De bevalling komt steeds dichter bij maar ik zie erg op tegen het persgedeelte. De vorige keer heb ik dit liggend in bed gedaan maar hier geen goede herinneringen aan over gehouden. Wie is bevallen in een andere houding en hoe heb je dat ervaren?
Ben ook benieuwd.... Ik zit zelf aan de baarkruk te denken, ook ivm met mijn rug (ik heb een dubbele hernia).
Baarkruk leek mij ook "ideaal" vooral ook omdat ik veel last heb van mn bekken maar blijkbaar is, omdat je zit op die kruk, het voordeel van verticaal bevallen weg
Omdat ik mijn rugweeën alleen op handen en knieën kon opvangen, adviseerde de vk tijdens het persen om ook op die manier te persen. Dat zou minder pijnlijk zijn en bovendien wat makkelijker omdat je dan de zwaartekracht mee hebt. Op het moment zelf leek het mij echter niets en ben ik gewoon blijven liggen, maar achteraf snap ik wel dat het misschien indd zn voordelen heeft. En je hoeft dan ook niet langs het 'hoekje/bochtje' te persen, want die heb je in die houding niet.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar in mijn vroegere werk heb ik veel vrouwen op de baarkruk zien bevallen. De meesten vonden dat heel fijn. De partner kan er dan achter zitten om te ondersteunen (dus die krijgt echt een belangrijke functie) en je hebt de zwaartekracht mee. Daardoor wordt het persen makkelijker en komt de placenta ook vlot. Het enige nadeel(tje) is, dat de geboorte van het hoofdje wat ongecontroleerder kan verlopen waardoor je misschien iets sneller een scheurtje oploopt.
Geen ervaring. maar mijn bekkentherapeute raad het af, aangezien door de zwaartekracht bepaalde delen/spieren extra belast worden en er zo meer kans is op 'schade' met als gevolg incontinentieklachten en zo.
ik ga dit topic even volgen want ik wil graag gehurkt bevallen zodat idd partner een grotere rol krijgt ... ik moet eind deze maand weer naar de vk en ik zal het daar ook is vragen dus ik hou het in de gaten liefs
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar heb wel het 1 en ander geleerd tijdens m'n zwangerschapscursus. De cursusleidster heeft ons 1 pershouding geleerd: plat op je rug gaan liggen met beide benen in de lucht. En tijdens een perswee je handen op je knieën leggen en doen alsof je gas geeft op een motor. Met je handen zeg maar. Ik denk alleen niet dat dit een hele prettige houding is, ik hield hem in ieder geval niet vol en ik was niet eens echt aan het persen!
Ik vond het heel fijn op de baarkruk! Ik had er van tevoren al eens op gezeten tijdens een zwangerschapscursus en vond het toen al een fijne houding. Het was echt heel fijn dat m'n man achter me zat. Hij had me vast door zijn armen onder mijn armen door te steken. Je kunt heel veel kracht zetten daardoor, ook omdat je met je benen op de grond staat. Tussen de persweeen door heb je ook gelijk een fijne uitrusthouding, want je hoeft alleen maar een beetje naar achter te leunen en dan heb je steun van je man. Voor de VK is de houding wat minder fijn. Zij heeft de hele tijd op zo'n opstapkrukje gezeten en gebukt naar voren gehangen. Helaas moest ik toch nog naar het ziekenhuis na ruim een uur persen, want ze bleek met haar gezichtje naar de zijkant te liggen en kreeg de laatste knik/draai dus nooit gemaakt (Vacuumpomp was de oplossing). Eenmaal in het ziekenhuis zei de Gyn wel: 'ow, jij hebt op de baarkruk gezeten zeker'.... Het zwelt nogal op door de zwaartekracht schijnt. Geen last van gehad verder trouwens achteraf (je loopt dan toch wel moeilijk :-s) Maar ik zou het zeker aanraden! Mijn man vond het ook fijn, omdat hij tijdens de weeën zo weinig kon doen, behalve mij zien pijnlijden.
Ik vond de baarkruk in elk geval fijn om de weeen op te vangen. Helaas zakten mn weeen af tijdens het persen op de baarkruk. had al geen goede persweeen. Uiteindelijk met knip op bed bevallen. Ik wil straks graag een badbevalling en zou anders de baarkruk wel weer willen proberen. Het persen is in elk geval veel natuurlijk dan liggend.