! Als ik de foto's terug zie.... bloed op mijn benen, bloed op mijn handen en armen, onder mijn kin (van het hoofdje) en op mijn buik. Het zat onder mijn nagels. Zelfs mijn sokken (had koude voeten) waren vies.

Je houding in bad bepaal je zelf. Sommigen willen liever half liggend de weeën opvangen, anderen hangen over de rand van het bad, of je zit op handen en knieën of je zit meer rechtop tegen de rand aan.

18. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Ik vind het ontzettend fijn om al die ervaringsverhalen te lezen!
    Zelf heb ik geen seconde gedacht aan het feit dat het water vies wordt. Het bed wordt immers ook een bende bij een 'gewone' bevalling :p
    Ik vind het ook fijn om te lezen dat je zelf je houding bepalen kan. Ik heb me bij de vorige bevalling heel erg laten leiden door de artsen, omdat ik zelf niet wist wat 'goed' was..
    Ik ben me ervan bewust dat het niet altijd kan gaan zoals ik wil, dus ik probeer me niet teveel vast te houden aan het feit dat ik in bad wil...

19. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben thuis in bad bevallen en vond dat een super ervaring.
    Alles ging heel rustig net zoals bij de filmpjes die je op internet kan lezen en zo wilde ik het ook. Rustig, zonder stress en gedoe.

Ik had een weeenstorm dus geen tijd om tussendoor te rusten maar dat was ook helemaal niet nodig. Ik kon ze goed opvangen en het warme water hielp me daarbij.

Vies? Nee... ik had geen ontlasting in bad (was vooraf al flink naar de wc geweest waar alles er erg dun uitkwam), vruchtwater zal er vast inzitten maar dat zie je echt niet. Na de bevalling was mijn water nog schoon op wat huidsmeer van de kleine na, pas toen de placenta eruit kwam werd het water rood van bloed. Het is allemaal van jezelf en vond ik echt niet raar.

Kennis van mij heeft ook hypnobirthing gedaan in bad maar dat hypno is er niet van gekomen. Ik heb niet zo'n cursus gedaan maar mijn bevalling leek meer op hypnose dan die van haar. Ik zat totaal in mn eigen wereld en was de rust zelve.

Volgende bevalling doe ik het zeker weer.

20. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Ik wilde dit ook heel graag. Tot ik bij mijn vorige bevalling onder de douche had gezeten...geen warm water voor mij. Mijn weeën werden er 40x zo heftig van. Na 3 weeën eronder was ik blij dat ik er onderweg was.

Deel Deze Pagina