te vroeg geboren, erfelijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tammetje, 4 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tammetje

Tammetje Actief lid

29 mei 2010
    145
    0
    0
    Pedagogisch Hulpverleenster
    Eindhoven
    Ik ben nu bijna 30 weken zwanger en maak me toch wel zorgen.... Ik ben bang om eerder te bevallen, al weet ik dat het voor het kindje niet zo kwaad kan, maar voel me er gewoon niet lekker bij.

Wat ik mij afvroeg, mijn moeder is bevallen van mijn zus (4 weken tevroeg) en van mij (8 weken tevroeg). In hoeverre kan dit iets zeggen over mijn bevalling, is de kans nu groter dat ons kindje ook tevroeg wordt geboren?? Of zegt dit helemaal niks.

Al onze babyspullen komen ze 16 augustus bezorgen, dus als die datum verstreken is mag de kliene komen :)

2. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    dat is niet helemaal duidelijk volgens mijn gyn,.... Je hoort het wel eens vaker dat het in de familie voorkomt, maar het stikt ook van de vrouwen die gewoon 'a terme' bevallen ook al zit het in de familie.
    Bespreek je zorg met je vk of gyn!

Ook als je zelf al eerder een vroeggeboorte hebt doorgemaakt is de kans groter dan normaal (zoals bij mij), maar zoals je ziet, ben ik de termijn van de vorige keer al ruim voorbij!

Ik hoop dat je kleintje zo lang mogelijk blijft zitten! Maak je niet druk over levertijden van spullen! Het is gewoon beter voor de gezondheid en ontwikkeling van je kindje als het nog lekker lang bij jou blijft zitten!

3. KarlijnS

KarlijnS Lid

21 jul 2010
    90
    0
    0
    Medewerker Service Desk
    Hoorn
    Volgens mijn vk zegt het helemaal niets, ik was 6 weken te vroeg en zoals je ziet komt die van mij niet te vroeg. Het blijft natuurlijk wel altijd spannend!

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik was door een mis calculatie door de VK 3 weken te laat geboren. Mijn zusje en broertje ook beiden later als 40 weken.

Mijn nichtje (dochtertje van mijn broertje) is met 42 weken geboren, en mijn eigen dochter is met 36+6 geboren.

5. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dit vraag ik me ook echt af, ben nog niet eens zwanger ;)

Mijn moeder is van ons allemaal (4 kinderen) minimaal twee, tot maximaal vijf, weken te vroeg bevallen... Moet toch wel in de genen zitten dan, of niet?

6. johe83

johe83 Lid

6 mei 2010
    63
    0
    0
    Hier hetzelfde ben zelf 8 weken te vroeg geboren en mijn broertje 4 weken te vroeg. Was dan ook één van de eerste vragen die mijn partner stelde aan de huisarts en die gaf aan dat dit niks met erfelijkheid te maken heeft.

Hopelijk blijft de kleine gewoon nog een tijdje zitten.

7. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    2 zussen van mij waren ook prematuur, ik zelf 4 weken te laat wegens een miscalculatie van de vk in die tijd....
    zoonlief is met 32 weken geboren, maar dat zegt niks over deze zwangerschap....volgens mijn gyn hebben we gewoon pech gehad door een slechte doorbloeding van de navelstreng/placenta

8. Opening

Opening Niet meer actief

Gefeliciteerd!

9. miffy11

miffy11 Niet meer actief

even offtopic, ik hoop het toch niet. het kan nl wel degelijk kwaad voor je kindje, en het is gewoon veel beter voor de ontwikkelling om langer te blijven zitten, dat heeft vrij weinig te maken met de levering van de spullen.

ontopic, mijn moeder is met mij en mijn broertje met 42 weken bevallen, ikzelf met 33 en 38, dus zie hier geen verband in. jouw lichaam en het lichaam van je moeder zijn natuurlijk verschillend, het is meer de reden van de vroeggeboorte van je moeder, of die erfelijk is op niet. zoals bijv bij de mama van nolah linge (ben even haar naam kwijt, haar topic staat in het prematuurgedeelte), waren problemen met placenta geloof ik, dit was wel erfelijk, maar een vroeggeboorte kan ook komen door bijv een blaasontsteking, dat heeft niks te maken met erfelijkheid.

10. Daphne1002

Daphne1002 Bekend lid

17 mrt 2009
    848
    454
    63
    Ik ben met 38 weken geboren en mijn broertje met 37, net zoals mijn vriend.

Hebben geen idee of ons eerste kindje eerder of later dan 40 weken komt. Het is wel een grote baby die gemiddeld 2 weken voor ligt op de groei (zitten nu op ruim 29 weken zwangerschap).

Zelf ga ik met 34 weken alle spullen wassen, zodat met 37 weken alles klaar is. Je weet het nooit en ik wil wel voorbereid zijn ;)

11. geetje

geetje Lid

14 aug 2010
    86
    0
    0
    Overijssel
    Hallo allemaal,

Ik ben vorig jaar ruim 8 weken te vroeg bevallen van onze zoon. Ik heb toen ook wel navraag gedaan bij de gyn of dit erfelijk is aangezien mijn moeder en één van mijn zussen ook ongeveer 4 weken te vroeg zijn bevallen, maar volgens de gyn was het gewoon domme 'pech'!!

Ik zal me er niet al te naar over maken, want je weet nou eenmaal niet wanneer het gaat gebeuren.

12. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    De reden van vroeggeboorte is niet altijd te achterhalen.
    Het kan een onschuldige vaginale infectie zijn waar je niets van gemerkt hebt (daar bestaat etegenwoordig een test voor tijdens je zwangerschap! Die meet een of ander stofje en dit gebeurd om de twee weken indien er aangenomen reden tot vroeggeboorte is)

Het kan een slecht doorbloedde placenta of navelstreng zijn

Het kan een verkorte baarmoedermond zijn

Vroeggeboorte en de manier van bevallen zouden niet erfelijk zijn.
    Echter.... mijn tante op wie ik verschrikkelijk lijk, is vroeger met 33 weken bevallen van mijn oudste neef. In een gigantische snelheid want hij was bijna op de wc geboren.
    En hoewel een bevalling niet erfelijk zou zijn......
    Mijn hele bevalling duurde een half uur..........waarvan 7 minuten persen en ik was 32 weken zwanger.
    Dus toch erfelijk??
    Ik geloof het wel.

13. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn moeder d'r bevallingen:
    Mij: 37 weken
    Zusje: 28 weken
    Broertje: 26 weken
    Zusje: 32 weken
    Broertje: 35 weken

Allemaal erg vroeg dus (al valt 't bij mij nog wel mee). Ikzelf ben bij Milan met 38+5 weken bevallen en nu ben ik de 37 weken ook alweer gepasseerd. Hier is 't dus gelukkig niet zo.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn gyn gaf aan dat sommige families erfelijk belast zijn met een aandoening waardoor vroeggeboortes optreden. Dus dat de vroeggeboortes niet erfelijk zijn, maar de onderliggende aandoening wel. Ik heb HELLP gehad en L. is met 33 wk geboren, mijn zus heeft HELLP gehad en is met 27 wk en 33 wk bevallen, en mijn moeder heeft HELLP gehad bij mij maar is bij mij a terme bevallen en bij mijn zus met 34 wk. Wij zijn dus erfelijk belast (let op, het is dus geen genetische aandoening en een 'must' dat we het krijgen) voor HELLP, en daar vloeit vaak vroeggeboorte uit.

15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh, en als aanvulling op wat al gezegd was: een vroeggeboorte is wel erg, en wel gevaarlijk voor het kindje. Met 30 wk is het zeker niet wenselijk. Ik vind het een beetje moeilijk om te lezen dat je er zo luchtig over doet, maar dat is omdat ik persoonlijk mijn eigen kind een aantal wk mee heb gemaakt op de neonatologie, en in mijn familie ook kindjes zijn die hun vroeggeboorte niet hebben overleefd, en gewerkt met kinderen die er gehandicapt door zijn geraakt.

Deel Deze Pagina