Bevallen in Duitsland of Nederland

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Arian2004, 7 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arian2004

Arian2004 Nieuw lid

7 jan 2019
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

Ik loop al een tijdje met wat vragen rond. Ik 28 weken zwanger en woon inmiddels anderhalf jaar in Duitsland. Ik wil heel graag in Nederland bevallen omdat ik geen Duits spreek. De Duitse Krankenkasse wil dit alleen vergoeden bij geval van noodgeval. Heeft iemand hier ervaring mee? En stel ik moet alsnog in Duitsland bevallen krijgt mijn kind dan zowel de duitse als de nederlandse nationaliteit. Mijn man heeft een niet europese nationaliteit.

2. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Je kan je weer tijdelijk bij bijvoorbeeld je ouders inschrijven en dan een nederlandse zorgverzekering afsluiten.
    Dan kan je gewoon in Nederland bevallen.
    Je kindje zal sowieso de Nederlandse nationaliteit krijgen omdat jij Nederlandse bent. Wat betreft het land van je man weet ik niet.
    De Duitse nationaliteit krijgt het niet, ook niet als het daar wordt geboren.

3. Arian2004

Arian2004 Nieuw lid

7 jan 2019
    4
    0
    1
    Vrouw

Hi,

Dank voor jou snelle reactie. Ik heb daar ook aan gedacht om me tijdelijk in te schrijven bij mijn ouders. Maar ik krijg van ieder persoon weer een ander verhaal te horen. Ik ben eerlijk gezegd bang dat ik niets illegaal doe door in 2 landen tegelijk in te schrijven. Ik zou het in Nederland dan echaar voor een kort periode doen. Ik heb ook te horen gekregen dat als ik Nederland beval alle processen rond de mutterschutz en kindergeld vertraagd worden.

4. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Je kunt je sowieso niet in twee landen tegelijk inschrijven. Als je je in NL inschrijft zul je in Duitsland worden uitgeschreven. Besef ook dat het consequenties kan hebben voor je ouders (bv. qua toeslagen ed) als je je bij hen inschrijft.

Je hebt nog twaalf weken.... is het geen idee om Duits te leren? Ben sowieso wel benieuwd waarom je dat in 1,5 jaar niet hebt gedaan.

Andere optie is een NL ziekenhuisbevalling zelf bekostigen. Is dat haalbaar voor je?

5. Arian2004

Arian2004 Nieuw lid

7 jan 2019
    4
    0
    1
    Vrouw
    Ik werk fulltime in een Engels/Nederlands onderneming. Onderling wordt er dan ook nederlands of engels gesproken. Heb vrij weinig Duits geleerd, wat woorden maar om mn bevalling dan ook te gaan doen met gebrekkig Duits durf ik niet aan. Ik werk ook door tot mijn zwangerschapsverlof, dus 6 weken voor de bevalling.

6. Arian2004

Arian2004 Nieuw lid

7 jan 2019
    4
    0
    1
    Vrouw
    Wat zijn ongeveer de kosten hiervoor? Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar kan vrij weinig vinden erover, of niet duidelijk genoeg.

7. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ze zullen in het ziekenhuis toch ook wel Engels spreken, misschien kan je dit aankaarten bij je verloskundige.

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik tag even @Hopmarjanneke
    Zijn woont in Duitsland en heeft misschien wel tips voor je :)

9. Snuky

Snuky Fanatiek lid

26 aug 2015
    1.095
    974
    113
    Heb je anders een collega of vriend(in) in Duitsland die zowel Duits als Nederlands kan spreken en eventueel als tolk bij de bevalling aanwezig kan/wil zijn? Zou best mogen lijkt me?

Kindertoeslag en alles rondom de bevalling is wel allemaal veel meer/beter in Duitsland dan in Nederland ja.

Duitsers kunnen ook wel Engels ja. Kan je man niet een woordje Duits?

Ga je anders de komende tijd eens goed in de taal onderdompelen. Luister Duitse liedjes, kijk Duitse films en koop een "Duits voor dummies" boekje ofzo. Alle beetjes helpen, denk ik? :)

10. Stakato

Stakato Niet meer actief

#10 Stakato, 7 jan 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2019
    Hoe ga je dat doen qua verloskundige begeleiding (en nu trouwens ook, door wie wordt je begeleid? Hebamme?)? In Nederland is het uitgangspunt dat je in de eerste lijn blijft, als er geen medische indicatie is. Dus dat betekent dat je o.l.v. een eerstelijnsverloskundige bevalt. Ik vraag me af of je ‘zomaar’ kunt aankloppen in een ziekenhuis in Nederland.
    De kosten van een poliklinische bevalling in het ziekenhuis, o.l.v. een eerstelijnsverloskundige, zonder gynaecoloog en zonder complicaties, liggen rond de €600,-.
    Bij een bevalling met complicaties liggen de kosten tussen de € 2.200,- en € 3.000,-. Bij een bevalling met complicaties, resulterend in een keizersnede, liggen de kosten rond de € 4.500,-. En dan heb je nog niet de ligdagen gehad (als je na de bevalling niet direct ontslagen wordt). Passantentarieven zijn trouwens mogelijk nog iets hoger.

Als je kind in Duitsland geboren wordt, betekent dit niet dat hij de Duitse nationaliteit zal krijgen. Jouw kind zal de Nederlandse nationaliteit krijgen en/of de nationaliteit van je partner (dat is afhankelijk van de voorwaarden die zijn gesteld door het land van de nationaliteit van je partner).

Ik zou zoals al getipt, kijken of je iemand kan vinden die bij de bevalling kan zijn, die de Nederlandse en Duitse taal goed spreekt. Woon je vlakbij de grens toevallig?

Oh en als je voor een Duits bedrijf werkt, heeft inschrijven in Nederland geen enkele zin. Dan wordt je als grensarbeider gezien en blijf je verplicht verzekerd in Duitsland, omdat je daar je belasting afdraagt.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sorry voor de wat late reactie :)

Mbt het (tijdelijk)) omschrijven naar NL kan ik je niets vertellen. Wij wonen in de grensstreek en ik werk in NL, waardoor ik sowieso al verplicht verzekerd ben in NL.
    Van de oudste ben ik in NL bevallen, waren vier weken voor de bevalling verhuisd naar D. De jongste is geboren in Duitsland, wij woonden toen goed twee jaar in D.

Nationaliteit: zolang je minder dan 8 jaar in D woont, krijgt het kind de nationaliteit van de ouder(s). Langer dan 8 jaar in D, krijgt het toch echt de Duitse nationaliteit. Ik ken hier in het dorp een volledig NL gezin, maar de jongste heeft toch de Duitse nationaliteit omdat hij na 8 jaar in Duitsland is geboren.

Qua taal: Ik zou inderdaad proberen te kijken of je via je Hebamme of de Kreissaal in het ziekenhuis in contact kunt komen met iemand die ook NL spreekt, of in ieder geval Engels.

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Als je er al 1.5 jaar woont is het natuurlijk onverstandig om de taal niet te leren. Dat is de basis van alles. Hoe doe je dat nu met de controles?

Je kunt je in Nederland inschrijven maar dat heeft gevolgen voor je ouders. En jij wordt uitgeschreven in Duitsland (Wat ook gevolgen kan hebben voor belasting en verzekering). Veel grensarbeiders zijn verzekerd voor beide landen. Ben jij dit ook? Dan zou je 2 polissen moeten hebben. Ik neem aan dat je dat weet en dus niet bent omdat je daar woont en werkt.

In dat geval komt er veel bij kijken.

Duitsland heeft uitstekende medische zorg! Bevallingen zijn wel standaard in het ziekenhuis waarbij je een paar dagen blijft. Kraamzorg kennen ze dan ook niet. Jij hebt controles bij de kinderarts (zoals hier het consultatiebureau). Maar dat is puur medisch.

Ga nooit onverzekerd beginnen aan een bevalling in Nederland. De kosten kunnen in de duizenden euro's lopen!!

Je kind krijgt net als jij de Nederlandse nationaliteit. En misschien die van Je partner (afhankelijk van de regels van zijn land na te vragen bij de ambassade)

13. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik raad je aan om niet al die moeite te doen en niet als over kop uit te schrijven in DE. Al is het maar vanwege de eerdere tip, je moet in DE verzekerd blijven ivm je werk. Daarnaast de maandelijkse kinderbijslag en je langere verlofperiode zal hier mogelijk anders door berekend worden. Zorg voor alternatieven in DE zelf. Je zal in het ziekenhuis bevallen en ik snap dat de taal je wellicht onzeker maakt, maar het is heus mogelijk. Desnoods iemand die kan tolken en stel dat dit niet lukt, dan kan er vast wel iemand een mondje Engels. Ik vraag me af hoe je nu je controles hebt eigenlijk.

Deel Deze Pagina