Wie ondanks Proluton toch te vroeg bevallen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Poppenkop, 10 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Hallo dames,

M'n jongste zoon is geboren met 27 weken.
    Ik was al medisch tijdens m'n zwangerschappen, maar dit is niet de oorzaak van zijn vroeggeboorte. Deze hebben ze nooit weten te achterhalen.
    Nu krijg ik vanaf 16 weken, wekelijks een Proluton injectie en in den beginnen had ik echt het idee dat dit wat voor mij deed. Ik had namelijk rond die termijn bij de jongste al serieuze harde buiken.

Ik sta onder wekelijkse controle van de gyn, inclusief de bmm metingen en tot nu toe lijkt alles rustig.
    Alleen heb ik sinds ruim 2 weken weer echt serieus veel harde buiken.
    Alles is al een paar keer extra gecheckt, ze kunnen geen redenen er voor vinden.
    Inmiddels werk ik niet meer en doe ik heel erg rustig aan, maar ondanks dat, toch regelmatig harde buiken, ook als ik stil zit.
    Ik begin een beetje te twijfelen aan de werking van de Proluton.
    Maar misschien is het ook wel mijn angst, alhoewel ik geen Piet paniek ben, speelt het de gedachten dat dit kindje ook te vroeg gaat komen, nu wel steeds meer op.

Mijn vraag is, zijn er dames of kennen jullie iemand, die ondanks de Proluton injecties, toch te vroeg is bevallen?

2. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Hoi meid,

Ik heb geen ervaring met Proluton. Wel mocht ik kiezen in Proluton injecties of Lutinus vaginale tabletten (beiden zouden dezelfde werking hebben) omdat ik 2x met 28 wkn ben bevallen en 1x met 23 wkn. Volgens gyn was het geen garantie maar toch proberen. Ik had voor de Lutinus gekozen.

Nu had ik laatst weer rond 28 wkn weeën gekregen en 5 dgn in zkh gelegen. Gelukkig op tijd alles kunnen remmen. Ben sindsdien gestopt met de Lutinus want bij mij heeft het niet geholpen. Wonder boven wonder is het rustig nu. Ben nu in de ziektewet en bedrust doet wonderen.

3. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Jeetje wat jij hebt meegemaakt is ook ontzettend heftig!
    Ben blij dat het nu goed met je gaat en ze de weeën dit keer hebben weten te remmen.
    Kan me voorstellen dat als ik eenmaal de 28 weken voorbij ben, ik een stuk rustiger word in m'n hoofd b

Mij is verteld dat de Proluton de kans op herhaling met ongeveer de helft verkleint. In mijn geval was de kans op wederom een vroeggeboorte tussen de 35 en 40% en door de spuiten verkleinen ze de kans naar ongeveer 17 a 19%.

Ik zie dat jij ook een cerclage hebt, die heb ik dan weer niet, want mijn bbm blijkt niet zwak.
    Lig je nu verplicht de hele dag op bed? Dat lijkt me ook niet makkelijk.

4. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Nee, gelukkig mag ik wel iets doen; naar wc, douchen, zo af en toe zitten en wat te eten pakken, meer niet. Nu probeer zo af en toe al is het maar 5 min in de straat te wandelen. Want wordt knettergek van het binnen of in de tuin te zitten.

Ik heb idd een cerclage omdat ik van nature een verkorte baarmoederhals heb (bij niet zwanger 2,5 cm) . Gelukkig geen verzwakte bmm want dan zou het nog erger zijn geweest vrees ik. Ben idd blij dat ik voorbij de 28 wkn ben. Al is het vroeg, weet ik dat de kleine gered kan worden. Toen het misging met 23 wkn bleven de artsen herhalen; mw denk eraan, als kindje geboren wordt, kunnen we niets voor haar doen :x. Wordt er nog steeds verdrietig om als ik eraan denk.

Dan hoop ik voor je dat de Proluton goed z'n werk doet en jij lekker met 40 wkn kan bevallen. :D

5. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Gelukkig dat je wel iets mag. Zou ook knettergek worden als ik alleen nog op bed zou mogen liggen.
    Ik doe ongeveer hetzelfde, plus een peuter en een bijna tiener die me wel bezig houden :D.

Kan me zo goed voorstellen dat dat het ergste is om te horen en om mee te maken, je kindje verliezen....:(
    Dat is m'n grootste angst op dit moment.

Ik ben blij als ik de 36 weken aan ga tikken, maar ben bang van niet.

6. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ik herken je angst maar al te goed. En ik kan het me helemaal voorstellen als je symptomen zo lijken op destijds. Eigenlijk maar goed dat ze niet echt iets kunnen vinden, dan is het misschien wel loos alarm.
    Zelf heb ik momenteel een succes met proluton: vandaag ben ik 32+5, de dag dat ik beviel van mijn zoon. En ditmaal ziet alles er heel goed uit. Misschien ergens toch ook een fijn idee voor lotgenoten zoals jij :)
    En toch zit ik soms in de zenuwen, want ik voel van alles. Ik hoop maar zo dat ik geen voorweeen of indalingsweeen krijg, want dan kun je me opvegen van de zenuwen.
    Veel succes, hopen dat t rustig blijft!

7. Ramona80

Ramona80 Actief lid

19 okt 2014
    210
    0
    0
    Bij mijn eerste met 24 weken verstreken cervix en ontsluiting, ook veel harde buiken. Hij werd met 27 weken geboren.
    Bij de tweede kreeg ik proluton, wel minder harde buiken, helaas toch met 24 weken mis weer.

Misschien niet het antwoord wat je wilde horen, gelukkig zijn er wel heel veel goede resultaten met proluton.

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Vervelend meid, maar ik was ook sceptisch totdat ik de termijn waarop ik bij mijn eerste beviel (29.6) verstreken was.. Toen kreeg ik er langzaam maar zeker steeds meer vertrouwen in.
    Wat ik nog bij de proluton injecties deed was magnesiumtabletten slikken, dat ontspant de spieren (baarmoeder is 1 grote spier). En je zou je urine kunnen laten controleren op de GBS-bacterie (je urine op kweek laten zetten, niet alleen zo'n stripje want daar zie je dat niet op). 1 op de 5 vrouwen is draagster. Ik ook, en als de bacterie een blaasontsteking veroorzaakt betekent dat dat de kolonisatie heel groot is en dat kan ook vroeggeboorte veroorzaken.
    Verder rust, rust, rust... Meer dan dat kun je niet doen vrees ik.

Mijn tweede is hiermee blijven zitten tot 37.5 weken

9. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Poeh, heftig!
    Is er bij jou een oorzaak gevonden, of "gewoon" domme pech?

Tot nu toe is m'n bmm mooi lang en blijkt steeds van dezelfde lengte ( tussen 3,5 en 3,9 ).
    Daar put ik wel hoop uit.

10. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    @Babystew:
    Kan me goed voorstellen dat ik het wat meer los kan laten als ik die 27 weken maar eerst eens voorbij ben.

Magnesium tabletten is een goede, gelijk ook voor de kramp in m'n kuiten :D. Ga ik vandaag meteen halen.

Ben idd getest ol GBS, maar ik ben geen draagster.

@MammieVanSammie:

Wat fijn! Hoop dat jouw kleine ook nog lekker lang blijft zitten.
    Het is wel terugstellend dat ze niks kunnen vinden, maar aan de andere kant bij m'n jongste konden ze dat ook niet. Ik kreeg toen alleen geen bmm metingen, dus ik kan niet zeggen of die toen net als nu, gewoon goed was.
    Ik gedraag me als een broedse kip, doe het noodzakelijke en doseer en wanneer het kan probeer ik in de middag extra te slapen.

Deel Deze Pagina